• Anonym (Nej)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Ess skrev 2019-04-04 20:10:23 följande:

Precis som exet fick när hon blev mamma första gången. Inget konstigt alls att man vill va ifred och inte ha andras ungar hängande över sig 

Fast väljer man en partner som redan har barn så kan man inte förvänta sig samma bebisbubbla som i en kärnfamilj. Man väljer bort massor när man väljer en sådan partner. Hans ursprungsfamilj kommer alltid vara hans familj. Han har redan upplevt första barnet, bebisbubbla och det ruset. För ens partner och partnerns barn så är det bara ytterligare ett syskon.

Vill man ha bebisbubbla, mysisoleringenoch första barn upplevelsen så väljer man någon där detta är möjligt. Befintliga barns känslor går före en ny kvinnas känslor. Iallafall om pappan är en någorlunda vettig pappa.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (mim) skrev 2019-04-04 21:37:10 följande:

Ja, för allt är hela tiden en tävling om vem som är viktigast, eller hur. Det går ju aldrig att tänka sig att man kan komma fram till något där alla mår bra. Det måste ju vara helt jävla omöjligt. Pappas partner mår bra = pappans barn blir jävligt olyckliga. Pappans partner mår skit jävla piss = pappans barn sen tidigare är helt jävla överlyckliga.

Barnen kommer alltid före. Men bara de tidigare barnen

Det nyfödda barnet är det inte så noga med, det duger med en morsa som mår skit jävla piss till den. "Barnens bästa", i helvete heller, jävla hycklare.

Det är ju den nya tjejen som gör det till en tävling om hon kräver att behandlas som om pappan inte har barn sedan tidigare. Bebisen tänker inte på om syskonen är hemma. Hen behöver bara mat, närhet och sömn. Hen tänker inte att Hen blir bortvald eller att henoms pappa inte vill ha Hen.

Alla kan mycket väl fungera och vara lyckliga samtidigt om den nya kvinnan förstår att hennes barn inte är familjens första.

Jag förstår känslan till viss del. Därför valde jag en barnlös man och skapade en kärnfamilj. Jag tyckte bebisbubblan var urmysig. Det var fantastiskt att få de första månaden med bara min make och vår bebis. Bara mys och kärlek. Men med andra barnet belv det inte likadant. Då fick min make och jag turas om att ta bebisen eller det äldre syskonet. Då fanns det inte tid till bebisbubblan.

Skaffar med barn med någon som redan har barn så får man köpa att bebis är barn nummer 2-3-4 och att pappan inte kan eller vill gå in i en isolerad bebisbubblan. Han har redan varit där med exet. Nu ärhan flerbarnspappa. Han vill vara med sina äldre barn lika mycket som med det nya barnet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-05 08:33:51 följande:

Till Nej: en bebis är totalt beroende av sin mamma under de första veckorna, och anknytningen påverkas jättemycket om mamman är väldigt stressad, uppjagad, känner sig otrygg i sitt eget hem, känner det som om det är krig på hemmaplan, får svårt med amningen, får svårt att komma till ro och knyta an, är upptagen av gräl med maken eller styvbarnen etc. Det är fruktansvärt att i det läget fokusera på de äldre särkullbarnens rätt att få se och komma nära sitt halvsyskon. Styvbarnen får inga livslånga skador av att behöva vänta några dagar. OM mamman kommunicerar att hon behöver lugn och ro i det nyförlösta läget så är det henne och bebisen man bör ta hänsyn till, det är dom som är mest sårbara och behöver överleva (bebisen) och läka (mamman). Jag kan inte förstå hur man kan resonera annorlunda? Det är verkligen ett skört läge, att vara nyförlöst för första gången.

Om man har en relation där man blir stressad, krigar hemma och är otrygg i sitt eget hem och med makens barn så bör man Inte skaffa barn i den relationen. Det är ju bara korkat och oerhört själviskt. Om dagarna med maken och barnen är fulla av gräl bör man inte heller skapa fler barn.

Det är ju bara extremt dumt att skapa fler barn om man inte kan erbjuda en trygg och kärleksfull uppväxt.

Kvinnor föder barn både ensamma och under krig. Om man inte kan ge sin bebis trygghet utan att skicka iväg halvsyskon så är man inte redo för barn.
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-04-05 11:10:53 följande:

Du har ingen aning om sådant, instämmer med mim, det är lätt att sätta upp regler när man inte varit i en sådan situation innan. Tack och lov så lever jag ihop med en man som inte är en mes, utan han står upp för mig och alla hans tre barn. När sonen var nyfödd så var prioriteringen på mig, han kunde, som förälder, förklara för sina äldre barn, att det var viktigt att jag fick landa i min nya roll. Att det var viktigt att det var jag som fick vara i fokus den första tiden. Det var inga problem, de förstod, men glömde, som barn gör, av det ibland.

Detta har inte skadat relationen mellan mig och hans barn och inte syskonen emellan. De fick en jättebra anknytning, även om den inte var från dag ett.

För övrigt så har jag vänner som låtit de äldre barnen vara hos en släkting de första dagarna, så de har kunnat landa hemma i lugn och ro.

Lite OT, men tidigare så fick den nyblivna mamman vara kvar en vecka på BB, även om det fanns äldre syskon, så mamman fick lugn och ro.

Jag svarar på vad bonusmammorna själv skriver! Relationer och familjer som mår dåligt och som är direkt skadliga. Ändå ska det kastas in nyfödda barn i smörjan :( Ingen tänker på att barnen ska må bra. Det viktigaste är att bonusmamman får en bebis så hon kan konkurrera med exet. Sen när orginalfamiljen fortsätter vara viktig för mannen även efter förlossningen så rasar planen helt. Och besvikelsen är total.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (mim) skrev 2019-04-05 11:04:37 följande:

Återigen gör du det till en tävling. Pappans partner får inte ha några önskemål eller egna behov. Hon ska finnas till för alla andra men inte ha några behov själv. Hon ska rätta sig efter de regler som du har satt upp.

Jag har också flera barn. Jag har även barn ihop med en man som hade ett barn sen tidigare. Jag vet vad jag pratar om. Det vet inte du. Det du pratar om finns bara i ditt huvud. Du har ingen egen erfarenhet att ta av. Du målar upp en bild av en situation som du inte har befunnit dig i själv.

Jag har både varit i situationen att vara förstagångsmamma med en man som har ett barn sen tidigare OCH varit i situationen att få mitt andra barn. Jag vet skillnaden. 

DU är bara en sån där som inte är ett dugg intresserad av att lyssna på någon annans erfarenhet. Ändå anser du att du ska vara med och sätta reglerna för hur dom som faktiskt befinner sig i den situationen ska ha det? Hur kunde du ens inbilla dig att du hade den behörigheten?

Du kan rita upp dina regler bäst du vill men det finns ingen anledning för någon att följa dom.

Men du har aldrig varit första gångs mamma med en första gångspappa? Du har aldrig upplevt hur det är och därför bygger du upp en idee om vad en förstagångsmamma har rätt till och kan kräva. Har man barn med en man som har barn sedan tidigare så kan man aldrig någonsin kräva eller uppleva det ett första barns par upplever.

Jag baserar mina inlägg på vad ni skriver. Ni beskriver familjer som är olyckliga och dysfunktionella. Familjer helt utan familjesammanhållning. Ni verkar alla önska att era partner inte hade haft familj sedan tidigare.
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-04-06 10:04:24 följande:

Vet du, de flesta fixar det.

Fixar vaddå? Dom i tråden skriver att dom inte fixar att ge sitt barn trygghet om syskonen är hemma. Dom bråkar, skriker, är otrygga. Kan inte amma och kan inte låta bli att gräla. Vad fixar dom egentligen?
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-04-06 10:25:53 följande:

Alltså, det kommer hormoner, förväntningar etc och jag är fortfarande säker på att man kan fixa det om man verkligen vill, men det krävs att de andra vuxna gör vad de kan

Krävs att de andra vuxna gör vad de kan skriver du. Så du menar att bonus mamman inte fixar att sköta sitt barn om inte mannen och hans ex ställer upp?

Självklart ska pappan ta sitt ansvar. När syskon föds så brukar det innebära att pappan lägger all fokus på syskonen och hushåll om exempelvis mamman har svårt med amning.

Men måste pappans ex också göra vad hon kan för att ställa upp för att bonusmamman ska klara av sin egna bebis?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-07 07:33:56 följande:

?Kastas in nyfödda? och ?originalfamilj?, jo men tack. Du går från klarhet till klarhet i din föraktfullhet. Dessa barn skulle nog må bättre ifall deras äldre syskon inte färgades av en galen morsa som försöker tuta i dom att deras värde är högre än deras halvsyskon. Snacka om att kategorisera barn, obehagligt.

Alla barn har samma värde. Det är det jag skriver hela tiden. Alla barn ska ha rätt till sina föräldrar och alla föräldrar är föräldrar på heltid. Man är mamma/pappa oavsett magsjuka, förlossningar, vattkoppor osv.

Det som är obehagligt är att ingen bryr sig om bebisens rätt till en trygg familj. Att skaffa barn i en familj där gräl, otrygghet, obehag och konflikter är vardag är själviskt. Då kastar man faktiskt in ett barn utan att bry sig det minsta o vilken miljö barnet kommer växa upp i.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bibbi) skrev 2019-07-24 14:19:58 följande:

Det är bara för dig och såna som dig att inse att ni inte har en familj med era ex och era barn. Era barn lever inte i en familj. Ni är inte en familj. Sorry. Ni valde bort familjen när ni valde att gå isär.

Däremot har bonusmorsorna en familj med era ex. Bara att acceptera detta faktum.

Jag har i högsta grad en familj. Jag har sedan många, många år tillbaka en trygg kärnfamilj med min make och våra två barn. Våra barn har en mamma, en pappa, ett syskon och en bostad. Inga exsambos, inga halvbarn. Det går inte att bli mer familj än vad vi är.
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?