Förstoppad 6-månaders, helt desperat
Båda mina barn har besvärlig förstoppning i det närmaste ända sedan de var nyfödda. Åt mjölkfritt länge utan tydlig effekt. Behövt laktulos sedan någon veckas ålder samt stimulering av analen för att bajsa. Jag KRÄVDE makrogolpreparat fr 6 mån ålder (det som är godkänt fr 6 mån är forlax junior) och fick det utskrivet. Fick hos den yngsta fortsätta m stimulering av analkanalen flera månader trots forlax. Gav resulax regelbundet (svider mindre än microlax), finns i 50-pack och läkaren kan skriva ut på recept. Började sätta dem på pottan så fort de kunde sitta rimligt stadigt på golvet (fick förstås hålla dem när de satt på pottan). Mina ungar är inte så tidiga motoriskt så detta var vid ca 9 mån ålder. De fattade snabbt galoppen och började bajsa på pottan. Gav ofta den yngsta resulax innan pottsittning. Kunde ta 5-10 min innan hon tömt klart när hon väl började bajsa. Pottbajsning är så bra för ordentlig tömning av tarmen. Efter ngr mån kunde jag sluta m regelbunden resulax (bara behövts enstaka ggr) och bajset har kommit helt själv. Satte barnen på pottan precis efter måltid och sömn. De kunde behöva sitta 10-15 min innan resultatet (bajset) kom, men det var så värt tiden det tog då förstoppningen blev så mkt bättre!! Ladda med leksaker, böcker och ramsor vid pottan. Nu är de typ 2 år resp 6 år. De behöver fortfarande forlax men bajsar själva när de behöver. Dessutom bara behövt byta väldigt få bajsblöjor från tidig ålder. Du skadar inte tarmen med mediciner som forlax, Movicol, laktulos, resulax, klyx utan du måste hjälpa ditt barn med dessa medel så att bajset kommer ut regelbundet (ca varannan dag efter introduktion av fast föda) och bebis får må bra.