• sextiotalist

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Jadu, jag har en sambo som inte var som din. Nu hade vi bara hans barn varannan helg (något annat gick inte mamman med på). Men han tog hand om alla tre om det behövdes. Ibland reste jag bort, ibland så gjorde han något själv med alla tre, dvs vi löste det så jag fick den tid jag behövde. Det var liksom ingen diskussion. Om jag upplevde det jobbigt så lyssnade han utan att förminska mina känslor (nej, jag släpper honom inte ;), han är nog ändå för gammal för dig ändå)

• sextiotalist
    Milyana skrev 2019-02-06 22:35:39 följande:

Tjaaa... ja och nej. Självklart ska pappan kunna hantera och planera sin familjesituation, säger inte att det är ok att han skiter i ansvaret för sin nya familj.

Däremot står jag fast vid tidigare inlägg, hon visste när hon gick in i relationen och valde att skaffa barn med honom att hon och det nya barnet inte skulle kunna få 100% av hans uppmärksamhet. Hon borde också ha förstått att hon kommer att få ställa upp och ha förståelse för att de tidigare barnen kommer att påverka deras vardag. Ledsen, men jag tycker inte att det är så synd om henne. Hon får ta konsekvenserna av sitt val. Sen är väl inte ett gympass hela världen

Men vad jag förstått så har faktiskt TS varit den som tagit den största biten, men får inte något utrymme alls att ta hand om sig själv. Så konsekvenserna av att leva med en man som har barn sedan tidigare är att man ska ta hela biten med det gemensamma barnet och helt utplåna sig själv?
    Det kanske finns en anledning att nybildade familjer splittras oftare, helt enkelt att den nya partnern (företrädesvis kvinnan) inte ska få någon naturlig plats i familjen utan placeras vid sidan av (och helst sköta markservicen), ett litet hembiträde och barnflicka i ett med andra ord.
  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2019-04-03 17:11:03 följande:

Jag förstår att det inte går hux flux, att det kräver arbete, kompromisser och att det blir konflikter. Det jag är frågande över är varför, som det verkar på svaren här iaf, man går in i situationen med inställningen att "Vi tar han om vårt barn jämt. Han tar hand om sitt när det är här." istället för ""Vi tar han om vårt barn jämt. Vi tar hand om hans när det är här.". Jag menar, det är ju inte så konstigt att han "glömmer bort dig" under de veckorna hans andra barn är där om ni då är två familjer, inte en. Och det kan mycket väl vara att jag inte fattar för att jag inte har varit i situationen, men när jag läser många av inläggen så blir jag liksom väldigt förvånad och frågande. Som nedan t.ex.

"...måste respektera att inte alla styvföräldrar vill funka som en riktig förälder."

Måste man verkligen det? Varför går någon in i en situation där de kommer bli styvförälder om de inte vill agera förälder? Det kommer ju liksom automatiskt om man bor i ett förhållande med någon som har barn.

Jag har levt ihop med min sambo sedan 25 år tillbaka, han har två barn sedan tidigare, jag har aldrig gått in i en föräldraroll, vilket har fungerat utmärkt. Jag har flera sådana exempel runt omkring mig, så ärligt sagt, det du skriver stämmer inte.
    Det kommer inte alls automatiskt
  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2019-04-04 09:02:10 följande:
    Ok. Det är givetvis mycket svårare om det blir en stor förändring i attityd hos någon familjemedlem. Det går ju inte att rå för och det kan man inte räkna med. Det jag reagerade på var att det verkade som flera ansåg att man skulle gå in i familjeförhållandet med inställningen att man aldrig skulle vara med och rå över eller hjälpa till med det redan existerande barnet. Att det var helt sambons ansvar den veckan. Det känns som att skjuta sig själv i foten lite. Nu beror det givetvis på hur gamla de är vilken roll man kommer få. Föräldraroll kanske var lite fel beskrivet från min sida. Men ett gemensamt ansvar för alla barn i hushållet lär man väl ta ändå? Eller?
    Min sambo tog hela ansvaret över sina barn, jag hade ett vuxenansvar, det innebar att lagade jag maten, så lagade jag självklart åt alla, tog hänsyn till allergiker och att alla gillade maten. Tvättade jag, så tvättade jag självklart åt alla. Men skjutsningar och ekonomi hade sambon ansvar för. Jag behövde aldrig ändra mina planer för att sambons barn var där, var jag bjuden på en fest, så gick jag, jag träffade mina vänner etc.
  • sextiotalist
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-04 13:30:11 följande:
    Har du levt som bonus/styvförälder? Det är inget ovanligt att problemen uppstår då. Den nyblivna mamman är trött och behöver landa med sin bebis medans ex och mannens barn vill hetsa på pga svartsjuka. Hela gruppdynamiken och hierarkin ruckas när det nya barnet kommer.
    Det gör den oavsett om det är en kärnfamilj eller inte, däremot så kan den förstärkas om föräldrarna till de tidigare barnen inte hanterar det på ett bra sätt. Just här anser jag att föräldrarna har väldigt stort inflytande på dynamiken. Som förälder till det nya barnet arbeta för att få barnen att se detta barn som ett syskon och en tillgång (och hantera eventuell svartsjuka), och den andra föräldern som bör låta barnen få tycka om sitt syskon och även stötta de i sina nya roller.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 06:14:59 följande:
    Det är ju den nya tjejen som gör det till en tävling om hon kräver att behandlas som om pappan inte har barn sedan tidigare. Bebisen tänker inte på om syskonen är hemma. Hen behöver bara mat, närhet och sömn. Hen tänker inte att Hen blir bortvald eller att henoms pappa inte vill ha Hen.

Alla kan mycket väl fungera och vara lyckliga samtidigt om den nya kvinnan förstår att hennes barn inte är familjens första.

Jag förstår känslan till viss del. Därför valde jag en barnlös man och skapade en kärnfamilj. Jag tyckte bebisbubblan var urmysig. Det var fantastiskt att få de första månaden med bara min make och vår bebis. Bara mys och kärlek. Men med andra barnet belv det inte likadant. Då fick min make och jag turas om att ta bebisen eller det äldre syskonet. Då fanns det inte tid till bebisbubblan.

Skaffar med barn med någon som redan har barn så får man köpa att bebis är barn nummer 2-3-4 och att pappan inte kan eller vill gå in i en isolerad bebisbubblan. Han har redan varit där med exet. Nu ärhan flerbarnspappa. Han vill vara med sina äldre barn lika mycket som med det nya barnet.
    det behöver inte bli en tävling, det behöver inte bli prestige. En klok mamma förstår att den nyblivna mamman behöver tid att landa och låter kvinnan göra detta, en klok kvinna förstår att det gynnar samtliga barn att låta den nyblivna mamman landa i sin nya roll. En klok mamma kan även förklara detta för sina egna barn.

• sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 10:50:51 följande:
    Om man har en relation där man blir stressad, krigar hemma och är otrygg i sitt eget hem och med makens barn så bör man Inte skaffa barn i den relationen. Det är ju bara korkat och oerhört själviskt. Om dagarna med maken och barnen är fulla av gräl bör man inte heller skapa fler barn.

Det är ju bara extremt dumt att skapa fler barn om man inte kan erbjuda en trygg och kärleksfull uppväxt.

Kvinnor föder barn både ensamma och under krig. Om man inte kan ge sin bebis trygghet utan att skicka iväg halvsyskon så är man inte redo för barn.
    Du har ingen aning om sådant, instämmer med mim, det är lätt att sätta upp regler när man inte varit i en sådan situation innan. Tack och lov så lever jag ihop med en man som inte är en mes, utan han står upp för mig och alla hans tre barn. När sonen var nyfödd så var prioriteringen på mig, han kunde, som förälder, förklara för sina äldre barn, att det var viktigt att jag fick landa i min nya roll. Att det var viktigt att det var jag som fick vara i fokus den första tiden. Det var inga problem, de förstod, men glömde, som barn gör, av det ibland.
    Detta har inte skadat relationen mellan mig och hans barn och inte syskonen emellan. De fick en jättebra anknytning, även om den inte var från dag ett.

För övrigt så har jag vänner som låtit de äldre barnen vara hos en släkting de första dagarna, så de har kunnat landa hemma i lugn och ro.

Lite OT, men tidigare så fick den nyblivna mamman vara kvar en vecka på BB, även om det fanns äldre syskon, så mamman fick lugn och ro.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:33:49 följande:

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.

Vad räknas jag som?
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 09:42:38 följande:

Men du har aldrig varit första gångs mamma med en första gångspappa? Du har aldrig upplevt hur det är och därför bygger du upp en idee om vad en förstagångsmamma har rätt till och kan kräva. Har man barn med en man som har barn sedan tidigare så kan man aldrig någonsin kräva eller uppleva det ett första barns par upplever.

Jag baserar mina inlägg på vad ni skriver. Ni beskriver familjer som är olyckliga och dysfunktionella. Familjer helt utan familjesammanhållning. Ni verkar alla önska att era partner inte hade haft familj sedan tidigare.

Vet du, de flesta fixar det.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-06 10:10:26 följande:

Fixar vaddå? Dom i tråden skriver att dom inte fixar att ge sitt barn trygghet om syskonen är hemma. Dom bråkar, skriker, är otrygga. Kan inte amma och kan inte låta bli att gräla. Vad fixar dom egentligen?

Troligen fixar de 90% av tiden, men ibland slår frustrationen över, även mammor med egna barn kan uppleva samma sak. Skillnaden är att det inte finns ett val, här finns det ett val. Och jag är fortfarande förundrad över att den andra mamman inte vill backa upp situationen, om inte så för sina barns skull.

Alltså, det kommer hormoner, förväntningar etc och jag är fortfarande säker på att man kan fixa det om man verkligen vill, men det krävs att de andra vuxna gör vad de kan
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?