• Ess

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Anonym (Lisa) skrev 2019-02-06 20:08:39 följande:

Ok, hej alla misslyckade biomammor med en skilsmässa bakom er! Lol. Bittra biomammor borde vara ett stående uttryck. Och ja, jag är medveten om art jag själv kanske snart är en sådan, ensam i en tvåa varannan vecka, saknandes mitt barn. Men tills dess kämpar jag på och målet i varje styvfamilj måste vara att det ska funka för alla inblandade, både barn och vuxna. Jag ska inte behöva sätta mitt liv på vänt halva tiden bara för att jag är styvmamma.

Till den som skriver att jag ska flytta ut: Ja, det kanske jag gör snart och då blir det en ny separation och ny styvfamiljskarusell för barnen. Lyckat!

Till den som skriver att jag borde vetat vad jag gav mig in på: Haha! Den var bra! Visste DU hur det skulle kännas att vara mamma innan du blev det? Det är samma som att bli styvmamma, man har ingen aning.

Inga tips från andra styvmammor som vill träna och ha egentid utan dåligt samvete?

Jag bara lämnade över ansvaret för de gemensamma när jag tränade eller tävlade. Han fick umgås med de stora barnen samtidigt som han tog hand om de små. Jag hade inget som helst dåligt samvete för att han fick ta halva ansvaret för de gemensamma och hela för de tidigare.
    Jag anser att din man kan ta med det lilla barnet på det störres träning.
  • Ess
    Anonym (Emma) skrev 2019-02-06 21:29:01 följande:

Nu har du livslång koppling till styvbarnet,han /hon är ditt barns syskon och därmed närä släkt.Men funkar det inte hemma,så gör slut.

Nej det har man inte, om man inte väljer att upprätthålla kontakten.

Utan maken så skulle jag aldrig mer träffa hans tidigare barn.
  • Ess
    Bjoer skrev 2019-04-02 16:21:18 följande:

Alltså, ursäkta mig som barnlös och oförstående, men agerar man inte som en familj när ens partners tidigare barn är där en vecka? Tar man inte båda hand om båda barnen, som en familj? Att ena föräldern själv tar han om ett av barnen som bor där känns väldigt märkligt, måste jag säga.

Nej man är ingen familj med någon annans barn. Det är förälderns/föräldrarnas ansvar att sköta sina barn. 
    Det är ju föräldern som vill träffa och ha umgänge med sina barn, jag sket totalt i vilket och hade klarat mig utmärkt utan dem. 
  • Ess
    Anonym (erfarenhet) skrev 2019-04-02 17:49:11 följande:
    Klart man är familj och man vill det. Man kan vara familj med vem man vill. Annars skulle man ju inte vara "familj" ens med sin sambo för man är ju inte släkt. 

Sedan är det förstås föräldrar som har ansvar för sina barn men att leva i en bonusfamilj och bete sig som om man bor på hotell eller  "jag tänker inte hjälpa ungen med engelskläxan för det är inte mitt barn" -  varför? Bor man under samma tak blir det märkligt om man inte ska kunna vara lika trevlig mot alla, oavsett biologi. Det betyder inte att färäldern inte har ansvaret. 
    Självklart ska man heller inte bli intvingad i något man inte vill, men då har man valet att vara ärbo vilket fungerar utmärkt för många 
    Om man VILL, ja.
    Varför bor man på hotell eller är otrevlig för att man lägger ansvaret där det hör hemma?
    Man kan va normalt artig även om man inte gör något med eller för dem.
    Det var ju trots allt hans ungar, och det var honom de kom för att träffa. Hade han inte tagit fullt ansvar för dem så hade inte jag gjort det i alla fall. 
  • Ess
    Anonym (Agnes) skrev 2019-04-02 19:48:54 följande:
    Män har generellt sett mycket lättare för att acceptera kvinnans barn sedan tidigare än vad vi kvinnor har. Jag har själv en dotter och min pojkvän verkar inte ha några som helst problem med henne.
    Det är ju inte så konstigt eftersom han inte har samma förväntningar på sig. Han bor ju dessutom ihop med mamman, som oftast brukar va den som sköter hem och barn. Även i en kärnfamilj så brukar kvinnan ta det större ansvaret för hem och barn. Hela den balansen rubbas när pappan blir ensam förälder, det är därför jag avråder från att dejta en nyskild pappa. Han måste hinna få in rutinerna och skötseln av barnet, annars är det lätt att kvinnan han träffar får ta det ansvaret när han fortsätter på samma vis som han alltid gjort. Vilket kanske var en av anledningarna till att exet dumpade honom.

Sen är det en intressant sak till som jag läst på forumet när en vh pappa träffar en kvinna och helt plötsligt vill ha barnet vv istället. Undrar vem han tänkt skulle ta ansvaret då?
    Har däremot aldrig varken läst eller hört om en vh mamma som träffar en kille och kräver vv.

• Ess
    Bjoer skrev 2019-04-03 08:43:29 följande:

Fast då går man väl inte in i en seriös relation med den personen, än mindre skaffar barn med den?! Om man väl bildar familj, så kan man ju inte vara familj på halvtid och tro att det ska funka. Det är ju som gjort för konflikter och problem.

Kan garantera dig att det blivit betydligt fler konflikter om man skulle leka familj.
  • Ess
    Bjoer skrev 2019-04-03 11:55:25 följande:

Än om man aldrig blir ihop? Garanterat inte.

Vad vinner man på att leka familj?

Vem vinner på det, mer än föräldern som blir avlastad?

Det blir konflikter om man väljer flytta ihop trots ungar sen innan, framförallt om man ska leka familj.
  • Ess
    Bjoer skrev 2019-04-03 14:22:54 följande:
    Vad vinner man på det? Att barnen känner sig välkomna i hemmet? Att ena parten slipper dra sig undan varannan vecka? Att styvföräldern och barnet får en chans till en bättre relation än om de dömer ut den på förhand?

Och vad "leka familj"? Om man skaffar barn med någon annan, då ÄR man en familj. Om någon som man väljer att flytta ihop med har ett barn på säg, 5 år, så måste man väl inse att varannan vecka när det barnet bor hos en så agerar man förälder åt det barnet, eller? Man är ju EN familj, även när det barnet bor där.

Det jag tycker är konstigt är att man blir ihop och sambo eller till och med skaffar barn med någon som redan har barn och tror att de barnen aldrig kommer bli en del av ens liv. Med den inställningen är det inte konstigt att styvföräldrar är hatade och har dåligt rykte.
    Jag säger som ts, återkom när du provat leva med någon annans ungar.

Känner sig barnen mer välkomna med ytterligare en vuxen som ska uppfostra dem på sitt vis?
    Fortfarande nej till att man blir en familj bara för att man flyttar ihop med någon som har ungar sen tidigare. Fortfarande nej till att man ska leka förälder åt andras ungar. Det är ett utmärkt tillfälle att utöva hobbys och jobba över osv under umgänget, för då får barnet va med sin förälder och själv slipper man.

Så länge det finns folk som envisas med att man under alla omständigheter SKA leka familj och förälder åt ungen, så är det inte så underligt att ungarna blir hatade och får dåligt rykte. Det räcker man hör ordet styv/bonusbarn så ryser man, för någon bonus är det definitivt inte.
  • Ess
    Ällingen skrev 2019-04-04 17:20:01 följande:
    Det är fullt normalt att föda barn och känna trötthet efteråt. Så bara därför ska mamman ligga som prinssesan på ärten och få allt serverat? Mycket märklig inställning tycker jag. Vad är det för fel med att städa eller laga mat? Umgås med resten av familjen?
    Precis som exet fick när hon blev mamma första gången. Inget konstigt alls att man vill va ifred och inte ha andras ungar hängande över sig 
  • Ess
    Ällingen skrev 2019-04-04 20:14:33 följande:

Nä okej, och andras ungar hade inte fått ett syskon?

Ett halvsyskon.

De var bara jobbiga och dryga att ha där när vi kommit hem, så det var skönt när de åkte hem igen.
  • Ess
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-04 20:20:16 följande:

Fast väljer man en partner som redan har barn så kan man inte förvänta sig samma bebisbubbla som i en kärnfamilj. Man väljer bort massor när man väljer en sådan partner. Hans ursprungsfamilj kommer alltid vara hans familj. Han har redan upplevt första barnet, bebisbubbla och det ruset. För ens partner och partnerns barn så är det bara ytterligare ett syskon.

Vill man ha bebisbubbla, mysisoleringenoch första barn upplevelsen så väljer man någon där detta är möjligt. Befintliga barns känslor går före en ny kvinnas känslor. Iallafall om pappan är en någorlunda vettig pappa.

Klart man kan va själv de första dagarna, det var vi med nr två och tre. Så varför skulle inte hans tidigare barn kunna göra samma.

De var bara en stor belastning när vi kom hem, sextonåringar som var som förvuxna bebisar. Fattade inte ens att deras eget husdjur som de släpat med sig behövde mat när vi var på förlossningen, så vi fick åka hem fortast möjligt för att se till de små liven och se till att djuret verkligen fick mat och tillsyn.
  • Ess
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-05 08:38:37 följande:

Ess: Hur var det med barn nr.1 då?

Då var dom här när vi åkte in på förlossningen. Det var nästan katastrof då de inte klarade något alls själva, trots sin ålder. Så det blev till att stressa hem från förlossningen direkt vi blev utsläppta så att han kunde betjäna dem som vanligt. Det var helt underbart när de åkte hem efter några dagar. Jag sa direkt att de inte skulle va här när det blev dags för nästa barn.....
  • Ess
    Ällingen skrev 2019-04-05 13:52:55 följande:
    Barnet är bara beroende av mamman om barnet ammas. Inte annars. Oftast finns det en pappa också.
    Han får ju ta hand om sina tidigare barn....
  • Ess
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 12:55:17 följande:
    Men måste pappans ex också göra vad hon kan för att ställa upp för att bonusmamman ska klara av sin egna bebis?
    Exet har inget tvång att ställa upp om hen inte vill. Men då får annan barnvakt ordnas.
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?