• Jagvetdåinte

IVF hösten 2019

Hedblomster skrev 2019-11-05 12:21:36 följande:

Skönt att det gick bra! Tror inte det gör något att ni gjort icsi (det är samma sak va?), det är många som gör det!

Precis, det är samma sak :) Vet att det är en hel del som gör det men när läkaren sa ordet "inte lika skonsamt" om icsi när vi först trodde vi dkulle göra vanlig ivf blev jag nervös. Hoppas du har rätt! Och hoppas att flera ägg håller sig till lördag så att det blir några till frysen. Hur ska man kunna tänka på något annat tills dess att plus eller minus kommer? Herregud, man kan ju bli knäpp för mindre hehe..
  • Jagvetdåinte
    Ölandstoka skrev 2019-11-05 14:22:11 följande:

Vet du hur många ägg som blev befruktade? Blir du ruvare imorgon? :)

Tycker att väntan mellan plock och återföring är den allra värsta, var så rädd att alla embryon skulle sluta växa. Hoppas att få göra fet så fort jag får äl, kommer att känna samma ångest då. Tänk om de små snögubbarna inte klarar upptining..

Finns nog inga knep för att tänka på annat. Helt omöjligt är jag rädd :P Glöm inte att njuta av att du har ett växande litet embryo i magen bara :)

Det blev 7 st befruktade ägg av 11 fick jag reda på idag, så återinföring försenades pga detta. På lördag blir insättning! Så pirrigt! Hoppas äggen klarar sig till lördag. Så sant, jag ska försöka njuta. Å just nu känner jag mig faktiskt mer glad å hoppfull än på mycket länge, så får försöka fura delstegen även om det inte går vägen. Man har ju varit så ledsen längs vägen.

Åh vad kittlande! Förstår det! Det är ju toppen att du fick så fina embryo som kunde frysas oxå! Låter lovande :)
  • Jagvetdåinte
    Hoppet19 skrev 2019-11-05 20:56:48 följande:

Vad skönt att det gick bra för dig :) vi fick också göra icsi, tydligen va spermiekvaliten inte så bra just den dagen (från att varit bra vid tidigare prov...) då befruktades 11 av 14, och 8 klarades att frysas! 5 av 6 har klarat tining än så länge! ?Jättefina? Blastocyster men ingen graviditet tyvärr...

Så var det för oss oxå så vi blev lite snopna själva dagen. Jag undrar om det stämmer då, det där med att det är bättre med vanlig ivf... att det blir starkare embryon av det. Det jag är lite nojjig för. Håller tummarna för oss att det inte är så! Är det din första hormonbehandling eller har du gjort fler?
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-06 06:57:43 följande:

Icsi används för att förbättra chanserna t ex då spermierna är ngt nedsatta. Jag brukar be om icsi. Den allra första ivfen som resulterade i min dotter var det naturlig befruktning men endast 2 av 7 ägg blev befruktade (och då kan det inte bli graviditet). Då blev flera dubbelbefruktade så för min del håller jag hårt i icsi.

Jo jag förstod det, att det ökar chanserma till befruktning. Så det är ju bra! Och slipper dubbel befruktning. Men samtidigt så spelar det ju ingen roll hur många ägg som blir befruktade om det nu är så att embryo inte blir starkt nog pga det blivit till genom microinjektion. Jag tänkte bara att läkaren råkade försäga sig till oss eftersom han trodde vi skulle använda den vanliga metoden :p Så blir nojjig. Men hoppas vi får chans! Håller tummarna för att det tar sig!
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-06 17:34:53 följande:

Är nog inte helt med. Har din läkare sagt att de som blir befruktade via icsi att färre utvecklas pga just icsi pga embryot får ta en större smäll typ än via normal befruktning? Får jag fråga vilken klinik du går på? Detta kommer jag fråga min klinik. Det är ju absolut intressant om det nu är korrekt.

Han sa det inte rätt ut utan mer som "inte lika skonsamt" vilket jag inte tror att han hade sagt om han visste om ändringen som sedan skulle bli, dvs icsi. Så vet inte mer än så, men blev nojjig av det han sa. Jag tänker att det oxå kan bero på att det är det mänskliga ögat som väljer spermien som injiceras, är ju inte den som faktiskt är snabbast till ägget eller hur man nu ska se på det. Men jag antar att det han menade med skonsamt kanske handlade om nålen. Men jag kanske fattade fel, är ju så mycket info som snurrar när man är där. Gör det, fråga om det.
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-07 06:52:47 följande:

Det ska jag absolut göra. Ska på första vul på lö o då ska jag fråga

Intressant att se vad de säger även om jag misstänker svaret. Tror inte de hade sagt så till mig nu när det väl inte blev vanlig ivf.
  • Jagvetdåinte
    Najo skrev 2019-11-07 09:53:18 följande:

Läser man på olika kliniker som bedriver ivf så står det ofta att det blir samma resultat med icsi som i naturlig befruktning i odlingsskål. Oavsett hur spermien "penetreras" så måste ägget klara av övriga delsteg och det är komplext. T ex utsöndras ngt aom gör att endast en spermie kan ta sig in. Detta verkar ju dock inte alltid funka, jag fick ju t ex några dubbelbefruktade den gången vi inte körde icsi.

Precis, har ju oxå läst det. Men har hakat upp mig på det läkaren nämnde om "mindre skonsamt". Jag övertolkade nog!
  • Jagvetdåinte

Då var det dags. Leva som gravid och ta luthinus vaginaltablett samtidigt som man ska försöka tänka på annat för att slappna av bättre. Hmmm det blir en utmaning hihi.. insättnig idag! Så pirrig och glad. Tänker unna mig att njuta tills det skiter sig om det nu ska skita sig. Håller tummar och tår!

• Jagvetdåinte
    Ma18 skrev 2019-11-09 07:50:52 följande:

Stort lycka till, hoppas det är din tur nu!!

Tack <3 Känns overkligt detta, att fröet finns där inne nu. Styrkekramar till oss alla! En dag är det vår tur!
Svar på tråden IVF hösten 2019