• washo

Varför skaffar ni barn?

Finlandar skrev 2019-04-22 15:03:56 följande:
    Det är väl klart jag blir triggad när du säger "man" och tror dig veta hur det fungerar i alla hushåll med barn.
    Ok jag ber om ursäkt för det var aldrig mitt syfte att trigga andra.
    Jag kan självklart utgå ifrån min verklighet och självklart kan jag inte tala för alla hushåll men av de jag känner och sett så kan jag med gott samvete säga att barnen är lidande. Därmed inte sagt att jag själv är perfekt. 
  • washo
    LFF skrev 2019-04-23 09:21:24 följande:
    Jag tror att en stor del av den psykiska ohälsan idag beror på att man alltid måste prestera på topp. Du måste redan i slutet av mellanstadiet i princip veta vad du vill bli när du blir stor. Du får inte ett samlat slutbetyg på samma vis som förr utan varje kursdel har ett eget slutbetyg. Missar du på en uppgift men presterat bra på övriga så är det som att de bra prestationerna inte räknas i betyget sen. Än värre blir det på gymnasiet. Vi som är 30-35 och äldre hade inte riktigt samma press förrän vi började på högskolan. Vi kunde "slacka" en termin eller två och sen skärpa till oss och få bra betyg.

Till detta ska du sen vara social, vältalig, kunna argumentera för din sak, ha rätt kläder och andra prylar, vara vältränad och ha "rätt" intressen. Du matas med att du hela tiden ska vara perfekt och lyckad för annars är du värdelös. Om ingen ser dig så finns du inte.

Så det är inte ett dugg konstigt att ungdomar idag mår skit eftersom de inte "får" må dåligt utan alltid ska ha en perfekt fasad.
    Helt rätt. 
    Min vecka ser inte så ut tack och lov. 
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-23 10:04:53 följande:
    Håller med, jag är ju äldre än vad du är och det betygsystem som vi hade var mer förlåtande. Det räcker inte med att vara tillräckligt bra, du måste vara perfekt i alla delar för att få bra betyg.
    Du var fan i mej en konstig typ :)
    Ena stunden säger du emot för att hålla med i nästa om samma ämne :)
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-23 11:14:22 följande:
    Va!!
    Du anser att det dåliga måendet beror på att föräldrarna inte leker med barnen, jag och LFF anser att det är andra faktorer som det kan bero på. Jag har INTE förnekat att det är fler som mår dåligt idag. Men däremot har vi inte samma uppfattning om varför.
    Det jag skrivit är att det viktiga är att det finns en bra och sund relation mellan föräldrarna och barnet och det behöver inte innebära att man leker med barnet, utan det viktiga är att man interagerar med barnet.
    Sedan påstår du att dagens förskolor är kassa, att barnen gråter, går med bajsiga blöjor och all personal är stressad. Jag tvivlar inte på att dessa förskolor finns, men det finns massor av förskolor som fungerar bra, hög personaltäthet, barnen har det bra. Fast det krävs ofta att föräldrarna är aktiva i sina val och att de får plats där för sina barn,
    Min bror har (numera bara ett, det andra går i skolan) sitt barn i en kommunal förskola söder om Stockholm, det har varit ett toppenbra dagis. Min kollega har sina två barn i ett föräldrakoperativ som också är utmärkt. Barnen är glada när de lämnas, precis sådär lagom trötta, men glada,  när de kommer hem, inte kinkiga och gnälliga, utan som man blir efter en dag med kompisar.
    Min svägerska arbetar på en förskola i ett utsatt område i de södra delarna av Norrland, där de arbetar mycket för att få struktur, lite tufft eftersom det är många barn som är där kortare tider. Men likväl, de ser alla barn och ingen behöver gå med nedbajsade blöjor, Det bästa facit de har fått att de nya barnen, efter ett par veckor, blir lugna, glada och inte utagerande, utan lägger sin energi på det barn är bäst på, att leka.
    Var skrev jag om det dåliga måendet som du nämner ? :)
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-23 11:25:12 följande:
    Flera gånger
    Det är så här du hänvisar?
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-23 11:55:22 följande:
    Det är så många gånger, så det blir en massa länkar. Tips. tryck på visa endast under ditt namn, så kommer du se att du skriver det flera gånger, inte alltid direkt. Men flera gånger, att t.ex BUP inte skulle ha samma uppfattning, att de barn, som är trygga inte är det, du pratar om anknytningsteorin, men endast utifrån det du tycker är viktigt (och uppfylls inte dina kritierier, så är mår barnet dåligt)
    jag hittar inget om måendet 
    Kan inte du länka? 
  • washo
    LFF skrev 2019-04-23 11:58:10 följande:
    Vilken vecka? Citerade du fel inlägg nu eller är du bara allmänt förvirrad?

Men om du menar mitt tidigare inlägg där jag beskrev en alldeles vanlig vecka med två energiska 5,5-åringar så får du gärna beskriva hur din egen vecka med dina barn i åldern 6-12 år ser ut.

Om det gäller orsaker till varför ungdomar idag måst dåligt så tror jag fortfarande inte att det för fem öre beror på att de inte har sina föräldrars uppmärksamhet 100% av tiden (det skapar istället extremt uppmärksamhetskrävande barn utan fantasi eftersom de hela tiden behöver bli underhållna) utan mer på krav på att hela tiden prestera på topp i skolan, veta vad man vill bli från ung ålder och aldrig kunna "slacka" utan att det påverkar hela ens framtid. Ytan ska hela tiden vara perfekt och det kravet kommer inte från föräldrar utan är yttre påverkan.

Jag är som sagt född på mitten av 70-talet. Mina föräldrar lekte sällan med mig. Från min första sommar var jag med mormor på landet, utan mina föräldrar, från typ juni till och med augusti. 1-2 veckor var jag på semester med mamma (bilandes runt i Sverige) och 1 vecka var jag på semester med pappa. Övrig tid på landet med mormor där jag definitivt inte hade någon vuxen som lekte med mig. Vi påtade i trädgården, klippte gräs, jag sprang omkring på tomten och klättrade i träd etc men inte fasen var det någon vuxen som lekte med mig! Jag fick leka själv och använda fantasin, något dagens barn inte behöver för så fort de har det minsta tråkigt så är någon där och ska underhålla dem!
    Herre gud är du schizofren? 
  • washo
    LFF skrev 2019-04-23 11:58:10 följande:
    Vilken vecka? Citerade du fel inlägg nu eller är du bara allmänt förvirrad?

Men om du menar mitt tidigare inlägg där jag beskrev en alldeles vanlig vecka med två energiska 5,5-åringar så får du gärna beskriva hur din egen vecka med dina barn i åldern 6-12 år ser ut.

Om det gäller orsaker till varför ungdomar idag måst dåligt så tror jag fortfarande inte att det för fem öre beror på att de inte har sina föräldrars uppmärksamhet 100% av tiden (det skapar istället extremt uppmärksamhetskrävande barn utan fantasi eftersom de hela tiden behöver bli underhållna) utan mer på krav på att hela tiden prestera på topp i skolan, veta vad man vill bli från ung ålder och aldrig kunna "slacka" utan att det påverkar hela ens framtid. Ytan ska hela tiden vara perfekt och det kravet kommer inte från föräldrar utan är yttre påverkan.

Jag är som sagt född på mitten av 70-talet. Mina föräldrar lekte sällan med mig. Från min första sommar var jag med mormor på landet, utan mina föräldrar, från typ juni till och med augusti. 1-2 veckor var jag på semester med mamma (bilandes runt i Sverige) och 1 vecka var jag på semester med pappa. Övrig tid på landet med mormor där jag definitivt inte hade någon vuxen som lekte med mig. Vi påtade i trädgården, klippte gräs, jag sprang omkring på tomten och klättrade i träd etc men inte fasen var det någon vuxen som lekte med mig! Jag fick leka själv och använda fantasin, något dagens barn inte behöver för så fort de har det minsta tråkigt så är någon där och ska underhålla dem!
    Vem har sagt att det ska vara 100% uppmärksamhet ??
    Vilka fördomar!
  • washo
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 18:49:13 följande:
    De som stannar mer än 7 timmar kanske stressas av att kompisarna går hem och de inte har sina specifika lekkamrater kvar?

"Men när man som forskare iakttar ettåringar i förskolan blir det uppenbart hur rika de är på idéer och hur duktiga de är på att kommunicera med varandra. Jag hinner se det för att jag är forskare, i vardagen kan det vara svårt att hinna med. Men det är viktigt att vi inte underskattar de små barnen, de har förmågor och kompetenser och de ägnar stor uppmärksamhet åt varandra och bygger vänskap.
    ? Jag har sett att de små barnen har en otrolig social kompetens, innan de har ett verbalt språk. De tar initiativ, hälsar på varandra, och bygger relationer och vänskap aktivt redan från början."
    www.skolporten.se/forskning/intervju/kompetenta-ettaringar-i-forskolan/
    Duktiga?
    Du menar överlevnad!
    Ingen har påstått det motsatta om barns förmågor!
  • washo
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-23 15:08:24 följande:

Det finns en hel del studier som visar att barn stressas av långa dagar på förskolan.
    Det kan man mäta med hjälp av kortisolvärden över dagen, hur de utvecklas.
    I Norge har man gjort en studie på detta, som jag läst resultatet, det som är intressant är att det var så stor skillnad på barn som hade dagar kortare än 8 h, jämfört med de som hade längre dagar än 8h, vars kortisolvärden avvek kraftigt, uppåt.

http://opvoeding-wetenschap.nl/wp-content/uploads/2017/03/drugli-et-al-ECDC-2017-cortisol-daycare-volkskrant.pdf

Bra inlägg!
  • washo
    Limeblad skrev 2019-04-23 19:23:18 följande:
    Lägg till en stor bostadsbrist i delar av landet som spär på stressen för unga vuxna. Eller varför inte otrygga anställningar som gör det svårt att leva livet långsiktigt. Finns många orsaker till stress hos unga som inte är kopplade till föräldrarna.

Sen kan ts börja med att läsa sin egna ts om hur barn mår. Eller varför inte inlägg 12 eller 122. Sen ännu fler inlägg om att föräldrars sätt att umgås med sina barn inte är nog lekfulla. Tror det är du ts som är schitzofren.
    Mår du bra att trycka ner andra? :)
  • washo
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 21:37:38 följande:
    Nej, jag menar som det står; "på att kommunicera med varandra"
    Du är inte medveten!
    Du menar visst överleva men har svårt att ta in det andra
  • washo
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 22:43:53 följande:
    Du har tydligen svårt att läsa och forstå....
    Är du lärare i språk? 
  • washo
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-24 16:42:25 följande:
    Ja,man kan ju inte veta exakt varför de små är stressade om de får gå långa dagar på förskolan. Men det känns för mig otroligt att de små barnen skulle sakna sina kamrater mer än sina föräldrar i slutet av en lång dag på förskolan.
    Där satte den som pricken över i :)
  • washo
    Tow2Mater skrev 2019-04-23 18:49:13 följande:
    De som stannar mer än 7 timmar kanske stressas av att kompisarna går hem och de inte har sina specifika lekkamrater kvar?

"Men när man som forskare iakttar ettåringar i förskolan blir det uppenbart hur rika de är på idéer och hur duktiga de är på att kommunicera med varandra. Jag hinner se det för att jag är forskare, i vardagen kan det vara svårt att hinna med. Men det är viktigt att vi inte underskattar de små barnen, de har förmågor och kompetenser och de ägnar stor uppmärksamhet åt varandra och bygger vänskap.
    ? Jag har sett att de små barnen har en otrolig social kompetens, innan de har ett verbalt språk. De tar initiativ, hälsar på varandra, och bygger relationer och vänskap aktivt redan från början."
    www.skolporten.se/forskning/intervju/kompetenta-ettaringar-i-forskolan/
    Det behovs tydligen en studie som studerar det, och inte bara antar som en enda slutsast (kanske felaktigt) att barnet skulle sakna sina foraldrar och darmed vara "stressat".
Svar på tråden Varför skaffar ni barn?