Anonym (erfarenhet) skrev 2019-04-02 17:45:18 följande:
Alla har det som sagt olika. Här fungerar det mesta bra så jag tycker om när trådar blir lite mer nyanserade och inte bara ska kräka galla på bonusfamiljsmodellen.
I TS fall handlar det vad jag förstår, till stor del om en pappa som inte helt tar sin del, inte förstår hur TS känner det och inte verkar fatta varför hon inte bara kan glida in och vara som hans ex, typ (kanske inte med de orden men ni fattar)
Jag ser ett mönster i många trådar där det inte fungerar och det är ju i 99% av fallen trådar där en pappa förväntar sig att hans nya kvinna ska stå för markservicen (kanske för att han varit van sen innan?) och inte begriper hur tufft det blir + att man kanske har båda "gamla" och "nya" barn hit och dit. När då som TS, var det väl, skrev att de infört 50/50 på hushållssysslor så att hon kan sticka iväg ibland, så blir mannen ledsen. Jaha? Vad är det för en partner liksom.
Allt handlar om kommunikation, förväntningar och hårt arbete- och ja, kanske hårdare arbete än i kärnfamiljen, men det behöver inte vara så. Jag tror att i de fall det faktiskt fungerar med bonusfamiljen har man väldigt lika synsätt sedan innan på hur saker ska fungera, och när man flyttar ihop så fungerar det (som hos oss). Tyvärr är inte alla helt införstådda med att de tycker olika, för det har inte märkts förrän man kanske fick gemensamma barn och familjen förändrades osv.
Hos oss kör vi enligt modellen "alla hör till samma familj" då vi tycker alla barnen ska känna det, men man står för det ekonomiska för sina egna barn och barnen kanske helst vänder sig till sin förälder när det är något bekymmer, men annars är vi som vilken familj som helst. Vi ser till helheten. Funkar det bättre att jag tex kör ett av hans barn till träningen så gör jag det, än att han ska behöva tokstressa från jobbet för det men då kanske han handlar på vägen i stället. Jag tror att det här fungerar bra just för att ingen av oss förväntar sig att den andra ska ställa upp bara för att. Man frågar alltid artigt, går det inte så blir det inga sura miner för det. Vi hjälps åt med städ, matlagning, tvätt osv, det är ingen som känner att den har för stor börda i hushållet.
så, för att återknyta till vad TS inledde med: hur koppla av? Jag kopplar av bra i vårt hem, och det tror jag beror just på att det inte byggs upp någon irrititation här eftersom vi båda har sån respekt för varann och är noga med att det inte ska uppstå gruff. Vi ger inte varann dåligt samvete eller blir sura. (jag skulle garanterat också vara irriterad om jag hade det som TS beskriver)
Ett annat mönster som är väldigt tydligt och inte bra är att nykära kvinnor mer än gärna tar på sig hela ansvaret för allting. De rusar huvudstupa in i relationen i vilken de sedan efter endast en kort tid vet bäst, gör mest, älskar mannens barn, gärna sköter hela hemmet, lagar all mat, överraskar med små kärleksbevis, struntar i om de får orgasm under samlag alternativt låtsas, gör stora gester, öser in känslor för att därefter plötsligt bli dränerade på all energi, besvikna, frustrerade, arga, ledsna, svartsjuka, avundsjuka, anklagande, kritiska och mycket mer därtill. Nu vill de genast ändra på allt som de tidigare föreföll så nöjda med.
Procentsatsen som gör så är jag övertygad om är väldigt hög. Väldigt hög.