• Bjoer

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Alltså, ursäkta mig som barnlös och oförstående, men agerar man inte som en familj när ens partners tidigare barn är där en vecka? Tar man inte båda hand om båda barnen, som en familj? Att ena föräldern själv tar han om ett av barnen som bor där känns väldigt märkligt, måste jag säga.

• Bjoer
    Ess skrev 2019-04-02 17:33:48 följande:
    Nej man är ingen familj med någon annans barn. Det är förälderns/föräldrarnas ansvar att sköta sina barn. 
    Det är ju föräldern som vill träffa och ha umgänge med sina barn, jag sket totalt i vilket och hade klarat mig utmärkt utan dem. 
    Fast då går man väl inte in i en seriös relation med den personen, än mindre skaffar barn med den?! Om man väl bildar familj, så kan man ju inte vara familj på halvtid och tro att det ska funka. Det är ju som gjort för konflikter och problem.
  • Bjoer
    Ess skrev 2019-04-03 11:45:06 följande:
    Kan garantera dig att det blivit betydligt fler konflikter om man skulle leka familj.
    Än om man aldrig blir ihop? Garanterat inte.
  • Bjoer
    Ess skrev 2019-04-03 11:59:59 följande:
    Vad vinner man på att leka familj?

Vem vinner på det, mer än föräldern som blir avlastad?

Det blir konflikter om man väljer flytta ihop trots ungar sen innan, framförallt om man ska leka familj.
    Vad vinner man på det? Att barnen känner sig välkomna i hemmet? Att ena parten slipper dra sig undan varannan vecka? Att styvföräldern och barnet får en chans till en bättre relation än om de dömer ut den på förhand?

Och vad "leka familj"? Om man skaffar barn med någon annan, då ÄR man en familj. Om någon som man väljer att flytta ihop med har ett barn på säg, 5 år, så måste man väl inse att varannan vecka när det barnet bor hos en så agerar man förälder åt det barnet, eller? Man är ju EN familj, även när det barnet bor där.

Det jag tycker är konstigt är att man blir ihop och sambo eller till och med skaffar barn med någon som redan har barn och tror att de barnen aldrig kommer bli en del av ens liv. Med den inställningen är det inte konstigt att styvföräldrar är hatade och har dåligt rykte.
  • Bjoer

Jag förstår att det inte går hux flux, att det kräver arbete, kompromisser och att det blir konflikter. Det jag är frågande över är varför, som det verkar på svaren här iaf, man går in i situationen med inställningen att "Vi tar han om vårt barn jämt. Han tar hand om sitt när det är här." istället för ""Vi tar han om vårt barn jämt. Vi tar hand om hans när det är här.". Jag menar, det är ju inte så konstigt att han "glömmer bort dig" under de veckorna hans andra barn är där om ni då är två familjer, inte en. Och det kan mycket väl vara att jag inte fattar för att jag inte har varit i situationen, men när jag läser många av inläggen så blir jag liksom väldigt förvånad och frågande. Som nedan t.ex.

"...
    måste respektera att inte alla styvföräldrar vill funka som en riktig förälder."

Måste man verkligen det? Varför går någon in i en situation där de kommer bli styvförälder om de inte vill agera förälder? Det kommer ju liksom automatiskt om man bor i ett förhållande med någon som har barn.

• Bjoer
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-03 17:33:31 följande:

Fram tills vi fick vårt gemensamma barn fungerade det utmärkt. 

Så det var inga problem mellan dig och bonusbarnet fram tills att ni fick ett eget barn?
  • Bjoer
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-04 08:17:07 följande:

Bjoer: precis, relationen flöt på bra och var lättsam och trevlig fram tills att vi fick ett gemensamt barn. När vi fick vårt barn var det som en bomb släpptes i familjen, allt ställdes på ända. Men vem vet, vår relation (alltså mitt och styvbarnets) börjar bli lite ner lättsam igen numera, när det gemensamma är lite större. Det kanske blir lättare med tiden.

Du svarade inte på min fråga, har du aldrig gett tid in i en situation i livet som inte blev som du tänkt dig? Hur har du agerat i dom fallen? Det känns som om du bara sitter och gottar dig åt det snaskiga i den här tråden typ, och förfasar dig och kommer med pekpinnar. Det finns många vettiga styvföräldrar därute men man blir nog inte det över en natt, man lär sig medan åren går, bland annat av att läsa och höra vad andra fördomsfulla människor tycker (dig inräknad).

Ok. Det är givetvis mycket svårare om det blir en stor förändring i attityd hos någon familjemedlem. Det går ju inte att rå för och det kan man inte räkna med. Det jag reagerade på var att det verkade som flera ansåg att man skulle gå in i familjeförhållandet med inställningen att man aldrig skulle vara med och rå över eller hjälpa till med det redan existerande barnet. Att det var helt sambons ansvar den veckan. Det känns som att skjuta sig själv i foten lite. Nu beror det givetvis på hur gamla de är vilken roll man kommer få. Föräldraroll kanske var lite fel beskrivet från min sida. Men ett gemensamt ansvar för alla barn i hushållet lär man väl ta ändå? Eller?
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?