Inlägg från: Fialotta75 |Visa alla inlägg
  • Fialotta75

Förstoppad 6-månaders, helt desperat

Båda mina barn har besvärlig förstoppning i det närmaste ända sedan de var nyfödda. Åt mjölkfritt länge utan tydlig effekt. Behövt laktulos sedan någon veckas ålder samt stimulering av analen för att bajsa. Jag KRÄVDE makrogolpreparat fr 6 mån ålder (det som är godkänt fr 6 mån är forlax junior) och fick det utskrivet. Fick hos den yngsta fortsätta m stimulering av analkanalen flera månader trots forlax. Gav resulax regelbundet (svider mindre än microlax), finns i 50-pack och läkaren kan skriva ut på recept. Började sätta dem på pottan så fort de kunde sitta rimligt stadigt på golvet (fick förstås hålla dem när de satt på pottan). Mina ungar är inte så tidiga motoriskt så detta var vid ca 9 mån ålder. De fattade snabbt galoppen och började bajsa på pottan. Gav ofta den yngsta resulax innan pottsittning. Kunde ta 5-10 min innan hon tömt klart när hon väl började bajsa. Pottbajsning är så bra för ordentlig tömning av tarmen. Efter ngr mån kunde jag sluta m regelbunden resulax (bara behövts enstaka ggr) och bajset har kommit helt själv. Satte barnen på pottan precis efter måltid och sömn. De kunde behöva sitta 10-15 min innan resultatet (bajset) kom, men det var så värt tiden det tog då förstoppningen blev så mkt bättre!! Ladda med leksaker, böcker och ramsor vid pottan. Nu är de typ 2 år resp 6 år. De behöver fortfarande forlax men bajsar själva när de behöver. Dessutom bara behövt byta väldigt få bajsblöjor från tidig ålder. Du skadar inte tarmen med mediciner som forlax, Movicol, laktulos, resulax, klyx utan du måste hjälpa ditt barn med dessa medel så att bajset kommer ut regelbundet (ca varannan dag efter introduktion av fast föda) och bebis får må bra.

• Fialotta75

Kan tillägga att vi fick hjälp på barnmottaggning och inte via vårdcentral. Ni behöver kontakt med en kunnig barnläkare. Kräv att få byta läkare om ni inte blir lyssnade på.

• Fialotta75

[quote=79906134][quote-nick]Desperation skrev 2019-09-16 20:22:28 följande:[/quote-nick]@Fialotta75 Vad mysko att båda dina barn har problem! Vet man varför? Upplever du att movicol funkar bättre än laktulos? Bra idé det där med pottan, ska testa det vid nästa klyxomgång. Hur gick det att introducera fast föda för dina barn? Här blir det nämligen mkt större problem bara han luktar på mat...så att avsluta amningen snart känns som en avlägsen dröm liksom..

@Lucia Tack för tipset, har försökt och det blev VM i gasattacker tyvärr..

@Umayma Funderar på att fråga om man kan testa laktulos istället då det är svårt att få i honom den stora mängden movicol eftersom han bara ammar. Tyvärr är ju laktulos mer gasbildande vad jag förstått.. Vet ni varför han har det så besvärligt?[/

Var inga stora problem att introducera fast föda men det var tack vare forlax. Min upplevelse är att Movicol är MYCKET effektivare än laktulos. Forlax och Movicol är mkt nära besläktade preparat (innehåller båda makrogol men lite olika salter) och min barnmottagning hävdade att forlax var absolut bäst. För yngsta krävdes utöver 8g forlax/dag också resulax (litet klyx) nästan varje dag då bajset blev stenhårt av den fasta maten.

Jätteviktigt att bajsa regelbundet med hjälp av mediciner via munnen och rumpan om det behövs. Blir ändtarmen för utspänd av bajs är detskadligt för bajsreflexen. Medicinerna är inte farliga.

Vi har nog ngn knepig tarm i familjen för jag är likadan. Behöver oxå medicin.

• Fialotta75

Ta: du behöver inte lösa Movicol/forlax i så mkt som 120 ml vatten. Det har jag aldrig gjort. Till min 2-åring ger jag det i ca 80 ml vatten. Ger istället extra dryck vid sidan om så att alfa. Hon dricker m sugrör. I ditt fall kanske du kan amma extra för att bebis ska få i sig extra vätska. Jag ger forlax det första jag gör på morgonen när barnet är törstigt. Om din bebis är 6 mån kanske sitta i barnstol och skedmatas med forlax/Movicol är en lösning och sedan amma efteråt? 5 ml laktulos kommer nog inte att räcka. Jag fick successivt öka till 25 ml (uppdelat på 5 ml/måltid) utan särskilt bra effekt och med mycket gaser som följd. Laktulos innehåller sockerarter som ej kan brytas ned i människans tarm. Sockerarterna håller kvar vätska i tarmen och gör avföringen mjukare. Bakterier i tjocktarmen festar loss på sockerarterna och ger mkt gaser. Gaserna försvinner inte utan kvarstår tyvärr så länge behandlingen pågår. Movicol/forlax ger ej ökad gasbildning och gör dessutom avföringen mjukare än laktulos.

I tillägg till medicin kan du prova med övermoget päron, katrinplommon, mango, kiwi.

När ni får till en bra medicinering, pottsittning och mognare tarm kommer allt bli mycket bättre. Härda ut och kräv bra hjälp från vården!!

• Fialotta75

[quote=79908644][quote-nick]Umayma113 skrev 2019-09-17 22:56:26 följande:[/quote-nick]Man kan få gasbildning av laktlos men den försvinner, annars beror det på något annat.

Seb ska man inte dela upp Lactulos på det sättet. Min bvc säger att man ska ge allt på en gång eller två gånger. Min son fick diarré när han fick allt på en gång så han får det i 2 omgångar. Kvällen och natten. Har fin avföring. Lite som kletigt mos.[/

Du får läsa på bättre. Gaserna försvinner ej vid laktulosbehandling för det ligger i själva preparatets natur - onedbrytbara sockerarter - att ge gasbildning. Det går utmärkt att dela upp dosen. Fått rekommendationen av barnläkare att ge till varje måltid. Blir resultatet diarré är mängden för hög och får minskas.

Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat