Inlägg från: Anonym (Inte riskera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte riskera)

Sova på mage - ständiga frågan

Enligt ?praktika för nyblivna föräldrar? av Agnes wold och Cecilia chrapkowska dog ca 40 barn/ år i psd på 60-talet då det var rekommenderat att sova på rygg och sen fram till 90-talet då magläge rekommenderades dog istället 146 barn/ år i psd (1990). Efter ändring i rekommendation till ryggläge 1992 minskades det till 40 barn/år igen. År 2012 var det ?enbart? 24 barn som dog av den orsaken. Jag skulle inte riskera något om jag vore du.

Det finns ju kuddar för bebisar att sova på sidan, som stoppar dem från att rulla över på mage. Risken att sova på sidan handlar främst om risken att rulla över till mage :) så det går bättre än mage! Jag skulle införskaffa en sån kudde om jag vore du, exempelvis doomoo basics sidokudde på apoteket hjärtat för 250kr.

När barnet kan vända sig själv, behöver du inte oroa dig, utan låt henne sova på mage då :) då är hon så stor att hon kan röra sig på annat vis och parera möjliga faror, om jag förstod det rätt i boken och det jag läst på internet (ex, barnakuten.se, samma författare Cecilia).

Hoppas ni löser det snart och får sova bättre :)

Svar på tråden Sova på mage - ständiga frågan