Varför skaffar ni barn?
Ar din verklighet sån ska du inte ha barn. Min verklighet skiljer sig från din.
Jag skaffade make också, fast jag inte umgås med honom varje minut av min vakna tid.
Varfor behover du 2 trådar?
Ar din verklighet sån ska du inte ha barn. Min verklighet skiljer sig från din.
Jag skaffade make också, fast jag inte umgås med honom varje minut av min vakna tid.
Varfor behover du 2 trådar?
Någon skrev att nittiotalisterna mår bra trots långa dagisdagar på uppemot tio timmar. Men alla nittiotalister mår inte bra, enligt artikeln i SvD som jag citerar nedan:
"Personer födda på 1990-talet stod för 26 procent av besöken på landets psykiatriska akutmottagningar förra året, rapporterar P4 Blekinge, som hänvisar till siffror från Socialstyrelsens patientregister.
Magnus Pagels, tillförordnad chef för psykiatriakuten i Karlskrona, säger att han upplever 90-talisterna som dominerande i verksamheten. Han anser inte att situationen var likadan med 80-talister för tio år sedan.
90-talisterna skiljer sig också från andra grupper genom vilka problem de söker för.
70?80-talister har en tydligare diagnos, kanske en diagnostiserad schizofreni, eller bipolaritet eller missbruk. Hos 90-talisterna är det mer kris, ångest, panik eller självskadebeteende som man inte hunnit få en diagnos på. Man söker för att man har det här kaoset eller paniken i sig."
www.svd.se/overvikt-av-90-talister-pa-psykakuten
Det finns en hel del studier som visar att barn stressas av långa dagar på förskolan.
Det kan man mäta med hjälp av kortisolvärden över dagen, hur de utvecklas.
I Norge har man gjort en studie på detta, som jag läst resultatet, det som är intressant är att det var så stor skillnad på barn som hade dagar kortare än 8 h, jämfört med de som hade längre dagar än 8h, vars kortisolvärden avvek kraftigt, uppåt.
http://opvoeding-wetenschap.nl/wp-content/uploads/2017/03/drugli-et-al-ECDC-2017-cortisol-daycare-volkskrant.pdf