Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Rataxes skrev 2023-05-28 14:02:43 följande:

20 000 hamaskramare enligt dem själva på konferensen i kalifatet Malmö. 

Det kommer inte att hända ett dugg med S-Jamal som själv höll tal där. 

Jaså dina källor anger att det inte kommer ske något attentat mot honom.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    OlleSQ skrev 2023-06-02 17:46:38 följande:

I Israel bor och lever palestinier, de är medborgare i Israel och får rösta.

I Palestina finns inga judar. Det är etniskt rensat sedan många årtionden.

Svårare än så är det inte att välja sida.

De är andra gradens medborgare på flera sätt och arabiska har fråntagits sin status som ett av de officiella språken i Israel.

www.amnesty.se/aktuellt/israels-apartheid-mot-palestinier-ett-grymt-system-av-dominans-och-ett-brott-mot-manskligheten/

Jaså inte. Och vilka är det som bor i de av Israel ockuperade områdena?
  • nihka
    OlleSQ skrev 2023-06-12 12:21:16 följande:

Om nu Fallenkvist heilade i direktsändning så är det hets mot folkgrupp och hon bör vara dömd.

Är det däremot hennes helgseger som avses så är det inte heilande men väl väldigt provocerande med sin likhet till hell seger. Gråzon möjligtvis om man vill att det skulle varit ett heilande men ett faktiskt heilande hade fått henne dömd. Så vitt jag vet så är hon inte dömd och då var det heller inget heilande.

Sen att de på yttersta vänsterkanten anser det är en helt annan sak men så länge ni inte polisanmäler och får henne dömd så är det inget annat än förtal att säga att hon heilade.

Det finns inget som heter "helg seger". Det är hittepå. Hon var rätt full och hade problem att artikulera. Pinsam är bara förnamnet.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2023-08-31 13:46:27 följande:
    Det här är en socialdemokratisk riksdagsman.
    Och här är resten av texten:

Riksdagsledamoten Ola Möller (S), som själv hållit tal på Helsingborgscentrets evenemang, tillstår att slagord förekommit under en manifestation där han närvarat. Möller uppger att han så sent som i februari i år ?direkt och demonstrativt? lämnade en manifestation.

?När en person på manifestationen skanderade slagord som jag inte vill stå bakom. Föreningens ledare har också intygat att deras manifestationer inte ska innehålla antisemitism, vilket är en förutsättning för mig att närvara. När jag talar lyfter jag alltid upp mänskliga rättigheter och respekten för varandra som en grundläggande förutsättning för mitt och Socialdemokraternas engagemang i Palestinafrågan?, skriver Ola Möller i ett mejl till Världen idag.

Den 21 mars publicerade Helsingborgscentret, på sin Facebooksida ett foto där Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar flankeras av två män. Facebookinlägget ger intryck av att centret haft ett planerat samtal med Dadgostar, men så var inte fallet, enligt V-ledarens pressekreterare.

?Av bakgrunden på fotot ser man att det är taget på ett möte på Kulturen i Lund, ett möte som var öppet för allmänheten. Männen på bilden var tydligen i publiken och har ställt sig i selfiekön tillsammans med alla andra besökare som ville fotografera sig med Nooshi Dadgostar?,

• nihka
    Rataxes skrev 2023-09-09 12:37:18 följande:
    Det här är verkligheten, 

Något som saftskallarna i tråden helt ignorerar.

"Jamen SD då?"
    Jepp. V  k  gh t n.
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-09-08 17:39:44 följande:

Tänk att en del inte förstår trådrubriken....

Utifrån TS inlägg skulle rubriken lyda säg "kära systerparti" och "förintelseförnekare" så ofta som möjligt varvat med IDF-propaganda och vänsterhat.

Två rövhålsländer som för ett evighetskrig mot varandra.
  • nihka
    Padirac skrev 2023-09-09 13:00:16 följande:
    Det ser ut som att detta är källan för din bild - kompletterar med delar av  tillhörande text

teologia.fi/2020/01/antisemitismens-manga-ansikten/

"Judehatet är ett samhälleligt gissel som inte försvinner. Däremot ändrar det form. Religiöst motiverad antisemitism ? föreställningar som att judarna bär på en kollektiv skuld på grund av dödandet av Jesus ? spelar marginell roll för antisemitismen i de nordiska länderna idag. Däremot sprids negativa föreställningar om judar som kollektiv från både den politiska högerkanten och vänsterkanten samt från muslimskt håll.

...
    Dessvärre har inte antisemitismen upphört att vara ett problem ens i de mest demokratiska och progressiva länderna. Det visar officiell statistik över hatbrott. Mörkertalet är självfallet betydande, men något säger ändå dessa siffror.
    Här är några exempel. Enligt statistik från FBI var 60 % av alla religiöst motiverade hatbrott i USA år 2017 antisemitiska, 17 % var islamofobiska. I Kanada riktades 16 % av alla hatbrott år 2016 mot judar, 15 % mot svarta och 10 % mot muslimer. Statistiken för England och Wales för 2017-18 visar att judarna var offer för 18 % och muslimerna för 47 % av alla religiöst motiverade hatbrott. Då är det skäl att minnas att det finns tio gånger fler muslimer än judar i England och Wales. Så fastän antalet islamofobiska brott var större än antalet antisemitiska var judarna värre utsatta i förhållande till gruppens storlek.
     <din inklistrade bild>
    Gärningspersonernas identitet vid antisemitiska incidenter. Källa: FRA 2013.
    Samma sak gäller för Sverige. Enligt BRÅ (Brottsförebyggande Rådet) hade 72 % av alla hatbrott år 2016 rasistiska eller främlingsfientliga motiv. 7 % hade islamofobiska och 3 % antisemitiska motiv. Eftersom det bor 20 gånger fler muslimer än judar i Sverige så är alltså judarna relativt sätt betydligt mer utsatta för hatbrott än muslimerna.
    Antisemitism från höger och vänster
    Dagens antisemitism i Sverige, liksom i andra västeuropeiska länder, kommer från tre håll: från höger, från vänster och från landets muslimska befolkning.
    Sveriges lilla men aktiva grupp av nazister utgör inget hot mot den svenska demokratin, men definitivt mot enstaka människor. 

...
    Den råa, vulgära nazistpropagandan är inget stort fenomen, men antisemitiska föreställningar är utbredda också inom betydligt vidare högerextrema eller högerpopulistiska kretsar. I dessa miljöer pekar man ofta ut judarna ? i regel med ord som ?globalister? eller ?kulturmarxister? ? som ett hot mot den nationella gemenskapen och som personer som trots att de kan ha bott hela sitt liv i Sverige ändå inte är riktigt svenska.
    Antisemitismen inom vänstern har en lång historia, men har ofta varit begränsad till obskyra vänstersekter. Så är det inte längre. Inte minst det brittiska Labour har under Jeremy Corbyns ledning råkat ut för den ena antisemitiska skandalen efter den andra, vilket bland annat lett till att flera av partiets judiska parlamentsmedlemmar lämnat Labour. Flera av de värsta antisemiterna har uteslutits ur partiet, men kritikerna menar att partiledningen har varit alldeles för slapp och tolererat klockren antisemitism förklädd till Israelkritik.
    ...
    I Sverige är situationen inte lika allvarlig, men varje gång den israelisk-palestinska konflikten hettar till kan man från vänsterhåll inte bara höra skarp Israelkritik ? mer eller mindre berättigad ? utan också uttalanden som går över gränsen till det anständiga. När Stefan Löfven vid ett krig mellan Israel och Hamas på Facebook fördömde Israels våldsanvändning, men samtidigt förklarade att den judiska staten har rätt att försvara sig, översvämmades kommentarsfältet av grovt antisemitiska påståenden. En kommentar löd så här: ?just nu vill jag ha tillbaka HITLER bara för att han dödade judar.? Detta utbrott av vulgärt judehat blev så stort att moderatorn blev tvungen att ta bort inlägget. Skribenterna var inte högerextremister, utan personer som sig ser själva som progressiva antirasister.
    Muslimsk antisemitism
    En undersökning gjord av EU:s organ för fundamentala rättigheter (FRA) visade att de flesta, i Sverige och Frankrike mer än hälften av alla antisemitiska attacker kommer från muslimskt håll. Undersökningen visade också att det i Sverige, Frankrike och Storbritannien, men inte i Tyskland, kommer fler attacker från vänsterextremt än från högerextremt håll.

...
    Det handlar inte bara om våld och attacker från en hård kärna av radikala islamister. Antisemitismen är utbredd också bland ?vanliga muslimer?. Forum för Levande Historia ? en statlig myndighet i Sverige ? visade i en undersökning från 2006 att 5 % av dem som bor i Sverige hyser antisemitiska åsikter. Bland dem som identifierade sig som muslimer var siffran 39 %. En undersökning bland gymnasielever från år 2010 ger liknande resultat: 18 % av alla gymnasieelever men hela 55 % av de muslimska gymnasieeleverna visade sig hysa antisemitiska åsikter. Orsaken till detta är uppenbar.
    De flesta muslimer i Sverige kommer från länder där antisemitismen är statligt sanktionerad. Från alla håll ? medierna, skolan, populärkulturen ? har de fått höra hur farliga och ondsinta judarna är. Dessa djupt sittande attityder ramlar inte av bara för att man flyttar till Sverige. Efter att här ha fått andra intryck ändrar en del uppfattning. Men inte alla och inte genast.
    Gemensamma motiv
    Antisemitismen kommer från olika håll, men det finns vissa motiv som går igen i både det högerextrema, vänsterextrema och muslimska judehatet. I den antisemitiska diskursen används vissa kodord, som ?sionister? eller ?globalister? som används istället för ?judar?. Andra kodord är ?Israellobbyn?, ?kulturmarxister?, ?de utvalda? och sinnebilderna för judisk ekonomisk makt, Rotschild och Soros.

...
    Inom högerextrema kretsar är det vanligt att tala om den nationella kampen mot ?folkförrädare och storfinans?. Med det menas att det är judarna som förråder och fördärvar de länder där de bor genom att med hjälp av judiska pengar (Soros) verka för ett folkutbyte: Sveriges (eller något annat lands) egen befolkning ska bytas ut med hjälp av muslimsk massinvandring.
    Liknande föreställningar om hur judarna är de som egentligen styr världshändelserna finns också i den muslimska världen och inom vänstern även om det där naturligtvis inte handlar om muslimsk invandring. Irans andlige ledare Ayatollah Khamenei har twittrat om att USA:s regering är sionisternas fånge. 

...

För att förstå dagens antisemitism får man alltså inte vara bunden av historien och enbart se åt ett håll, högerut. Dagens antisemit kan lika väl vara ?progressiv?, ?antirasistisk? och ?rasifierad?.

Svante Lundgren är docent i judaistik vid Åbo Akademi. Han arbetar som forskare vid Centrum för Teologi och Religionsvetenskap och Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet."
    Jepp, verkligheten isf v  k  gh t n.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2023-09-09 12:11:26 följande:
    Det är deras enda reaktion när deras skyddslingar visar sig vara just de äckel som man i fler år varnat för.

Jamen SD då!

jag blir så trött?

meningslöst att ens försöka diskutera med såna.
    Du och Rataxes verkar ha grova problem med att Sverige hjälper palestinier med rent vatten, avfallshantering, sjukvård, skola och stöttning till egen försörjning, ja till och med mat till de 25% som lever under fattigdomsgränsen i områden ockuperade av Israel och som därför är avskurna från omvärlden. Däremot verkar det inte vara några som helst problem med att Israel som är USAs största biståndsmottagare årligen får 38 miljarder dollar i militärt bistånd.

Läs för första gången om Sidas arbete i Palestina:

www.sida.se/sida-i-varlden/lander-och-regioner/palestina

Här kan du läsa om hur Israel krigar med vatten:

www.independent.co.uk/news/israeli-ap-palestinian-jordan-valley-west-bank-b2394510.html

Röster som undrar varför USA ska ge bistånd till ett annat rikt land hörs alltmer även inifrån USA:

www.nytimes.com/2023/07/22/opinion/israel-military-aid.html

Här i Sverige lär vi oss källkritik så naturligtvis är det inte många som lyssnar på din hatpropaganda.
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-09-10 12:05:29 följande:

Mycket snömos från vänsterhåll, men ngen kommentar till att deras favoritobjekt att ösa skattebetalarnas pengar på, använder samma konspiratoriska retorik som nordiska motståndsrörelsen och andra nynazister...

Det är inget nytt från något håll att ledarna för båda rövhålsländerna öser rövhålskommentarer över varandra, men Sidas arbete för palestinier med rent vatten, avfallshantering, sjukvård, skola och stöttning till egen försörjning och humanitär hjälp till de 25% som lever under fattigdomsgränsen fortgår. Liksom USAs militära bistånd på 38 miljarder dollar till Israel.

Läs om Sidas arbete i Palestina:

www.sida.se/sida-i-varlden/lander-och-regioner/palestina
  • nihka
    K Markatta skrev 2023-09-13 21:34:11 följande:

Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi kritiseras idag av såväl Judiska Centralrådet som av Judiska Ungdomsförbundet:

www.expressen.se/tv/politik/marta-stenevis-forintelsejamforelse-kritiseras-osmaklig/

Det var angiveriet som stod i fokus. Adressen där Anne Frank och hennes familj  gömde sig olagligt angavs till myndigheterna. Personen som angav var en judisk man.

Är det så vi vill ha det i Sverige?
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?