syltburk skrev 2020-02-03 14:10:07 följande:
Jag hoppar in här.
Har två barn sedan innan (7 och 5 år). Men har problem med missfall. Gjorde två aborter i unga år (18 och 20) sen fick jag missfall innan jag födde min son. Trodde vi skulle förlora honom också eftersom jag blödde mellan v 4-17 med honom. Vid förlossningen visade det sig att vi förlorat en tvilling.
Sen får vi vår dotter utan problem.
Efter båda barnen (bara 1,5 år mellan dem) blev vi oönskade gravida och gjorde en abort.
Nu har vi fått tre missfall på ett år och jag sitter med blödning och inväntar svar på blodprov nr 2.
Har så dåligt samvete för aborterna. Känns som att jag straffas på något sätt. Klandrar mig massor för missfallen. Hur hanterar ni sådana känslor?
Hej Syltburk! Såg ditt inlägg i en annan tråd tidigare och att vi var lite i samma situation. Tyvärr verkar det slutat på samma sätt för oss båda...
Att klandra sig själv och, ibland på ett orimligt sätt, söka orsaker till att det inträffar händer nog det flesta. Jag har ju nu "bara" ett missfall men många års försök i bagaget och jag kan bara se allt jag gör fel. Äter fel, tränar för lite (eller tränade jag hårt när jag var gravid?), hade inte tagit folsyra innan jag upptäckte graviditeten, osv..
Jag försöker hålla mig sysselsatt: läsa/ljudböcker, sticka, sova, jobba.. Allt för att inte tänka på det. Och ibland låter jag mig inte göra annat än just tänka på det, och gråta. Just nu har jag låst in mig på kontoret på jobbet och sörjer..