• Anonym (Nätdejting4ever)

Killar - feminist som tjej?

Krav/inte krav?

• Svar på tråden Killar - feminist som tjej?
    Cnowle skrev 2019-04-18 17:37:03 följande:

Jag är man och trygg i det, känner mig inte ett dugg hotad av starka kvinnor. Tvärtom vill jag ha ett jämställt förhållande med ömsesidig respekt och kärlek, och där var och en kan bära huvudansvaret för saker de är bra på. Sen om man kallar det feminism eller vanligt kommunalt folkvett gör mig detsamma.

Du ska ha ett tack för att du nyanserat debatten. Delar den åsikten.
    Anonym (Hanna) skrev 2019-04-18 17:46:47 följande:

Klart jag inte trodde. Det är bara kvinnor och muslimer som ska ta avstånd för vad andra kvinnor och muslimer gör. 

Sorry, den där debattekniken funkar inte på mig.

Själv är jag av åsikten att vi alla ska hjälpas åt för att skapa ett bättre samhälle, den grundar sig i min halv-religiösa uppväxt.
  • Anonym (kille)
    Cnowle skrev 2019-04-18 17:37:03 följande:

Jag är man och trygg i det, känner mig inte ett dugg hotad av starka kvinnor. Tvärtom vill jag ha ett jämställt förhållande med ömsesidig respekt och kärlek, och där var och en kan bära huvudansvaret för saker de är bra på. Sen om man kallar det feminism eller vanligt kommunalt folkvett gör mig detsamma.

Då har du nog totalt missuppfattat vad feminismen står för och vad den vill åstadkomma. Att vara feminist betyder INTE att vara stark. Feminismen är en rörelse som strävar efter att göra förändringar i samhället för att åstadkomma vad de påstår är jämställdhet. Det har alltså med ideologi att göra inte inre styrka. Det finns massor med starka och självständiga kvinnor som INTE är feminister, faktum är att majoriteten av alla kvinnor i Sverige och världen inte är feminister.
    Anonym (Hanna) skrev 2019-04-18 17:48:12 följande:

Jag bara tyckte din kommentar var märklig. Den hade liksom inget med mitt svar att göra.

Din ursprungliga kommentar lät ungefär som att han sa detta för att se om tjejer ansåg det attraktivt. Men det var inte därför han sa som han sa.
    Anonym (B) skrev 2019-04-18 17:57:52 följande:

Jag får medge att jag drar öronen åt mig när någon kallar sig själv för feminist. Däremot beror det förstås på vad hon har för individuell syn, är också för jämställdhet. Extremistiska feminister går dock helt bort.

Ja, lite samma här. Varför de radikalaste av de radikala ratas är i mitt fall också av självbevarelsedrift/sunt förnuft - om hon inte gillar mig, varför skulle jag då gilla henne? Och omvänt.
  • Anonym (?)
    Anonym (kille) skrev 2019-04-18 18:01:16 följande:

Då har du nog totalt missuppfattat vad feminismen står för och vad den vill åstadkomma. Att vara feminist betyder INTE att vara stark. Feminismen är en rörelse som strävar efter att göra förändringar i samhället för att åstadkomma vad de påstår är jämställdhet. Det har alltså med ideologi att göra inte inre styrka. Det finns massor med starka och självständiga kvinnor som INTE är feminister, faktum är att majoriteten av alla kvinnor i Sverige och världen inte är feminister.

Anonym (Nätdejting4ever) skrev 2019-04-18 17:55:44 följande:

Det går, som du påstår här, inte veta att man är jämställd till 100 %. Det är den självgodheten som stör mig hos vissa feminister. Synd, för annars gillar jag dem och deras engagemang. Har dejtat flera f y i.

Även att man hänvisar till skolgången är bara en så onödig härskarteknik.

Antar att du även hävdar att härskartekniken är ett feministiskt påfund.
  • Anonym (kille)
    Anonym (Nätdejting4ever) skrev 2019-04-18 18:06:16 följande:
    Ja, lite samma här. Varför de radikalaste av de radikala ratas är i mitt fall också av självbevarelsedrift/sunt förnuft - om hon inte gillar mig, varför skulle jag då gilla henne? Och omvänt.
    Jag tycker att hela dagens feminism lider av en enorm bias, även om radikalfeminismen inte är så stora procentuellt så verkar de inte direkt motarbetas eller motsägas av övriga feminister. 
  • CarinaL26
    Anonym (kille) skrev 2019-04-18 18:01:16 följande:

Hur ska du ha det? I ett tidigare inlägg hänvisade du till feminismen som en samling heterogena ideologier. Här målar du ut den som en väldigt homogen ism.

Vill se källa på att det är en minoritet av kvinnorna som ät feminister i västvärlden. I länder med starkt kvinnoförtryck är det mindre konstigt då det av naturliga skäl ej kan syns på samma sätt och där kvinnan riskerar piskning och tortyr om hon försöker frigöra sig.

Är det något som feminismen INTE står för är det att förtrycka männen även om alt right högern gör sitt bästa för att få det att se ut på det sättet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Nätdejting4ever) skrev 2019-04-18 17:37:11 följande:

*Påstås* - det är just det förnekandet som gör att vi inte kommer någon vart. Vi är låsta i att *så här är det*, män är förtryckare och kvinnor är de förtryckta.

Varför klarar du inte av att ge exempel på områden där kvinnan förtrycker mannen?
Svar på tråden Killar - feminist som tjej?