hellokajsa skrev 2019-03-09 19:33:41 följande:
vad grym du är som kämpar på!! Håller tummar och tår att det lyckas den här gången!
Är det PGS som du gjort som är kromosontest?
Får du alltid många ägg? Mina är så få och verkar inte mogna. Och sen inte fästa. Funderar på vilket land jag ska välja, vilket som är bäst liksom :(
Tack, ja jag är envis ! Jag hoppas också det lyckas nästa gång.
Ja PGS är kromosomtest på embryonas dag 5, då kastas direkt alla de som har onormal kromosomuppsättning (eftersom de blir oftast vara minus och missfall). Endast normala embryon sätts in.
PGS är inte lagligt i Sverige, eftersom man som en bieffekt av PGS även får veta embryonas kön. Men PGS är lagligt i många länder utomlands tex i Riga, där vi går.
Vi har aldrig gjort ivf med egna ägg och spermier. Vi blir lätt gravida naturligt (men alltid missfall innan v.12). Så av 6 graviditeter var de första 5 tillverkade på naturligt sätt hemma i sängen...
Den 6e graviditeten var genom dubbeldonation (både ägg och spermiedonation) och då är det naturligt att man får ut många ägg och många embryon eftersom de kvinnliga donatorerna är kvinnor i 20-års åldern med egna barn och männen är spermadonatorer med toppspermaresultat. Vi valde dubbeldonation för att öka våra chanser, eftersom vi redan haft 5 missfall och Sperm dna fragmentationstestet som min sambo fick göra i Riga visade att det fanns både dnafel och fragmentationsfel på sperman. Så vi behövde använda spermadonator och då blev det dubbeldonation för att öka chanserna att få ut maximalt antal friska embryon som skulle klara PGS.
Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades och alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 st och 7 var normala kromosommässigt.