Anonym (Nej) skrev 2019-04-05 10:50:51 följande:
Om man har en relation där man blir stressad, krigar hemma och är otrygg i sitt eget hem och med makens barn så bör man Inte skaffa barn i den relationen. Det är ju bara korkat och oerhört själviskt. Om dagarna med maken och barnen är fulla av gräl bör man inte heller skapa fler barn.
Det är ju bara extremt dumt att skapa fler barn om man inte kan erbjuda en trygg och kärleksfull uppväxt.
Kvinnor föder barn både ensamma och under krig. Om man inte kan ge sin bebis trygghet utan att skicka iväg halvsyskon så är man inte redo för barn.
Du har ingen aning om sådant, instämmer med mim, det är lätt att sätta upp regler när man inte varit i en sådan situation innan. Tack och lov så lever jag ihop med en man som inte är en mes, utan han står upp för mig och alla hans tre barn. När sonen var nyfödd så var prioriteringen på mig, han kunde, som förälder, förklara för sina äldre barn, att det var viktigt att jag fick landa i min nya roll. Att det var viktigt att det var jag som fick vara i fokus den första tiden. Det var inga problem, de förstod, men glömde, som barn gör, av det ibland.
Detta har inte skadat relationen mellan mig och hans barn och inte syskonen emellan. De fick en jättebra anknytning, även om den inte var från dag ett.
För övrigt så har jag vänner som låtit de äldre barnen vara hos en släkting de första dagarna, så de har kunnat landa hemma i lugn och ro.
Lite OT, men tidigare så fick den nyblivna mamman vara kvar en vecka på BB, även om det fanns äldre syskon, så mamman fick lugn och ro.