R84 skrev 2019-10-10 12:30:10 följande:
Alltså..... Det är så många om och men och val i sånahär processer! Och så finns det ingen som bara kan tala om för en vad som är rätt väg. Tid vägs mot det praktiska och mot pengar. Det är så orättvist i livet att vissa ligger en gång eller två och vips så är de gravida. Helt utan problem och gupp på vägen. Sen får andra kämpa sig blodiga. Nu sitter jag ju och har lyckats bli gravid naturligt, men jag har ju varit inne i snurran med behandlingar, olika val och ställningstaganden. Så även om vi hade förmånen och lyckan att (förhoppningsvis) nå målet på egen hand så satt jag ju i din sits för några månader sen. Och har varit i den sitsen i över 3,5 år. Så jag förstår precis alla tankar som snurrar! Och vad är rätt? Vad är värt mest? Hur lång tid vill man vänta? Bryr man sig in 300 000kr när barnet väl är här? Eller är det värt att vänta några månader extra och spara pengarna? Så svårt!!!!
Sen kommer en aspekt till in - hur många blastocyster behövs för att det ska bli en graviditet? Tre försök i Prag (dvs 6 blastocyster) är samma peng som babygarantin hos olga och då är det tre ivfer där alla blastocyster är dina. Så länge det inte behövs mer än tre försök i Prag så är det ju billigare! Men om det inte funkar? Vad har de för statistik på graviditet vid donation? Känns ju som att 6 blastocyster med en ung donator är rätt mycket!
SÅ MÅNGA VAL, OM OCH MEN!!!
Mycket bra tanke. Skönt att kunna bolla så i detalj med dig (hoppas andra är också intresserade).
Precis, det är bra att räkna med hur många försök man behöver. Man kanske lyckas efter 1 eller 2 omgång och då är det bara 80000-160000. Vi har precis köpt bostad och har redan lånat en massa! Men som tur kan vi får ett lån (så där behöver vi inte oroar oss).
Vi är rädda att det inte heller blir någon befruktning med sambos spermier, trots en ung donator. Han är 41 och har tidigare haft 2 missfall och inte heller blivit gravid med en annan kvinna. Så jag tror det finns även nåt med hans spermier mer än att de är slöa. Men det är bara min känsla. Men fördelen i Prag är det: Om vi inte får någon befruktning alls, då får vi nästa försök gratis och betalar då bara spermadonatorn plus lm till den nya donatorn och hennes ersättning (runt 20000kr). Då vet vi sedan att vi t.ex. inte ens behöver försöka till våren på Huddinge (där de inte ha ännu någon spermadonator, det tar över 1 år). Då kunde vi sedan vända oss till Finland direkt.
Jag älskar så klart Olgas babygaranti men när jag läser allt i facebookgruppen finns det även saker som gör mig fundersamt. Det är inte alltid den bästa responsen från sjuksköterskan och koordinatorn och några verkar lätt missförstå saker. Det är ganska många dagar de vill att man är där och omkostnader är mycket högre där. Jag kollade på eggdonationsfriends och då har Olga sämre resultat än Prag t.ex. Jag tror det är dock relativt det hela. Vi vet ju inte ännu om min livmoder är mottaglig. Och det är klart, Tjeckien kommer sedan inte utreda mig vidare och Sverige inte heller i fall ett embyro inte vill fästa eller inte stanna.
På 1 donation ligger chansen på 60% att lyckas med dubbeldonation i Prague. Sjukt eller hur? Men då har de ju inte kollat med ultrlajud på mig utan får göra det här i Sverige.
Men nu har jag fått en cysta efter sista IVF-behandlingen, den är blodfylld. Ska få försöka boka en tid till en gynekolog och hoppas jag får det betalt via landstinget att kolla upp detta.