Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Padirac skrev 2023-12-04 21:01:12 följande:
    Det har skrivits i tråden tidigare- den politiska antisemitimen än inte samma sak som den antisemitism som är en följd av konflikten mellan muslimer och israeler.
    Spelar det någon roll? Antisemitism som antisemitism som jag ser det. KillBill klipper enbart ut den bild som visar att man hittar antisemitism hos (sd), i viss mån bland några andra, men hoppar lägligt nog över den bild som visar på att antisemitismen i det närmaste enbart finns hos muslimer.

Jag ställer mig en smula tvivlande till den metod som kommer fram till sådana resultat.
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-12-04 22:31:47 följande:
    Du kan säkert läsa på levande historia om vad som driver olika gruppers antisemitism. 

Det är nog inte så att det bland SDs antisemitiska sympatisörer är en fråga om att de är muslimer, de har sitt politiska arv från nazismen som var en stor del av deras politiska ideologi.

Antisemiter finns överallt, i alla samhällsgrupper och med olika politiska övertygelser.  SD är det enda partiet i sveriges riksdag som är grundat av nazister, fascister, rasister och vitmakt och med politiska mål och motivation som bygger på dessa föreställningar.

Hos SD finns antisemitism överrepresenterat.

Att det diskuteras vilka politiska partier som har mest antisemiter på forumdelen samhälle/POLITIK ser jag inte som konstigt.

Om vi ska diskutera vilka religioner eller kulturer med olika religiös bakgrund som är antisemitiska så är väl kristendomen en lågoddsare, de kristna förbjöd den judiska befolkningen att bo var de ville, ha vilka yrken de ville, förföljde och fördrev dem för att till sist genomföra ett systematiskt folkmord på dem. 

Under det osmanska rikets styre var inte muslimer förföljda även om det förekom på olika håll ungeför samtidigt som de krista korstågen mot muslimer. Det var bland annat till det osmanska riket de judiska folken flydde från de kristnas förföljelser på 1400-talet. 

Den antisemitism som kommer ur konflikten Palestina/Israel är en relativt ny företeelse jämfört med nära 2000-år av kristen förföljelse.

antisemitismdaochnu.se/judisk-historia/
    Goddag yxskaft. Jag är väl bevandrad i historia, tack, men det är just det: Historia.
    Ser du inget problem med en metodik som antyder att muslimer i mycket hög grad skulle rösta på (sd)? Hos mig väcker resultatet frågor.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2023-12-06 07:54:32 följande:

Var tolfte S-väljare tycker att hamas attack mot Israel den 7 okt  var berättigad

Men S har inga problem med antisemitism....

Var hittade du denna undersökning?
  • Mentat
    klyban skrev 2023-12-07 16:04:57 följande:

Mentat skrev 2023-12-07 10:38:23 följande:
    Var hittade du denna undersökning?

Det intressanta är att just Israel har gjort massor av saker att terrorisera befolkningen i och runt deras land som inte är sina egna, så visst byggs det upp till motattack en dag.(Och det är förväntat, på samma sätt detta som sker idag kommer också bygga upp till en ny attack, för ingen är väl så intellektuellt försvagad att inbilla sig något annat?På samma sätt som vi redan vet nu att Israel kommer attackera tillbaka igen osv...osv..., vad det antisemitistiska är i detta är en svår gåta.)
    Och förtjänar, ja, det är väl ett konstigt ord i detta sammanhanget, men det är och ratax som säger det, så det får hen stå för.

Tämligen irrelevant vs min fråga till Rataxes. Att var 12:e (s)-väljare anser att Hamas terrorattack var berättigad samtidigt som 0% inom (m)-(L)-(kd) anser det är ju en indikation på att antisemitismen är betydligt vanligare inom (s) än inom regeringspartierna. Du håller uppenbarligen inte med.

Jag vill gärna bedöma grundfakta själv och inte bara se en bild klippt ur sitt sammanhang, varför jag frågade varifrån informationen kommer och vad det är för undersökning. Jag emotser svar från Rataxes.
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-12-07 16:45:00 följande:
    Läs gärna den rapport som länkts till tidigare i tråden och använts som referns för fakta  www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapport-antisemitism-i-sverige-2020.pdf

i rapporten finns både förekomst av antisemtism kartlagd och olika grunder för antisemitism. 

Rapporten visar att du i sak har dragit fel slutsats då du tror att antisemtism är vanligare i S än i regeringspartierna.

Läsningen kan få dig att se att antisemtism har betydlligt fler grunder än att härröra ur israel/palestina-konflikten och de övergrepp som begås från de inblandade.

"Resultaten från undersökningen visar att antisemitiska attityder och föreställningar är jämförelsevis
    mer utbredda i vissa delar av befolkningen och
    vissa politiska opinioner än i andra. Som påpekats
    gäller detta bland annat äldre åldersgrupper och
    befolkningsandelar födda i eller utanför Europa
    eller med muslimsk religionstillhörighet samt
    grupper som sympatiserar med Sverigedemokraterna. Därav följer emellertid inte att förekomsten
    av antisemitiska attityder och föreställningar i
    den svenska befolkningen kan reduceras till dessa
    kategorier. Tvärtom visar resultaten att antisemitiska attityder och tankefigurer förekommer i olika
    befolkningsgrupper ? inklusive i majoritetsbefolkningen ? i grupper med olika religionstillhörighet
    eller ingen sådan samt i olika politiska opinioner,
    om än i skiftande omfattning och med olika utbredning beroende på form.
    Vad gäller partipreferenser kan till exempel
    konstateras att traditionella och Förintelserelaterade antisemitiska föreställningar är jämförelsevis
    mindre utbredda i grupper som sympatiserar med
    partier till vänster eller i mitten på den politiska
    skalan än bland dem som sympatiserar med partier till höger. När det gäller antisemitism relaterad
    till Israel ser mönstret delvis annorlunda ut. Denna
    typ av föreställningar är till exempel jämförelsevis
    mindre utbredda i grupper som sympatiserar med
    Vänsterpartiet/Feministiskt initiativ och Miljöpartiet, men även med Kristdemokraterna. Resultat
    gällande attityder bland partisympatisörer bör
    av uppenbara skäl inte förväxlas med frågor som
    rör möjliga problem relaterade till antisemitism i
    politiska partier eller i specifika politiska miljöer,
    men de understryker att antisemitismen i form av
    idéer och attityder varken kan eller bör beskrivas
    som ett problem som i huvudsak förekommer i
    politiskt extrema sammanhang eller i det ena eller
    andra politiska lägret. "
    Jag har redan läst den och kommenterat den, vilket du tycks ha glömt bort.
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-12-07 18:31:55 följande:
    Det var det där inlägget där du inte kunde skilja på olika grunder för antisemitism och förstå de tabeller som ställts upp och tar det som ett belägg för att muslimer röstar på SD och att menar att med detta så är rapporten felaktig?
    Bortsett från att du totalt har förvanskat vad jag skrev, så: Ja.
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-12-07 20:38:20 följande:
    Ändå kan du inte skilja på de olika bevekelsegrunder som rapporten redogör för? 

Och drar felaktigt slutsatsen att antisemitismen är större inom sossarna än inom SD, M, KD - trots att rapporten har bilder som tydliga staplar?
    Mentat skrev 2023-12-07 16:21:55 följande:
    Tämligen irrelevant vs min fråga till Rataxes. Att var 12:e (s)-väljare anser att Hamas terrorattack var berättigad samtidigt som 0% inom (m)-(L)-(kd) anser det är ju en indikation på att antisemitismen är betydligt vanligare inom (s) än inom regeringspartierna. Du håller uppenbarligen inte med.

Jag vill gärna bedöma grundfakta själv och inte bara se en bild klippt ur sitt sammanhang, varför jag frågade varifrån informationen kommer och vad det är för undersökning. Jag emotser svar från Rataxes.
    Jag redogjorde för varför metodiken kunde ifrågasättas tidigare och ser ingen anledning att tjata om samma sak om och om igen.

Den undersökning Rataxes hänvisade till gav ett helt annat resultat varför jag gärna hade gått till grunden med den också.
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-12-07 21:06:06 följande:
    Nej, det ena utesluter inte det andra och gör inte heller det tredje omöjligt om man bara förstår de olika beveksesegrunderna för antisemitism.   Att anse att terrorattacken mot Israel och mördande och terroe mot människorna där var berättigad är enbart en dimension av antisemitism. Det framgår i rapporten som du ifrågasätter metodiken i att det finns fler dimensioner av antisemitism.

Att göra en endimensionell analys och skrota de andra dimensionerna för att få det du påstår att passa in i bilden du lägger fram om muslimer, SD, regeringspartierna och sossarna är inte en fråga om att kunna ifrågasätta metodiken, det är ett försöka till vilseledande argumentation genom att blanda bort korten eller genom att ha blandat bort korten.
    Suck. Jag förstår faktiskt inte varför du vill tjafsa om det faktum att jag kunde ifrågasätta metodiken i den tidigare undersökningen. Den kan väl knappast ha varit evangelium i guldskrift heller? Rataxes undersökning kommer till ett helt annat resultat. Jag förklarade varför jag tyckte att metodiken var tveksam och har aldrig påstått att antisemitism måste vara endimensionell. 

Tyvärr är alltför många av trådarna här det...
  • Mentat
    Padirac skrev 2023-12-07 22:03:37 följande:
    Var det verkligen metodiken du ifrågasatte? Det verkade som att det var resultatet du ifrågasatte.

Genom att blanda ihop olika dimensioner försöker du påstå att metodiken kan ifrågasättas. 

På vilket sätt utesluts att SDs och Ms och KDs sympatisörer kan omfatta större antisemitism inom vissa eller alla dimensioner baserat på att muslimer omfattar större antisemitism än kristna och att en viss andel av de som sympatiserar med S kanske anser att Hamas terrorattack var berättigad . Rataxes har ju inte kunnat prestera någon källa och det är inte ovanligt att fakta och text är grovt felrepresenterat. Men oavsett det Rataxes skriver är rätt återgivet eller inte så är det inget som utesluter att rapporten inte stämmer och inget som pekar på någon tveksam metodik. Inte heller har du redogjort för vad i metodiken du ifrågasätter, det är ju enbart resultatet du ifrågasatt baserat på mycket oklara premisser där olika dimensioner blandas ihop.
    Jag förklarade exakt varför jag fann metodiken tveksam. Om ditt mål bara är att tjafsa tills motparten tröttnar på eländet så gör du ett utmärkt jobb. Om du vill föra en seriös diskussion föreslår jag att du faktiskt läser det du svarar på.

Valet är ditt.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?