• fitness2

Tidigt ul där du bor?

Hej vänner,

Jag är SÅ sur. Jag har läst på otroligt många ställen nu att om man ser ett tickande hjärta vid vecka 6-7 så

Minskar risken för missfall DRASTISKT. Även en barnmorska jag känner som sagt detta till mig. Hade

Läst här att de flesta fått göra UL i typ vecka 7 men för att försäkra mig så ringde jag min vårdcentral. Där säger dom att dom endast erbjuder UL i vecka 12. Blir skitsur och försöker leta upp privata barnmorskor men hittar bara i göteborg. Tillslut får jag tag i barnmorskegruppen som finns i Göteborg och bokar där in ett UL i vecka 8+0 som vi får betala 300kr för. Kommer sedan skriva in mig i halmstad i augusti där vi bor.

Är det bara jag som blir så sjukt upprörd över det här? HUR kan man inte få göra ett UL som går så fort och inte kostar oss något när det kan ge nya föräldrar en stor sinnesro? Det står även överallt att tidiga UL inte ökar risken för någonting. Så det finns helt enkelt ingen anledning att leka. Tänk om något är fel då? Så får man kanske i 4-5 veckor och tror allt går bra och sen i vecka 12 ser man att ?nej, här har det aldrig funnits ett hjärta?

Det låter HELT absurt i mina öron?!

Brukar vara sjukt tacksam för Sveriges vård men detta gör mig så sur och det känns som barnmorskorna inte har någon respekt för folks oro och tid.

• Svar på tråden Tidigt ul där du bor?
  • fitness2

Jag köper helt att man får köpa det själv! Men då borde man väl ändå få göra det hos sin barnmorska precis som hos privata barnmorskor? Tycker hela grejen med att behöva byta fram och tillbaka för att få hjälp är katastrof. Läst massor här med folk som fått ljuga om att dom börjat blöda massor eller fått missfall för att då göra UL ändå. Den jag ska till gör UL från vecka 8+0 vilket är mycket mer rimligt än 12. Helt sjukt att gå i 3 mån och tro att ?yes vi klarade det? och då kommer man dit och får veta att bebisen dog i vecka 7 liksom.

• fitness2

Jo det gör det. Sök på det. Sen förstår jag inte skillnaden på dem två meningarna du skriver i början vardagsprat?

missfall.se tex står det att risken för missfall vid tickande hjärta endast är 2%.

En barnmorska på nyhetsmorgon sa samma sak. Och som sagt, även min barnmorske-kompis säger detta.

Tycker även det är katastrof då det plötsligt blir en klassfråga då alla kanske inte har råd att betala för ett UL privat.

• fitness2

Självklart menar jag att om man ser ett tickande hjärta så är chansen större att det går bra sen med. Inte att UL skulle ?stärka? bebisen....

• fitness2

Jag köper också att man får betala, men man borde ju få göra det HOS sin barnmorska? Inte behöva byta fram och tillbaka bara för att få möjligheten till det.

• fitness2

Jag förstår allas tankegång om att någon fortfarande kan gå fel, det är ingen garanti men heller inte det jag påstått. Däremot som vissa av er skriver är det en kritisk tidpunkt och att få minsta lilla lättnad i den oro man bär i 12 veckor att ?okej, vi har isf just nu ett hjärtljud? är ju värt det. Man tar ju hellre 2 dagar av lättnad på 12 veckor ist för 0 dagar?

Nu har jag iaf landat i min frustration eftersom jag fick boka privat. Jag är helt medveten om att det alltid kan bli ett missfall, från v1 till en dödfödelse i vecka 39. Däremot tycker jag alla par förtjänar de små studenterna av lättnad som går att få och att då få se det lilla hjärtat ticka kommer iaf (om än tillfälligt) ge mitt oroliga hjärta lite lugn.

• fitness2

Nej jag förstår oron inte försvinner men 2 dagar av lättnad på 12 veckor hade jag betalt dyrt för.

• fitness2

Valfrihet: Det låter ju helt sjukt. Tycker verkligen det är katastrof att du inte får bättre hjälp som har så många riskfaktorer. Jag säger då det, hade det varit män som varit gravida hade man fått all vård man pekat på....

Svar på tråden Tidigt ul där du bor?