• Dalia94

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Ellendellen skrev 2019-03-20 06:20:51 följande:

Va skönt :)  I vilken vecka började du må illa? 

Mådde lite lätt illa till och från redan i vecka 5 men det riktiga illamåendet slog sedan till i vecka 7 och jag mår konstant dåligt :(
  • Dalia94
    UndrandeSökare skrev 2019-03-20 08:42:29 följande:

Köp Sea band på Apoteket, de tog bort mitt illamående helt i förra graviditeten. Man bär ett armband runt vardera handled. Testa i någon vecka så får du se om de hjälper för dig !

Åh tack för tipset ska absolut prova :)
  • Dalia94
    Ellendellen skrev 2019-03-28 06:22:55 följande:

Hur går det för alla?

Själv är jag i vecka 7 nu och bara fem dagar kvar till VUL. Är så nervös men samtidigt har illamåendet och tröttheten blivit påtaglig vilket lugnar mig. 

Är inne i vecka 10 nu, illamåendet och tröttheten har avtagit väldigt mycket så det oroar mig :( har dock sett ett hjärta slå i vecka 8 så försöker lita på kroppen att allt går bra. Fick dock förklarat för mig att man kan börja må bättre när moderkakan tar över vilket den gör i den här veckan
  • Dalia94
    FruW85 skrev 2019-03-29 09:05:43 följande:

Jag har funderat på vad som egentligen menas med det där om att det är mindre risk för missfall om man sett hjärtat slå.

Menar dom att om jag hade bokat ett ul i v 7-8 så hade det funnits en större chans att mitt missfall aldrig hade skett där i v 9? Eller menar dom att dom flesta missfall sker innan eller när hjärtat börjar slå och om man ser att man lyckats passera det så är risken mindre, men det kan fortfarande gå fel så som det gjorde för mig?

Dom menar att risken sjunker då de mest kritiska veckorna är väl när hjärtat ska börja slå och sen när moderkakan tar över. Såklart så sker ju missfall ändå men risken minskar avsevärt
  • Dalia94
    Ellendellen skrev 2019-03-29 07:42:08 följande:

Åh vad skönt att få sett ett hjärta slå. Har hört att det är mycket större chans att få behålla graviditeten om man fått sett hjärtat. 

Ja och nu ångrar jag att jag sa att mitt illamående försvunnit för igår slog det till med full kraft igen :?)
  • Dalia94
    Ellendellen skrev 2019-04-05 07:02:56 följande:

tack! 

Ja det är svårare än jag trodde. Nu tre dagar efter kommer oron tillbaka, usch dom här första 12 veckorna är hemska för oss med tidigare missfall. 

Kommer ni få göra några fler ultraljud? Jag gjorde också ett i vecka 8 där vi såg ett hjärta slå, är nu i vecka 11 och oron gnager upp mig... är helt säker på att bebisen dött i magen fast jag egentligen inte har nå symtom på det, och nästa ultraljud vi får är inte först RUL :( usch dumma dumma tankar
  • Dalia94
    Ellendellen skrev 2019-04-07 20:29:55 följande:

Jag kommer göra nästa ultraljud i vecka 12-13 nångång. Jag bor i Eskilstuna och här blir alla erbjudna ultraljud i samband med inskrivningen vilket är superbra. Tycker det är galet att du ska vänta till RUL?? 

Ja tyvärr är det så i vår kommun, vi blir bara erbjudna RUL under hela graviditeten.

Mitt tidiga i vecka 8 fick jag enbart pågrund av smärta över höger äggstock
  • Dalia94
    hallonsaft24 skrev 2019-04-18 19:59:48 följande:

Hej

Tyvärr så hoppar jag in i den här gruppen. Fick missfall förra veckan. Var då i v 8.

Det kändes som att hela min värld rasade ihop, men tack och lov så har jag min dotter på 1,5 år att krama extra mycket just nu.

Vi har bestämt oss för att försöka igen direkt. Frågan är ju när ägglossningen behagar komma igång igen.

Hur har det varit för er del? Jag blödde i ca en vecka.

Beklagar missfallet :(

Fick ägglossning 2,5 vecka efter mitt missfall, blödde också en vecka. Det tog sig direkt och nu är jag gravid i vecka 13 :)
  • Dalia94
    hallonsaft24 skrev 2019-04-20 06:14:07 följande:

Oj vilken lycka att du blev gravid direkt! Fick du ÄL alltså på ca dag 24 om man räknar den blödningen som mens?

Om jag räknar från dagen jag började blöda så hade jag ägglossning 18-19 dagar efter första blödningsdagen :)
  • Dalia94
    Jsv17 skrev 2019-04-27 19:26:30 följande:

Hej tjejer,

Ska uppdatera lite om hur det går för mig, det har varit lite omtumlande senaste tiden.

Jag trodde ju att jag fick mens, och den var i princip som vanligt. Så i Måndags så skulle jag ta ett äl-test då jag borde haft äl typ nu i dagarna och jag brukar börja några dagar innan, ältestet blev till min förvåning megapositivt, det blev positivt medan kag höll fet i handen... och jag förstod direkt då jag känt mig lite konstig typ som att jag var gravid, mycket riktigt gravtestet jag då doppade ner direkt efter var också tydligt positivt, men förstod också direkt att något inte var rätt, jag tänkte direkt att jag fått ett utomkveds. Besökte gyn i Tisdags, där kunde man med vul inte se någon gravidtet i livmoder (vilket jag förstod få jag också börjat blöda igen) men heller inget på äggledare eller nån vätska i buken, jag andades ut lite hcg i blodet var 120, jag borde varit i typ v.7... Så jag tänkte ytterligare ett missfall, fick telefontid för att diskutera uppstart av utredning nu efter 3:e missfallet på rad, då ringer de upp igen på fredagen efter mitt uppföljnings-hcg, det ÖKAR, till 190... så inte nog för en frisk graviditet (vilket jag redan visste) men nu kvarstår risken för X, eller jag ska vara ärlig, allt pekar på den fast de inte kunde hitta det i Tisdags. Har jag tur så löser kroppen det själv, men nytt blodprov och vul på Måndag, ska åka in akut om jag får ont, men då jag inte har ont och inte blöder kraftigt så valde läkaren att avvakta och se om kroppen kanske löser det själv, så håll gärna tummarna för det <3

Så mycket ska man behöva gå igenom på den här resan, men konstigt nog känner jag mig bara ännu mer bestämd att fortsätta framåt, jag SKA lyckas till slut

Men fy vilket besked :( håller alla tummar att kroppen tar hand om det själv och du slipper operera. Vad stark du är
  • Dalia94

Beklagar missfall och hejar på er som kämpar. Här ramlade kallelsen till RUL ner i brevlådan igår och jag har typ panik.. tänk om det inte finns något därinne? Dessa hjärnspöken efter missfall är hemska, föreställer mig bara de värsta :(

• Dalia94
    Ellendellen skrev 2019-05-05 11:10:33 följande:

Samma här, har UL på fredag, dock inte RUL, kommer vara i vecka 13+0 då. Man är ju så nojig. Tänker bara massa negativa tankar.. :( 

Har ju inte sett något sen vecka 7+0 och känner inga rörelser än heller :/ är så rädd
  • Dalia94
    Ellendellen skrev 2019-05-06 10:16:48 följande:

Förstår att du är orolig, vilken vecka är du i nu? 

15+0 så gick in i vecka 16 idag, funderar nästan på att beställa en doppler så man kan lyssna på hjärtat hemma
  • Dalia94
    Phie84 skrev 2019-05-20 18:56:12 följande:

Nervös nervös nervös

Fick ju se ett hjärta i v 7 (6+4). Såg fint ut sa läkaren.

Imorgon e de dax för koll igen. E nu i v 11 (10+3)

Äter även trombyl för att minska mf-risken (haft 2 mf sen sept förra året)

Så nervös att de inte ska finnas något tickande hjärta kvar.

Men magen växer, hormonerna svalar, illamående, cravings å trötthet finns. Så det borde vara bra men man blir ju alltid så orolig.

Hur har ni andra hanterat hela mf-tänket när ni blivit gravida igen?

Är i vecka 18 nu och kan fortfarande inte hantera det :( är så rädd inför mitt RUL, att hjärtat inte ska slå längre..
  • Dalia94
    Nube skrev 2019-05-29 07:46:46 följande:

Efter missfallet i mars verkar vi har lyckats igen! Helt otroligt! Dock är jag bara på BIM -2 så det är tidigt, men ändå. Hoppas hoppas att allt går bra nu!!

Lycka till alla som är redan gravida och som försöker!

Men åh vilka glada nyheter och grattis :)
  • Dalia94

Nu har jag haft mitt RUL och fått veta att jag väntar en frisk liten flicka, min oro kan nu börja släppa mer och mer så jag lämnar tråden här och önskar er alla som kämpar ett stort lycka till <3

Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet