sextiotalist skrev 2019-04-10 10:37:32 följande:
Vilken värld lever du i?
Vi arbetade förvisso heltid, men eftersom vi var två föräldrar så fick sonen vara med oss 6 timmar om dagen. Pappan hämtade honom vid 16-tiden och han brukade somna vid 20-tiden. Lekte gjorde han på dagis, vi gjorde annat tillsammans med sonen istället.
Sambons barn flyttade hemifrån direkt efter gymnasiet, pga studier på annan ort, sonen flyttade ett år efter gymnasiet, pga samma anledning.
Långa dagar på dagis behöver inte vara så negativt, det beror självklart på hur det är där. Men igår pratade jag med en kollega med två förskolebarn. Det dagiset de går på är väldigt litet, mycket personal och väldigt lugnt.
Förr i tiden (då räknar jag inte med den korta hemmafreran) så satt inte mamman och barnet ihop. Mamman arbetade lika mycket som pappan, speciellt om de hade ett lantbruk. Lek fanns det inte tid över, utan det var syskonen som lekte med varandra.
Självlek är inget fel alls, föräldrarna är inte lekkamrater, de är föräldrar och att vara med sina barn behöver inte heller vara att leka, det finns hur många sätt att vara med sina barn utan att leka.
Det är väldigt, väldigt ovanligt att barnen flyttar hemifrån innan 19, eftersom de allra flesta går på gymnasiet då.
Haha ja den värld som jag beskrev.
Antigen har du inte läst eller så har du inte förmågan att ta in det som står i text eller så fullbordar du självbedrägeri. (Läs på om detta)
16-20 är 4 timmar. Hur fick du det till 6 timmar? :)
https://www.expressen.se/debatt/varfor-skaffar-man-barn-om-man-inte-vill-umgas-med-dem/
Aha han lekte på dagis...Det är ju det jag skriver om att föräldrarna leker inte med sina barn och det är vetenskapligt bevisad att leka med sina barn speciellt småbarn skapar goda relationer som vuxna.
https://www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/foralder/sa-starker-du-relationen-till-dina-barn/
Se punkt 6 hur viktig lek är
Vad gjorde ni tillsammans då?
Långa dagar på dagis har vetenskapligt sett negativa effekter.
Den dagis du pratar om representerar inte Sverige som helhet.
Ja du har rätt tid prioriteras till annat än barnen. Syskon får agera vuxen och ta det ansvaret...det är ju inte så det ska vara. Kanske därför dina barn flydde från dig? :) Studera var kanske bara en ursäkt.
Det är skillnad på att leka en stund med sina barn och kamratskap du pratar om.
Kan du nämna andra saker du kan göra med en 3åring förutom lek?
Jag nämnde VID 18 :9 dvs ca 18-21 är vanligt men kanske ännu senare numera pga bostadsbrist m.m.