Kiiwii90 skrev 2019-11-12 02:11:59 följande:
En fråga till er som är inlästa och kanske själva påbörjat ivf resan.
Stimulerar man alltid med nässpray och/eller sprutor inför äggplock? Jag är så extremt spruträdd och bara jag lyssnar på en ivf podd hur tjejerna pratar om att ge sig själva sprutan får mig att må dåligt.
Man tar inte alltid nässpray. De gör bedömningen om det blir långa eller korta protokollet efter att de undersökt dig. Blir det långa är det först spray och sedan injektioner, annars bara injektioner. Jag är inte heller förtjust i sprutor men oj vad man vänjer sig. De första sprutorna jag fick var injektionspenna och det fick jag trsta att sticka mig med på kliniken. Då var jag supernervös men sedan hemma gick det toppen. Sen var sprutan jag fick för att förhindra ägglossni g något otäckare, en riktig spruta men en ganska liten nål ändå. Jag blev van med det oxå . Man klarar mer än man tror. Kände mig riktigt cool hihi. Nu är jag intr alls nervös för en ev till behandling med hormoner . Inte heller äggplock var så farligt som jag trodde, fick mängder med härlig smärtlindring och lugnande. Tittade inte på den nålen utan kikade i taket ,:) Det är ett tips! Ang sprutor fick jag tipset att ha typ en frysklamp på msgen ca 20 min innan injektion som bedövning om det gör ont, men jag tyckte inte det behövdes :)