• Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 12:03:25 följande:
    Du tycker inte det hade varit lite otrevligt att ställa sig och googla på produkten kassören säger är rätt samtidigt som fler står bakom och väntar på sin tur? Jag fick inte ens produkten i handen innan den var betald. Jag sa rätt smak, han gav mig ändå fel.
    Nej, men jag hade redan haft en bild redo på mobilen eller namnet nedskrivet så att jag kunde visa personalen exakt vilken jag ville ha. Alternativt hade jag bara gått åt sidan efter jag betalat för att se om det var rätt. Tror de allra flesta butiker godkänner byte om du inte ens hade hunnit lämna butiken.

    Sen är det fortfarande din skyldighet som kund att se till att du fått rätt produkt. Du kan inte skylla på att du inte kan franska eller inte ville verka otrevlig. Det var ditt fel att du gick därifrån utan att dubbelkolla.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hepp) skrev 2019-05-06 12:05:56 följande:
    Jo TS kollade om det var rätt. Hen frågade butikspersonalen, som ju bör veta vad de säljer.
    Nej, att be om att få en specifik vara betyder inte att man har kontrollerat att man faktiskt fått den varan. Personal kan också missförstå eller göra fel.
  • Anonym (X)

    Tycker affären borde byta ut varan,.om de inte kan sälja den igen får de ta förlusten eftersom det var de som gjorde fel. Folk här verkar tycka att ts borde lärt sig franska innan hon betalade för att läsa etiketten trots att personalen sa att det var rätt flaska, det är bara löjligt.

  • Anonym (jur)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 09:02:49 följande:
    De öppnade konfiskeras, men det är inget tvång enligt lag att systembolaget ska ta emot flaskorna, det är en policy de har.
    Det beror lite på orsaken, är det så att du inte tyckte om varan men det i övrigt inte är något fel så är det helt och hållet ett policybeslut om det däremot är så att det är fel på produkten då är det fel i vara (avtalslagen) och då är det återköp som gäller.
  • Anonym (A)
    Tycker affären borde byta ut varan,.om de inte kan sälja den igen får de ta förlusten eftersom det var de som gjorde fel. 

    Håller med om att de torde kunna tillmötesgå ts med en icke öppnad produkt. 
  • Anonym (H)

    Kontakta konsumentombudsmannen?

  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-06 12:19:38 följande:
    Nej, att be om att få en specifik vara betyder inte att man har kontrollerat att man faktiskt fått den varan. Personal kan också missförstå eller göra fel.
    Hon FRÅGADE specifikt om det var den produkten och särskilt i en delikatessbutik med speciella varor ska personalen kunna sin sak. Att en tjej som jobbar tillfälligt på ICA inte kan svara är en annan sak.
  • sextiotalist
    Anonym (jur) skrev 2019-05-06 12:29:31 följande:
    Det beror lite på orsaken, är det så att du inte tyckte om varan men det i övrigt inte är något fel så är det helt och hållet ett policybeslut om det däremot är så att det är fel på produkten då är det fel i vara (avtalslagen) och då är det återköp som gäller.
    Det vet jag.
    Det jag svarade på var att systembolaget tog emot varor som inte konsumerats och det är ett policybeslut. Att ta emot varor som är dåliga är en annan sak. Ville bara påpeka att öppnade produkter förstörs.
  • sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2019-05-06 12:26:57 följande:

    Tycker affären borde byta ut varan,.om de inte kan sälja den igen får de ta förlusten eftersom det var de som gjorde fel. Folk här verkar tycka att ts borde lärt sig franska innan hon betalade för att läsa etiketten trots att personalen sa att det var rätt flaska, det är bara löjligt.


    Det håller jag med om, det är lite pengar för att få en nöjd kund. Nöjda kunder är bra att ha.
    Men ts rättigheter att få den utbytt är en annan femma.

    En vettig ägare till affären byter självklart ut den utan diskussion.
  • Anonym (Hepp)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 13:28:04 följande:
    Det vet jag.
    Det jag svarade på var att systembolaget tog emot varor som inte konsumerats och det är ett policybeslut. Att ta emot varor som är dåliga är en annan sak. Ville bara påpeka att öppnade produkter förstörs.
    De tar även emot varor som har konsumerats - i alla fall om man bara tagit någon cl för att provsmaka vilket jag hade gjort.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?