• CH2O2

Varför skaffar ni barn?

washo skrev 2019-04-11 15:45:25 följande:

Man måste visst leka med barnen. Det är otroligt viktigt eller förkastar du all vetenskap?? Barnens förebilder är föräldrarna först! Du verkar friskriva dig från det ansvaret och rekommenderar fria lekar. Det är sorgligt.

Ett barn skapar sina allra första relationer med sina föräldrar och då är det oerhört viktigt att föräldrarna ser, hör barnet och finns för de. Skadas de första relationerna är risken stor att framtida relationer kommer vara destruktiva. 

Det ser man på vuxna individer idag vars barndom har präglats av att föräldrar inte kunnat uppfylla den rollen. Dessa vuxna är ofta trasiga. 

Ja jag pratar om småbarn.Trygga barn, när de blir vuxna kommer ha bra relationer med andra som vuxna. 

Du har nog missförstått mig. Jag pratar om hur föräldrar är, inte om hur barnen är!

Men det finns ju massa saker man gör i vardagen med små barn som är hur mysigt som helst och som skapar bra relationer. Prata med barnet, gosa i soffan, bada tillsammans, hjälpas åt att vika tvätt, dansa, äta middag, borsta tänder tillsammans, läsa godnattsaga. Allt sånt tycker min tvååring är jättehärligt. Man behöver inte vara lektant och sparka boll och bygga klossar för att finnas där för sina barn. Mina barn vill vara med mig, det spelar inte så stor roll vad vi gör.
  • CH2O2
    washo skrev 2019-04-14 23:32:40 följande:

Helt rätt! Bara om barnet gillar det utan att föräldrarna har övertalat de eller mutat de!

Barn gör inte saker de inte gillar. Om de gör något de inte gillar slutar de ganska omedelbart att göra den saken och gör något de tycker är roligt istället. Det finns två sätt att få barn att göra sånt de inte vill göra och det är att antingen modifiera aktiviteten så barnet tycker att det är kul, eller köra övergreppsmetoden.
  • CH2O2
    sextiotalist skrev 2019-04-15 12:08:12 följande:

Exakt och de flesta anpassar detta, det är få som använder övergreppsmetoden. Denna var däremot mer vanlig när jag växte upp och än mer vanlig för min föräldrageneration.

Jag skulle nog lugnt påstå att det är mer vanligt att man anpassar situationen efter barn och låter barn göra roliga saker (det de tycker är roligt) än vad man gjorde innan.

Det tror jag också. Barn leker ju nästan jämt, min dotter ser inte "laga mat" som en tråkig syssla man måste göra varje dag, hon ser det som "blanda, dela, hälla i", ungefär det hon gör i sandlådan.
  • CH2O2
    washo skrev 2019-04-15 21:03:15 följande:

Båda två är dåliga! Men vanliga att föräldrar gör 

Varför är det dåligt att göra något som barnet tycker är kul? Varför är det fel att göra tandborstningen rolig så att barnet vill borsta tänderna? Menar du att det är bättre att inte borsta tänderna alls? Jag skulle hellre lagat mat, borsta tänderna och vikt tvätt utan barnen men de vill ju vara med mig så då slår vi två flugor i en smäll. Det är mycket möjligt att barnen hellre skulle vilja leka i sandlådan än att laga mat med mig, men man måste ju äta.

Träffar du barn ofta? Det låter inte som att du känner särskilt många barn.
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?