• Nube

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Jilo skrev 2019-03-24 18:09:38 följande:

Jag var gravid och delammade och trots att jag läst massor innan, som överallt sa att det var ok, så frågade jag min bm. Hon sa att det enda jag behövde tänka på var att äta lite extra. Har inte hittat en enda länk där de säger att amning kan höja risken för missfall?

Nu fick jag iofs MA...

Jag delammade också och försökte läsa mycket men hittade inte heller någon information om att amningen skulle öka risken för missfall om man nu inte har en risk graviditet. Många ammar ju två barn samtidigt och de har alltså ammat under hela andra graviditeten. Det skrivs för sig mycket om oxitocynet och att det kan orsaka sammandragningar speciellt i slutet av graviditeten. Prolaktinet har jag läst har mer att göra med implantationen (att det blir svårare ) och det är väl därför amningen ofta fungerar lite som preventilmedel (speciellt när man helammar). Har du slutat amma du? Hur gammal är ditt barn som du ammar/ammade?
  • Nube
    Smlan skrev 2019-03-25 10:46:49 följande:

Jag har läst på väldigt mycket kring amning och bli gravid då jag fortfarande ammade när vi började försöka med barn nummer 2. Jag har inte hittat någon information som stödjer att det skulle vara en ökad risk för missfall. Det enda som kan påverka, vad jag förstår, är möjligheten att BLI gravid eftersom en förhöjd prolaktin-nivå kan påverka huruvida man har ägglossning eller ej. Men har man ägglossning så är ju inte prolaktiv-nivån för hög tänker jag.

Jag ammade när jag blev gravid i höstas och sen fick MA. Jag frågade all vårdpersonal jag träffade under den resan om amning kunde ha påverkat utfallet och alla sa unisont nej. När jag var på inskrivningssamtal sa BM att jag skulle vara noga med maten och äta extra kosttillskott eftersom jag både ammade och var gravid.

Jag tänker inte börja tro att mitt MA berodde på amningen. Då behöver jag se säkra källor på det.

Jag har nu slutat amma sen kanske 3 veckor tillbaka (ej pga möjligheten att bli gravid. Min tjej är 21 månader.

Tack, beklagar ditt MA. Så har jag också uppfattat det, att amningen påverkar mer möjligheten att bli gravid men det är ändå många som lyckas trots amning och många som inte får missfall.
  • Nube
    Jilo skrev 2019-03-25 11:02:26 följande:

Mitt barn är nu 15 månader och det är tre månader sedan jag fick mitt MA. Då ammade jag ganska mycket men nu är det två gånger om dagen (en på kvällen och en på natten). Som det ser ut just nu lär jag inte få barnet till att vilja sluta med det...:/. Skulle gärna amma lite oftare, på dagen också, men är rädd att det ska försvåra möjligheterna.

Beklagar ditt MA:( Hur gammal är din dotter?

Beklagar ditt MA också. Min dotter är 9.5 månad och jag blev gravid som sagt direkt när jag slutade helamma henne. Eftersom jag aldrig tidigare blivit gravid spontant var det en ganska stor överraskning just när det ofta sägs att amningen påverkar fertiliteten. Men jag fick mensen tillbaka 3.5 månad efter förlossningen och har haft äl regelbundet sedan dess. Nu har jag tyvärr låg amh så vi kan inte vänta för länge för att försöka få ett till barn så jag kommer nog snart sluta amma helt (nu ammar jag några gånger under dagan och hon verkar ha slutat nattamma nu vilket är jätteskönt, trodde aldrig hon skulle göra det!) Om vi behöver göra IVF så måste jag ha slutat innan dess.
  • Nube
    Ellendellen skrev 2019-04-02 14:55:31 följande:

Äntligen fick jag se ett litet hjärta slå och embryot var i precis rätt storlek för v7+4!! 

Stort stort grattis!! Försök att njuta nu, allt kommer säker gå bra denna gång :)

Själv hade hade jag haft min KUB ultraljud idag om jag inte fått missfall :(
  • Nube
    Jsv17 skrev 2019-03-30 07:44:52 följande:

Då var äl över för den här gången

Men vi har prickat väldigt bra, bim 12/4, så nu är det bara hålla tummarna

Håller tummarna ;)
  • Nube
    Lita89 skrev 2019-04-05 21:00:39 följande:

Äh, upp som en sol, ner som en pannkaka! Negativt test imorse och en kvart senare kom mensen :?). Jag är självklart superbesviken men vad ska man göra åt det liksom?

Tråkigt :/ Jag fick också min mens... tänker så ofta på hur jag hade velat få min oktober bebis. Men det kanske blir en vår bebis till oss istället? :)
  • Nube
    Ellendellen skrev 2019-04-12 23:53:32 följande:

Usch dom här veckorna är inte lätta alltså när man haft tidigare missfall. Önskar att man kunde vara lika optimistisk som man va första graviditeten. Trodde inte ens då att jag hade fått missfall fast jag började blöda. 

Den här veckan har jag tyckt att mina symtom avtagit en del. Har varit så orolig över det. Efter jag hade kissat ikväll upptäckte jag blod på pappret. Blev så otroligt ledsen, bara sjönk ihop. Sambon bortrest dessutom. Ingen annan vet att jag är gravid så ringde en taxi och åkte upp på akuten, fick komma in typ direkt. På ultraljudet såg läkaren ett en liten på 2.2 cm med tickande hjärta. Jag blev så förvånad var helt övertygad att det var missfall nr 4 för min del. 

Så om ni har blödningar behöver inte verkligen inte vara kört, kom ihåg det!

Vad skönt att bebben mådde bra! Men jag kan bara tänka mig vilken oro det måste bara :/ ta hand om er nu :)
  • Nube
    Tirin skrev 2019-04-13 07:19:49 följande:

Hej på er,

Vi har försökt två ägglossningar efter MAt, i torsdags plussade jag igen (svagt) men i går kom mensen:( Känns oändligt mycket lättare än att ha gått och varit gravid i en längre tid och sen få missfall så som i januari men ändå lite sorgligt för det verkar ju ha blivit fel i utvecklingen igen. Vi får kämpa på helt enkelt.

Stor styrkekram till er alla!

Styrkekram tillbaks! Det är jobbigt oavsett när graviditeten slutar i missfall men så klart är det tuffare och tuffare ju längre man har hunnit vara gravid. Hoppas du snart blir gravid igen och får behålla :)
  • Nube
    Jsv17 skrev 2019-04-13 08:51:23 följande:

Här kom mensen en dag tidigt... så det blir ingen bebis 2019. Men nu är det bara ladda om och satsa mot en 2020-bebis

Tråkigt med mens men en 2020 bebis låter också bra! Jag ska snart ha min äl (hade en lång första mens nu efter missfallet... ) men jag åker bort över påsken så vi får se om vi hinner pricka in det innan. Hoppas också få en 2020 bebis :)
  • Nube

Efter missfallet i mars verkar vi har lyckats igen! Helt otroligt! Dock är jag bara på BIM -2 så det är tidigt, men ändå. Hoppas hoppas att allt går bra nu!!

Lycka till alla som är redan gravida och som försöker!
  • Nube
    Dalia94 skrev 2019-05-29 10:14:10 följande:

Men åh vilka glada nyheter och grattis :)

Tack så mycket! :)
  • Nube
    Ellendellen skrev 2019-05-29 11:33:24 följande:

Grattis och lycka till!!

Tack snälla! :)
  • Nube

Jag går in i v 38 imorgon och har bf om några veckor. Känns helt overkligt men fantastiskt. Hoppas att allt går bra nu i slutet bara. Lycka till alla som har blivit gravida och de som fortfarande kämpar!

Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet