Swaziland skrev 2019-06-11 13:20:39 följande:
Jag har inga problem med judar. Jag har problem med Israel. Om vi jämför med svarta, homosexuella eller diverse handikappade så har dessa människorna aldrig gjort något fel som grupp men ändå gnäller de inte så mycket i proportion som judar gör. Hatar staten Israel. Har inte med judar att göra.
Swaziland skrev 2019-06-11 13:35:32 följande:
Ställ det i proportion. Jag har bott i Malmö i 20 år. Har aldrig sett eller hört personligen att judar har problem. Ja jag har läst det i tidningen ibland men aldrig i verkligheten. Den handikappade kan inte parkera sin rullstol och gå & den svarte kan inte välja att vara vit. Ja det är trist för den juden som inte vågar bära davidstjärnan men inte mer än så.
Som svart har jag egen erfarenhet av rasism och visst finns det mycket rasism riktad mot oss MEN det innebär inte det inte också finns mycket rasism riktad mot judar. Det är för mig helt uppenbart och jag tycker ditt sätt släta över antisemitismen är bedrövligt. :/
Du skriver att den svarte inte kan välja va vit men va är skillnaden mot judar som ju inte heller kan välja va dom är. Du bagatelliserar genom säga det är trist men inte mer än så att judar inte vågar visa dom är judar. Om jag sminkar mig vit kanske jag också kan slippa rasism. Problem solved då eller?
Nej, all rasism är fel och oacceptabel oavsett vem den riktas mot och från vem. Jag tycker inte judar gnäller och det finns ingen motsättning mellan stå upp mot tex. afrofobi eller rasism mot araber och stå upp mot antisemitism. Det handlar i båda fallen om att stå upp för mänskliga rättigheter. Simple as that.