Anonym (Lisa) skrev 2019-02-08 11:15:13 följande:
Tack för svar till er som känner igen sig. Lyssnar även till er andra, även om alla styvfamiljer fungerar olika och man måste respektera att inte alla styvföräldrar vill funka som en riktig förälder. Det beror så mycket på vilken kontakt man har med sitt styvbarn och hur länge man har bott ihop. Hade jag haft mitt styvbarn på heltid utan barnet bott hos sin riktiga mamma hade jag antagligen haft en mer ?mammig? relation till barnet och tagit mer föräldraansvar. Som det är nu vill inte ens barnet det och visar det tydligt. Jag är pappas nya tjej, helt enkelt. Kom inte närmre. Vilket är helt ok. Vi har bara bott ihop i sammanlagt ett år (två år utslaget på varannan vecka)
Ja, det beror inte bara på en själv utan på om man blir insläppt också. Min sambo och hans barn klarade sig bra själva utan mig. Jag har aldrig haft en tanke på att vara som en mamma åt hans barn men jag hade önskat att de hade släppt in mig mer.
Min sambos barn bodde hos oss på heltid under en period men det gjorde ingen skillnad. Däremot försökte vi få hans barn att gå till båda i samband med att vi fått barn tillsammans. Det var okej under en period men tärde i längden och jag var tvungen att hoppa av och lägga tillbaka allt på pappan.
När jag läste din trådstart så tänkte jag att det på ett sätt är självklart att hans barn måste få gå på sin träning. Om hen är i en ålder att hen behöver hjälp för att kunna ta sig till och från träningen så är det givet att hen måste få den hjälpen. Men frågan är bara hur det där ska bli en överenskommelse mellan dig och pappan för det får aldrig heller vara givet att du ska offra din tid, och det som ger dig energi, för hans barn. Att han som förälder "offrar" sig är givet, det gör vi föräldrar för våra barn men om man går in och förväntar sig att ens partner ska känna samma självklarhet till uppoffring för hans barn, då har man snart en partner som har bränt ut sig. Därför är det så bra att du och din sambo kunde prata om det här och att han beter sig som den flerbarnsförälder han är och inte förväntar sig att du ska försöka leva upp till något mer än den enbarnsförälder som du är.