• Jsv17

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Så där det där är ju ett så gott som negativt gravtest

Så har stora förhoppningar att allt kommer vara utrensat på läkarbesöket idag. Så om några dagar ska jag börja testa för äl ist!

Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    UndrandeSökare skrev 2019-02-11 06:46:42 följande:

Det är inte bevisat i stora dubbelblinda studier på patienter i Sverige och då är det heller inte accepterat här tyvärr.

Jag vet att Dr Lennart Blomqvist gjorde nån mindre studie på Trombyl för länge sen, där han endera gav patienterna sockerpiller eller Trombyl vet jag, och en läkare i Helsingborg gjorde en studie för många år sen om Fragmin. Men för oss med immunproblem räcker inte enbart Trombyl och Fragmin (båda blodförtunnande) oftast behövs en hel coctail av mediciner för att hålla vårt immunförsvar under kontroll.

Så jag har nu fått Trombyl och Fragmin utskrivet, men endast efter att jag först rest utomlands och tagit rätt prover där, och sen kommit tillbaka till Sverige och tagit rätt prover här, för att få diagnosen koagulationssjukdom inskrivet i journalen.

Vilken medicin studierades vid Karolinska institutet? Du får gärna lägga in en länk eller hänvisa till huvudläkarens namn.

Så bara för att det inte är testat i dubbelblinda studier här så finns det inte..? På riktigt det gör mig så arg!

Läste om en annan tjej i en tråd här som jag följde som hade flera tidiga missfall på rad (precis några dagar efter plus på stickan) och tjatade till sig en medicin av sin läkare på vc (läkaren hade inte svensk bakgrund) som hon läst om då hon trodde på något immunproblem och nästa graviditet gick vägen direkt. Man måste väl titta på vad man gör i andra länder och som fungerar? Tycker man iaf.... :-/
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-11 09:00:32 följande:

Så skönt! Får man fråga hur länge du blödde? Eller du kanske gör det fortfarande? Jag funderar på om man kan be dem kolla om allt är ute på torsdag när jag har tid men det kanske är för tidigt, det blir ju bara 5 dagar efter att det satte igång.

Jag började småblöda lördag 2:a Februari, det drog igång ordentligt på Tisdagen, sedan blödde jag kraftigt (som en rejäl mens fast med massa klumpar och koagel) fram till i Lördags sedan dess har jag blödit lite som i början på en mens typ, nu mest typ ljusa blödningar bara och ganska sparsamt så småblöder lite fortfarande men inte mycket. Det kan absolut vara tillräckligt lång tid att se om allt kommit ut, det verkar ju ha gått fort för dig så om de inte gör det automatiskt be dem kolla skulle ju vara skönt för dig att veta att allt är ute, och är det inte det så är det ju bra med en uppföljningstid för att kontrollera.
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17

Jättebra besök hos läkaren

Allt hade kommit ut och det såg jättefint ut, hon tog sig tid och tittade på mina äggstockar och kontrollerade hela livmodern. Hade gått igenom mina blodprovet för att som hon sa ?se så hon inte kunde se något alarmerande direkt? Hon skrev även in i min journal att jag vid en eventuell ny graviditet ska få ett vul i v.7 för att kontrollera graviditeten, så nästa gång så ringer jag direkt till dem så får jag en tid till tidigt vul. Kändes jätteskönt jag fick ställa frågor och hon verkligen tog sig tid, hon tog själv upp att skulle jag få ytterligare ett missfall så ska vi starta en utredning direkt. Nu vet jag ju att de sällan kan hitta något men skulle de kunna göra det och det går att åtgärda så skulle det ju vara super, och annars vet jag ju hur vi går tillväga för att få en mer utförlig utredning. Jag känner mig väldigt lugn inför framtiden jag vet liksom alla nästa steg nu och vad jag ska göra i alla scenarion, men steg ett är att överhuvudtaget bli gravid igen, så nu ligger fokus på 100%

Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    UndrandeSökare skrev 2019-02-11 13:30:44 följande:

Skönt att höra att det gick bra hos läkaren, och allt från missfallet kommit ut redan, och att hon vill hjälpa dig fixa missfallsutredning i Sverige om du behöver det. Nu jag hoppas att det går bra för dig denna nästa gång så du inte ska behöva någon utredning.

Skulle du sen behöva immunutredning så vänd dig till Dr D på Life clinic: www.lifeclinic.gr/

Vill du öka chanserna så kan du ju testa att köpa receptfri Progesteronkräm och testa inför denna gång om du vill. Googla Progesterall så hittar du. Bruksanvisning medföljer.

Samt köpa Albyl Minor 250mg på Apotea och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

Kan också tipsa dig om att göra ivfSerums Mensblodtest, som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de försvåra implantationen när embryot försöker fästa och då kan resultatet bli minus eller missfall. Om baciller hittas så får både du och mannen varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek.

Man skriver i följebrevet att man vill göra BÅDE Locus Medicius testet och 11 in one testet. Det kostar totalt 300euro inkl receptskrivning: www.ivfserum.com/infection-screening/

När nya medlemmar kommer till Atentråden brukar jag rekommendera dem följande steg:

1. Köp Is your body babyfriendly boken och läs den, det lär man sig massor på !

2. Gör ivfSerums Mensblodtest

3. Boka tid hos Dr D för immunutredning och Serum för hysto under samma Atenresa. Då har du ökat dina chanser rejält att det ska gå bra nästa gång.

www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

Lycka till !

Tack för alla dina fantastiska tips, känns så lugnande att ha alla steg framför sig förberedda så jag vet precis vad jag ska göra härnäst i alla scenarion.

Jag ska ge detta ett försök till utan att ändra någonting, går det inte bra så kommer jag säkerligen ha några cykler medan man väntar på utredning även fast man får remiss så brukar det ju ta tid ändå, så då tänker jag definitivt testa lite ?hemma-grejjer? medan jag väntar.

Håller verkligen tummarna för dig att det ska gå vägen i år med de nya medicinerna <3
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-11 13:42:46 följande:

Vilket härligt besked!! :) och så skönt att de tar dig på allvar. Bara att köra på nu då :):)

Ja nu är det full fokus på bebis-verkstaden igen

Hoppas du kan få bra besked också på Torsdag så är det bara köra på för er med
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-11 20:37:39 följande:

Åh så skönt att känna så! Jag hoppas lusten kommer tillbaka när smärtan lugnar ner sig, än så länge känner jag mest att jag inte orkar en gång till :P

Så kände jag precis efter MAt konstaterades, bara alltså jag orkar inte en gång till... hahaha men det kommer tillbaka, nu har jag ju blödit hela tiden men bara nån vecka fick gå så tittade jag på min man och tänkte han är ju rätt snygg hehe... så nu är jag superpeppad på att försöka göra bebis igen
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17

Jahopp då går man mest och funderar på NÄR man bör börja testa för äl, nu är gravtesten helt blanka, möjligtvis kan man fantisera fram ett streck om man vinklar den i olika ljus men det tar jag som negativt. Idag exakt 2 veckor sedan MAt upptäcktes och ca 1,5v efter blödningen startade så är kroppen återställd (känns det som.) Jag trodde jag skulle vara arg på kroppen och känna mig sviken (det var jag efter mitt första MA) men konstigt nog nu känner jag mig sjukt stolt över min kropp, den vet när något är fel och stannar av graviditeteterna och när den ska ?göra sig av med det? så gör den det ordentligt och på en gång och rensar ur hcg fort som attans. Jag känner en stor tillit till kroppen, den kan det här och den kommer bära graviditeten hela vägen när den är rätt Så känner jag just nu iaf och tänker hålla fast den positiva känslan så länge som möjligt, vi ska fixa detta jag och kroppen <3

Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-13 12:13:36 följande:

Vilket härligt inlägg! Tack för peppig inställning som faktiskt smittade av sig lite mellan gråtattackerna som fortfarande kommer. Vad jag läst mig till ska äl komma ungefär som vanligt, flo har lagt in den på mig nästa vecka, på dag 17 som vanligt.

Tack, jag är ganska pepp just nu, men gråt så länge du behöver det och så mycket du behöver, tårar är kroppen sätt att läka hjärtat och själen och de behöver också hänga med <3 Mitt första MA var jag otröstlig i typ 2v... för då kom det som en sån chock då vi faktiskt sett en bebis med tickande hjärta som sen stannade av... men nu förstår jag att det nog inte såg riktigt rätt ut även då, då jag blev flyttad bakåt och bebisen var liten för veckan så det var nog inte helt rätt från början men det förstod jag inte då. Nu (och även gången innan) hade jag typ gråtit färdigt och sörjt klart när beskeden kom för jag kände redan innan i hela kroppen att något är fel, så då har det gått snabbare att komma vidare.

Vid tidigare ma/MF har min äl iaf varit förskjuten några dagar annars skulle jag ha äl ganska snart men då man inte har en aning så tänkte jag faktiskt börja testa typ nu, då ältest ibland kan vara känsligare för hcg än gravtest så vill jag gärna få ett med svagt streck så jag ser att de kommer fungera. Skulle vara toppen att få lyckas på första försöket! Har bara gjort det en gång och det var min första graviditet (första MAt) efter det har det alltid tagit 2-3ggr så tänker att det är dags för första försöket igen
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Nathaliejj skrev 2019-02-13 14:24:18 följande:

Sådär då var äl gjord, antingen igår eller idag men fick positivt på äl testet i måndags morse. Nu är det bara invänta bim den 26:e, läääängsta veckorna alltid..

Jag veeeet! Värsta tiden när man inte kan påverka någonting bara VÄNTA!

Jag håller alla tummar och tår att det tog sig!
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet