Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
Va skönt :) I vilken vecka började du må illa?
Va skönt :) I vilken vecka började du må illa?
Köp Sea band på Apoteket, de tog bort mitt illamående helt i förra graviditeten. Man bär ett armband runt vardera handled. Testa i någon vecka så får du se om de hjälper för dig !
Hur går det för alla?
Själv är jag i vecka 7 nu och bara fem dagar kvar till VUL. Är så nervös men samtidigt har illamåendet och tröttheten blivit påtaglig vilket lugnar mig.
Jag har funderat på vad som egentligen menas med det där om att det är mindre risk för missfall om man sett hjärtat slå.
Menar dom att om jag hade bokat ett ul i v 7-8 så hade det funnits en större chans att mitt missfall aldrig hade skett där i v 9? Eller menar dom att dom flesta missfall sker innan eller när hjärtat börjar slå och om man ser att man lyckats passera det så är risken mindre, men det kan fortfarande gå fel så som det gjorde för mig?
Åh vad skönt att få sett ett hjärta slå. Har hört att det är mycket större chans att få behålla graviditeten om man fått sett hjärtat.
tack!
Ja det är svårare än jag trodde. Nu tre dagar efter kommer oron tillbaka, usch dom här första 12 veckorna är hemska för oss med tidigare missfall.
Jag kommer göra nästa ultraljud i vecka 12-13 nångång. Jag bor i Eskilstuna och här blir alla erbjudna ultraljud i samband med inskrivningen vilket är superbra. Tycker det är galet att du ska vänta till RUL??
Hej
Tyvärr så hoppar jag in i den här gruppen. Fick missfall förra veckan. Var då i v 8.
Det kändes som att hela min värld rasade ihop, men tack och lov så har jag min dotter på 1,5 år att krama extra mycket just nu.
Vi har bestämt oss för att försöka igen direkt. Frågan är ju när ägglossningen behagar komma igång igen.
Hur har det varit för er del? Jag blödde i ca en vecka.
Oj vilken lycka att du blev gravid direkt! Fick du ÄL alltså på ca dag 24 om man räknar den blödningen som mens?
Hej tjejer,
Ska uppdatera lite om hur det går för mig, det har varit lite omtumlande senaste tiden.
Jag trodde ju att jag fick mens, och den var i princip som vanligt. Så i Måndags så skulle jag ta ett äl-test då jag borde haft äl typ nu i dagarna och jag brukar börja några dagar innan, ältestet blev till min förvåning megapositivt, det blev positivt medan kag höll fet i handen... och jag förstod direkt då jag känt mig lite konstig typ som att jag var gravid, mycket riktigt gravtestet jag då doppade ner direkt efter var också tydligt positivt, men förstod också direkt att något inte var rätt, jag tänkte direkt att jag fått ett utomkveds. Besökte gyn i Tisdags, där kunde man med vul inte se någon gravidtet i livmoder (vilket jag förstod få jag också börjat blöda igen) men heller inget på äggledare eller nån vätska i buken, jag andades ut lite hcg i blodet var 120, jag borde varit i typ v.7... Så jag tänkte ytterligare ett missfall, fick telefontid för att diskutera uppstart av utredning nu efter 3:e missfallet på rad, då ringer de upp igen på fredagen efter mitt uppföljnings-hcg, det ÖKAR, till 190... så inte nog för en frisk graviditet (vilket jag redan visste) men nu kvarstår risken för X, eller jag ska vara ärlig, allt pekar på den fast de inte kunde hitta det i Tisdags. Har jag tur så löser kroppen det själv, men nytt blodprov och vul på Måndag, ska åka in akut om jag får ont, men då jag inte har ont och inte blöder kraftigt så valde läkaren att avvakta och se om kroppen kanske löser det själv, så håll gärna tummarna för det <3
Så mycket ska man behöva gå igenom på den här resan, men konstigt nog känner jag mig bara ännu mer bestämd att fortsätta framåt, jag SKA lyckas till slut
Beklagar missfall och hejar på er som kämpar. Här ramlade kallelsen till RUL ner i brevlådan igår och jag har typ panik.. tänk om det inte finns något därinne? Dessa hjärnspöken efter missfall är hemska, föreställer mig bara de värsta :(
Samma här, har UL på fredag, dock inte RUL, kommer vara i vecka 13+0 då. Man är ju så nojig. Tänker bara massa negativa tankar.. :(
Förstår att du är orolig, vilken vecka är du i nu?
Nervös nervös nervös
Fick ju se ett hjärta i v 7 (6+4). Såg fint ut sa läkaren.
Imorgon e de dax för koll igen. E nu i v 11 (10+3)
Äter även trombyl för att minska mf-risken (haft 2 mf sen sept förra året)
Så nervös att de inte ska finnas något tickande hjärta kvar.
Men magen växer, hormonerna svalar, illamående, cravings å trötthet finns. Så det borde vara bra men man blir ju alltid så orolig.
Hur har ni andra hanterat hela mf-tänket när ni blivit gravida igen?
Efter missfallet i mars verkar vi har lyckats igen! Helt otroligt! Dock är jag bara på BIM -2 så det är tidigt, men ändå. Hoppas hoppas att allt går bra nu!!
Lycka till alla som är redan gravida och som försöker!
Nu har jag haft mitt RUL och fått veta att jag väntar en frisk liten flicka, min oro kan nu börja släppa mer och mer så jag lämnar tråden här och önskar er alla som kämpar ett stort lycka till <3