sextiotalist skrev 2019-04-15 21:16:19 följande:
Jag har inte träffat ett litet barn som inte vill hjälpa till, de flesta tycker det är roligt.
Ett annat inlägg där du förväntar dig att barn ska hjälpa till.
Jag tycker barn ska få leka och ha roligt och inte ha ansvaret att hjälpa till med olika sysslor så tidigt i livet!
Många gånger vill barn hjälpa till för att föräldrarna förväntar sig det och berömmer barnet för det och våra barn vill så klart behaga sina föräldrar.
Det kallas prestationsångest som blir vanligt mer och mer.
Att barn hjälper till utan att föräldrarna ska berömma är en annan sak.
Din generation har lärt ut bl.a. ordet duktig som är så skadligt för barn.
Med duktighet kommer prestation. Man måste vara duktig hela tiden annars är man inte bra och tillräcklig! Hela vårt samhälle med ekonomi i grunden präglas av tillväxt. Tillväxt tillväxt tillväxt. I valrörelser är jobben alltid ett av det viktigaste .
Människor har glömt att leva! Människor har glömt att se varandra.
Människorna har glömt att se sig själva. Människorna har glömt att se sina barn!
Men vi blir intalade att det är det vi just gör! Det handlar om masspsykos!
Jobba och leva är en bra kombination. Men idag anser man att livet består av att endast jobba! Eliten själv spelar golf på jobbet!
Ett exempel :
Är man bjuden på en middag och inte orkar komma använder många svepskäl
"jag måste jobba" och det accepteras det utan sura miner.
Men skulle man säga att jag ska ägna tid åt mig själv , ja då blir det ett jävla liv.
Jobb prioriteras mer än hälsan.
Människor jobbar och tjänar pengar för att en dag som gamla lägga de pengarna på behandlingar! Grattis.
Förskola och fritids är för att man prioriterar jobben före barnen!