• washo

Varför skaffar ni barn?

sextiotalist skrev 2019-04-12 11:42:25 följande:
    Skämtar du. Som förälder är man första hand förälder, med ansvaret att vägleda ens barn in i vuxenvärlden. Att ge barnen redskap så de kan bli trygga vuxna. Vår uppgift är inte att vara lekkamrater åt våra barn.
    Barn leker med sina lekkamrater på deras villkor, vi föräldrar vägleder våra barn (och nej, det innebär inte tråkiga sysslor och skäll)
    att leka en stund med småbarn innebär inte att man är lekkamrat 
    3 åringar låter du leka på deras villkor??
  • washo
    atelje skrev 2019-04-12 19:33:41 följande:

Vi valde att ha barnet hemma tills 3 innan det ens blev tal om förskola. sedan har vi gått ned i tid och jag kan jobba hemifrån.
    Vi gillar vårt barn. Så oss går det ingen nöd på.

Men jag håller med om ditt inlägg.
    Mång skaffar kids för att de SKA dvs det förväntas av samhället, eller för att man inte har något riktigt jobb och vill leva lite på bidrag ett tag.

Härligt att höra 
  • washo
    Här kommer ett långt men viktigt inlägg för er som känner igen sig i otrygg anknytning men även er som är intresserade. 
    AFFEKT är upplevelsen av en känsla. 
    AFFEKTREGLERINGSTEORI är en terori som beskriver hur människor lär sig eller utövar kontroll över sina känslor. 
    I ANKNYTNINGSTERORIERNA finns förklaringar till hur man hanterar känslor. En person med otrygg anknytning har t ex lättare att uppleva negativa än positiva känslor. 
    Genom att mötas och bekräftas i känslor uppstår en grundläggande förmåga att reglera dem redan hos spädbarnet. Detta sker genom att de som tar hand om och leker barnet visar och bekräftar känslor. Genom att de hjälper barnet reglera sina känslor genom att trygga det på ett lekfullt sätt. De blir den trygga hamnen barnet kan återkomma till och lugnas innan stressen blir ohanterlig. 
    Som vuxen har personen lärt sig trygga sig själv genom att kunna reglera sina känslor. Den vet vad den känner, varför och vad som behöver göras. 
    Men, vad händer när det inte fungerar. När skadan är skedd och den vuxen upplever ÅNGEST och stress med känslor för att dennes föräldrar saknade förmågan eftersom de/den själv saknade förståelsen?
    Den stress barnet upplevde blev till slut ohanterlig så hjärnan (inget medvetet val) stängde av känslorna. För att undvika uppleva det hotfulla togs diverse strategier till. För att undvika triggers som oro, misslyckande, kritik. Exempel på strategier är: 
    Diverse missbruk (mat, droger, alkohol, spel, sex) 
    Överdriven träning
    Överdrivet social (vill inte vara ensam)
    Prestation i fokus (vara duktig)
    Ständig anpassning vara andra till lags med resultat av dålig självkänsla och självkännedom
    När skadan är skedd,
    när man som vuxen uppmärksammar problem med att hantera känslor vad gör man då? Går det att reparera? Hur ska man hantera de felprogrammeringar som blivit resultatet av många års undvikanden och tokiga strategier där ÅNGEST ofta är en fruktansvärd biverkan av undvikande och brist på förståelse. 
    Jo, med hjälp av en kunnig terapeut och föräldrarna kan jobbet som aldrig blev gjort äntligen göras. Den kan:
    Bekräfta känslorna
    Förklara reaktionerna 
    Svara på frågorna
    Ge exempel
    Hjälpa till att sortera i känslorna (ångest är den obegripliga härvan av outredda känslor)
    Vara den trygga hamn man saknat 
    Trösta
    Stötta 

Det tar tid att först riva ned den felaktiga grunden, förstå vad som hände och börja lita på någon så att grunden kan byggas upp som det var tänkt från börja. Stark och stabil.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-13 13:57:32 följande:
    Allt detta kan man uppnå utan
    washo skrev 2019-04-13 12:29:09 följande:

Här kommer ett långt men viktigt inlägg för er som känner igen sig i otrygg anknytning men även er som är intresserade. 

AFFEKT är upplevelsen av en känsla. 
    AFFEKTREGLERINGSTEORI är en terori som beskriver hur människor lär sig eller utövar kontroll över sina känslor. 
    I ANKNYTNINGSTERORIERNA finns förklaringar till hur man hanterar känslor. En person med otrygg anknytning har t ex lättare att uppleva negativa än positiva känslor. 
    Genom att mötas och bekräftas i känslor uppstår en grundläggande förmåga att reglera dem redan hos spädbarnet. Detta sker genom att de som tar hand om och leker barnet visar och bekräftar känslor. Genom att de hjälper barnet reglera sina känslor genom att trygga det på ett lekfullt sätt. De blir den trygga hamnen barnet kan återkomma till och lugnas innan stressen blir ohanterlig. 

Som vuxen har personen lärt sig trygga sig själv genom att kunna reglera sina känslor. Den vet vad den känner, varför och vad som behöver göras. 
    Men, vad händer när det inte fungerar. När skadan är skedd och den vuxen upplever ÅNGEST och stress med känslor för att dennes föräldrar saknade förmågan eftersom de/den själv saknade förståelsen?
    Den stress barnet upplevde blev till slut ohanterlig så hjärnan (inget medvetet val) stängde av känslorna. För att undvika uppleva det hotfulla togs diverse strategier till. För att undvika triggers som oro, misslyckande, kritik. Exempel på strategier är: 
    Diverse missbruk (mat, droger, alkohol, spel, sex) 
    Överdriven träning
    Överdrivet social (vill inte vara ensam)
    Prestation i fokus (vara duktig)
    Ständig anpassning vara andra till lags med resultat av dålig självkänsla och självkännedom
    När skadan är skedd,
    när man som vuxen uppmärksammar problem med att hantera känslor vad gör man då? Går det att reparera? Hur ska man hantera de felprogrammeringar som blivit resultatet av många års undvikanden och tokiga strategier där ÅNGEST ofta är en fruktansvärd biverkan av undvikande och brist på förståelse. 
    Jo, med hjälp av en kunnig terapeut och föräldrarna kan jobbet som aldrig blev gjort äntligen göras. Den kan:
    Bekräfta känslorna
    Förklara reaktionerna 
    Svara på frågorna
    Ge exempel
    Hjälpa till att sortera i känslorna (ångest är den obegripliga härvan av outredda känslor)
    Vara den trygga hamn man saknat 
    Trösta
    Stötta 

Det tar tid att först riva ned den felaktiga grunden, förstå vad som hände och börja lita på någon så att grunden kan byggas upp som det var tänkt från börja. Stark och stabil.
    Allt detta kan man uppnå utan att leka barnlekar. Man kan både bekräfta barnet, känslor och vad barnet gör, anknytningen kan man få på så många sätt. Vi samsov länge.

Sonen behövde aldrig skrika, vi svarade på hans signaler. Vi hade ytterst sällan barnvakt. Skulle nog säga att han var en nöjd bebis.

Han blev lyssnad på. Och han lyssnade på andra.

Han fick vara med oss i vardagen, vilket har gjort honom till en trygg och stabil vuxen ung man.
    Att sova med barnet är inte tillräckligt även om det är en bra grej ni gjort!
    Att omhänderta barn är jätte bra men små barn behöver mer än så. 

Att leka med barn stärker självkänsla kreativitet samspel i en nära relation och den tryggheten kan bara föräldrar erbjuda i början
    Lek är otrolig viktig
    Kontakta BUP i eran region ska ni få höra saker ni aldrig hört innan!
    Det gäller att man är öppen och ödmjuk och inte skälla på BUP.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-13 19:44:32 följande:
    Men vad har Bup med min (och även de andra med trygga barn) att göra?

Kan du inte förstå att det finns flera sätt att vara en bra förälder på. Du är så fixerad vid lek, man kan vara en närvarande förälder på så många olika sätt.

Det finns absolut föräldrar som inte är bra, men de finns även bland hemmaföräldrar, de allra flesta föräldrar är bra föräldrar. Barn är olika och behöver mötas på olika sätt.

Själv var jag inte ett lekande barn, jag trivdes bäst att pyssla med mitt eget.
    BUP lär en att se på saker från andra perspektiv.
    Många gånger är man inte medveten om sina handlingar.
    Det finns jätte många sätt att vara förälder men lek är en central post i barnets utveckling som man under inga omständigheter kan förhandla bort.

Lek är otrolig viktig! Bup kan upplysa och tala om lekens oersättliga betydelse för  ett barn!

Ja jag är fixerad vid lek för jag fått veta av experter på Bup hur viktig leken med trygga föräldrar är !

Barn vars föräldrar inte leker med de vill tillslut inte leka med sina föräldrar.
    Redan i magen och i spädbarnstid uppfattar barn mycket mer än vad vi vuxna tror.

Att du inte var lekande barn är jag övertygad om har en naturlig förklaring men först efter en utredning. För ALLA barn leker!
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-13 20:58:11 följande:
    Det är bara att acceptera att vi har olika uppfattningar. Jag har i varje fall facit. Sonen är en trygg, fungerande vuxen. Har under hela sin skoltid och förskoletid fått omdömet en trygg kille som fungerar med de allra flesta, hög integritet, står upp för sina vänner, mycket empati.
    Grattis även om jag betvivlar dig stark! I så fall representerar ni inte svenska folket. 
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-13 21:20:45 följande:
    De allra flesta ungdomar mår bra, att fler mår.dåligt innebär inte att de flesta mår dåligt.
    Det beror på vilka verktyg du har och om du kan använda de för att kunna en sådan bedömning!
  • washo
    legomum skrev 2019-04-14 00:50:28 följande:
    Håller med i det mesta.

Därför har jag (och maken med) bestämt att jag är hemma med barnen tidigast tills de börjar skolan.

Jag känner att jag inte kunnat ge barnen en bättre start i livet. De mår toppen i vår stressfria vardag.
    Sådana ljusglimtar som ni tillhör minoritet numera tyvärr
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-14 18:05:41 följande:
    Ändå har man fixat detta under flera tusen år. Förvisso är man mer kunnig idag om barnets utveckling. Men de flesta har ju ändå blivit fungerande vuxna och blir det än.

Om jag ska gissa så tror jag det dåliga måendet delvis beror på för mycket fokus på barnet och sedan så försvinner detta och de inte är beredda på det.

Barn mår bra att få utmaningar som de fixar, det är nog mer glädje för barnet att laga riktig mat än stå framför sin låtsaspis (med eller utan förälder). Att få snickra en riktig sak än låtsassåga med plastsåg.

Att gräva ett eget land och odla sina grönsaker än att leka med plastgrönsaker.

Barn (oavsett djurart) ,lär sig genom att härma de vuxna och är med de vuxna. Sedan leker de med sina jämnåriga.
    De flesta är inte fungerande vuxna! Psykisk ohälsa är mycket mer än vad man tror. Det ser vi bara här som skriver på fl. 
    jisses en stunds lek med barnen om dagen betyder inte att man har fokus på de 24/7! Lärde du din 3 åring att laga riktig mat och snickra m.m? skämtar du?
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-14 18:35:17 följande:
    För att de kanske inte fått möjlighet att göra något själva. Vuxna som inte ger barnet utrymme att på eget sätt leka själv. Även på förskolan så ska barnen sysselsättas av vuxna.

På sonens förskola så lekte barnen, de vuxna övervakade, styrde upp ifall det gick överstyr. Men de lekte med varandra, inte med de vuxna.

Sonen lekte med sina kompisar och då fanns det inga gränser.

När jag och min syster träffades med de jämnåriga kusinerna, då lekte de hela tiden. Mina brorsbarn som är vana vid att föräldrarna leker med dom blir helt handfallna om de inte styrs upp av föräldrarna.
    Barnen gör mycket själva redan idag under övervakning både hemma och på förskolan. Jag förstår att man var mer styrd på 60 talet men så är det inte idag! 
    lät du din 3 åring leka utan gränser? Allvar?
    Barn behöver stöd och hjälp i lek! vi ska låta de leka själva men med uppsyn! 
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?