Inlägg från: Anonym (Sandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sandra)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Milyana skrev 2019-02-06 21:10:58 följande:

Solklart detta. Du visste att han hade barn i vv-situation när ni skaffade barn, antar jag? Du får väl gilla läget.

Korkat inlägg. Eftersom TS man nu valt att skaffa fler barn så får han se till att parera familjesituationen, i kärnfamiljen så får man prioritera alla barnen i hushållet och samma borde gälla i bonusfamiljen.

Ska jag svara TS så kan jag säga så här. Den första tiden så gömde jag mig när bonusbarnen var här. Bonusarna och deras mamma krävde att all fokus skulle ligga på dom när de var här medans jag tog vår lilla (vår va liten medans hans barn var 17 och 15). Till slut brann jag av för alla människor måste få känna sig lite som herre i sitt eget hem. Droppen var när barnen och deras mamma klagade på att jag jobbade extra vissa helger vilket gjorde att mannen fick ta alla barn medans jag jobbade extra (han skulle ju helt skita i vår gemensamma enligt dom). Då sa jag ifrån och sa att absolut, jag lägger ner extrajobbet men då ska ni också veta att det blir ingen jävla utlandsresa i sommar. Orsaken till att jag jobbade extra var för att vi alla skulle ha råd att resa iväg. Nu blev det inget med det, snacka om att de blev snopna och förbannade över det. Men så kan det bli när vissa egon ska ha allt utan att bidra själva.

Se till att stå på dig TS så sluta göm dig. Alla ska må bra i en familj och det innefattar dig.
  • Anonym (Sandra)
    Milyana skrev 2019-02-06 22:35:39 följande:

Tjaaa... ja och nej. Självklart ska pappan kunna hantera och planera sin familjesituation, säger inte att det är ok att han skiter i ansvaret för sin nya familj.

Däremot står jag fast vid tidigare inlägg, hon visste när hon gick in i relationen och valde att skaffa barn med honom att hon och det nya barnet inte skulle kunna få 100% av hans uppmärksamhet. Hon borde också ha förstått att hon kommer att få ställa upp och ha förståelse för att de tidigare barnen kommer att påverka deras vardag. Ledsen, men jag tycker inte att det är så synd om henne. Hon får ta konsekvenserna av sitt val. Sen är väl inte ett gympass hela världen

Det här är väldigt mycket kvinnoskam och svartsjuka mot mäns nya partners. Det resoneras inte på samma sätt med bonuspappor som får barn ihop med kvinnor som har barn sen tidigare. Står han och tar hand om bebisen när dom kommer hem från BB medans hon fokuserar 100 % på sina tidigare barn? Han vet väl också vad som väntar honom...eller?

Sug på den karamellen innan du yttrar dig!
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Men) skrev 2019-02-07 08:50:31 följande:

Kvinnor brukar ta hand om sina barn oavsett om de kommer i första eller andra förhållandet. Män däremot har ofta för vana att lämpa över barnansvar på sona kvinnor, både för tidigare barn och nya barn. 

Varken bonuspappor eller biologiska pappor har förväntningar på sig att vara närvarande föräldrar. Krävs ytterst liten pappa-insats för att det ska duga som föräldrar och många män som blir singelpappor har mycket bråttom att skaffa en ny kvinna som kan ta hand om hans barn så att han kan leva på som vanligt med sitt jobb och sina intressen. 

Är det en ursäkt menar du? Att det bara är så och då ska vi fortsätta tänka i samma banor?

Bonuspappor som leker med sina bonusbarn en gång är tydligen ?helt fantastiska? och ?älskar barnen som sina egna? medans bonusmammor ska bära ett ok kring sina axlar och leva efter mantrat ? damn if you, damn if you don?t?.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (sia) skrev 2019-02-07 09:03:31 följande:

Jättebra skrivet! Kvinnor är sina egna värsta fiender, det kan man lugnt se i den här tråden. 

Verkligen! Det kan vi dessutom se i den här forumsdelen på familjeliv.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (333) skrev 2019-02-07 21:12:01 följande:

Ta sj bonusen till träningen då, så kommer du hemifrån lite. Dock förstår ja att han vill hänga med sitt barn som han bara träffar varannan vecka. Hade inte du bröst det, om det var ditt?

Vad spelar det eg för roll vems unge som e vems, har man valt o leva ihop så delar man ju på alla barn givetvis.

O stökigt o stojigt? Din unge kommer också bli äldre o stojigare, sånna är barn :)

Jag har ingen bonus sj, men min sambo är bonuspappa åt min äldsta som bor hos oss på heltid.

Sambon följer honom till skolbussen varje dag. Åker o simmar en gång i veckan med honom. Köper grejer, spelar spel osv. Är helt enkelt förälder. Precis som åt våra två gemensamma barn. Min sambo är nämligen vuxen. O då beter man sig inte som en barnrumpa mot andras barn.

Så fint att han följer med sonen till skolbussen varje dag. Då är du rätt så utvilad med andra ord, vad skönt!

Är barnens pappa involverad? Har han en ny kvinna?
  • Anonym (Sandra)
    Bjoer skrev 2019-04-03 19:42:51 följande:

Så det var inga problem mellan dig och bonusbarnet fram tills att ni fick ett eget barn?

Har du levt som bonus/styvförälder? Det är inget ovanligt att problemen uppstår då. Den nyblivna mamman är trött och behöver landa med sin bebis medans ex och mannens barn vill hetsa på pga svartsjuka. Hela gruppdynamiken och hierarkin ruckas när det nya barnet kommer.
  • Anonym (Sandra)
    sextiotalist skrev 2019-04-04 13:48:05 följande:

Det gör den oavsett om det är en kärnfamilj eller inte, däremot så kan den förstärkas om föräldrarna till de tidigare barnen inte hanterar det på ett bra sätt. Just här anser jag att föräldrarna har väldigt stort inflytande på dynamiken. Som förälder till det nya barnet arbeta för att få barnen att se detta barn som ett syskon och en tillgång (och hantera eventuell svartsjuka), och den andra föräldern som bör låta barnen få tycka om sitt syskon och även stötta de i sina nya roller.

Då kan det absolut fungera men när det inte fungerar så beror det oftast på att pappan är flat och konflikträdd och exet trycker sig på för att visa att ?hon minsann är baby momma nummer 1 ? och deras barn får ?inte glömmas bort? som det så fint heter.
  • Anonym (Sandra)
    Ällingen skrev 2019-04-04 15:15:04 följande:

Hetsar på? Det är ju barnens syskon. Dom har samma pappa, så det är väl inte konstigt? Konstigare är det ju att mamman ska isolera sig med det nya barnet och det bara ska vara dom två. Helt galet, tycker jag.

Det är ingen som har sagt att mamman ska isolera sig med bebisen. Men precis som att nyförlösta mammor i kärnfamiljer är rätt trötta nyss hemkommen från BB där partnern får sköta större barn och markservicen så är det samma för bonusmorsor. Eller de ska ju vara Heliga Moder Teresa och Wonderwoman båda två i ett tycker du?

Det är en stor omställning för alla när ett nytillskott kommer till familjen, mycket fula känslor som svartsjuka kan dessa barn känna och det är fullt normalt. Då får föräldrarna sätta sina stora egon åt sidan och se vad som är bäst för sina barn i det läget.
  • Anonym (Sandra)
    Ällingen skrev 2019-04-04 17:20:01 följande:

Det är fullt normalt att föda barn och känna trötthet efteråt. Så bara därför ska mamman ligga som prinssesan på ärten och få allt serverat? Mycket märklig inställning tycker jag. Vad är det för fel med att städa eller laga mat? Umgås med resten av familjen?

I många kärnfamiljer jag känner så bjuder man över far eller morföräldrar för att ta hand om de äldre barnen medans mamma och pappa får vara i sin ?bubbla? iallafall i några dagar.

Återigen, varför ska bonusmorsor bli fråntagna rätten till att få andas iallafall i några dagar? Ingen tror ju att större barn i kärnfamiljen inte anknyter till det yngre syskonet ifall mamma ligger i sovrummet och ammar första veckan, varför pockar man på bonusmorsor om det argumentet?
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (mim) skrev 2019-04-04 21:27:03 följande:

Ja, nånting händer när det kommer barn. Svartsjuka vet jag inte men nånting. Förlorad makt, förlorad kontroll. Någon annan blir "viktigare". Så vanligt att exen hittar på något just i samband med bf eller förlossningen, som för att visa vem som bestämmer eller att ni kan skaffa ert barn men vill jag något behöver jag inte komma överens med er. Typ "jag bokar min resa i två veckor när hon är i vecka 39, utan att komma överens med er för nu kan ju inte ni resa någonstans och då ska ju ni ändå vara hemma och ni kan ju inte hindra det första barnet att vara hos er för hur skulle det få er att se ut, är ju knappast mitt problem om han missar förlossningen för att ta hans om vårt barn".

Visst är det så. Rädsla över att tappa kontroll och makt. Tror att få vågar erkänna det men många kvinnor kan vara över sina exmän men så länge dom är ensamma ?mamma till barnen? så är läget lugnt. Den positionen är hotad när mannen får barn med någon ny, då används barnen som ammunition för egna egoistiska syften.

Få skulle våga erkänna detta men jag tror att det där är kärnan till problemen.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:33:49 följande:

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.

?Kastas in nyfödda? och ?originalfamilj?, jo men tack. Du går från klarhet till klarhet i din föraktfullhet. Dessa barn skulle nog må bättre ifall deras äldre syskon inte färgades av en galen morsa som försöker tuta i dom att deras värde är högre än deras halvsyskon. Snacka om att kategorisera barn, obehagligt.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-07 07:44:58 följande:

Alla barn har samma värde. Det är det jag skriver hela tiden. Alla barn ska ha rätt till sina föräldrar och alla föräldrar är föräldrar på heltid. Man är mamma/pappa oavsett magsjuka, förlossningar, vattkoppor osv.

Det som är obehagligt är att ingen bryr sig om bebisens rätt till en trygg familj. Att skaffa barn i en familj där gräl, otrygghet, obehag och konflikter är vardag är själviskt. Då kastar man faktiskt in ett barn utan att bry sig det minsta o vilken miljö barnet kommer växa upp i.

Fast i många fall har problemen uppstått först när bebisen har kommit. Och givetvis behöver inte exet anpassa sig efter det men samtidigt så kan alla parter tjäna på i längden genom att samarbeta.
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?