Anonym (Lisa) skrev 2019-02-06 19:26:47 följande:
Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?
Varför gör du det då? Varför valde du att bli tillsammans med, flytta ihop med, gifta dig med och skaffa barn ihop med en man som redan hade barn? Fattar inte det. Det är samma sak varenda dag på det här forumet. Bittra kvinnor som gnäller om hur jävligt deras liv som bonusmorsa är, hur vidrigt jobbiga bonusungarna är, vilken häxa sambons ex är, hur mannen bara bryr sig om barnen sen innan och exet osv osv osv. GE FAN I ATT BLI TILLSAMMANS MED MÄN SOM REDAN HAR BARN om ni inte klarar av att hantera en sådan situation/familj då! Det är faktiskt inte svårare än så. "Men jag är käääääääär ju!". Ja men vet du vad? Man behöver inte agera på känslor, precis som man inte behöver äta 10 tårtor, 15 chokladkakor och 20 chipspåsar om dagen bara för att man är sugen.
Nu har du dock redan valt att skaffa barn med den här mannen och i den här situationen, så nu är det bara att bita ihop och gilla läget. Minst tills ert yngsta barn är 18 år. Varken ditt/dina barn eller din man ska behöva lida för ditt misstag att gå in i relationen från början.