washo skrev 2019-04-23 10:52:07 följande:
Helt rätt.
Min vecka ser inte så ut tack och lov.
Vilken vecka? Citerade du fel inlägg nu eller är du bara allmänt förvirrad?
Men om du menar mitt tidigare inlägg där jag beskrev en alldeles vanlig vecka med två energiska 5,5-åringar så får du gärna beskriva hur din egen vecka med dina barn i åldern 6-12 år ser ut.
Om det gäller orsaker till varför ungdomar idag måst dåligt så tror jag fortfarande inte att det för fem öre beror på att de inte har sina föräldrars uppmärksamhet 100% av tiden (det skapar istället extremt uppmärksamhetskrävande barn utan fantasi eftersom de hela tiden behöver bli underhållna) utan mer på krav på att hela tiden prestera på topp i skolan, veta vad man vill bli från ung ålder och aldrig kunna "slacka" utan att det påverkar hela ens framtid. Ytan ska hela tiden vara perfekt och det kravet kommer inte från föräldrar utan är yttre påverkan.
Jag är som sagt född på mitten av 70-talet. Mina föräldrar lekte sällan med mig. Från min första sommar var jag med mormor på landet, utan mina föräldrar, från typ juni till och med augusti. 1-2 veckor var jag på semester med mamma (bilandes runt i Sverige) och 1 vecka var jag på semester med pappa. Övrig tid på landet med mormor där jag definitivt inte hade någon vuxen som lekte med mig. Vi påtade i trädgården, klippte gräs, jag sprang omkring på tomten och klättrade i träd etc men inte fasen var det någon vuxen som lekte med mig! Jag fick leka själv och använda fantasin, något dagens barn inte behöver för så fort de har det minsta tråkigt så är någon där och ska underhålla dem!