Barnvagnspromenad & frisk luft
Jag har snittat på 20000 steg per dag under mina 1,5 år som föräldraledig så jag har varit ute och gått MYCKET! Och då kan jag säga att det också varit perioder med sjukdom etc. så vissa dagar har jag gått 0 och vissa dagar säkert uppåt 30000 steg.
Men jag har varit väldigt ensam som föräldraledig och därmed vistats mycket utomhus. Haft ett antal olika rundor som jag gått, promenerat nån timme till butiker längre bort och handlat bara för att få till en stunds utevistelse. Och jag har sett till att ha ordentliga kläder och skor. Ösregn kanske har gått bort men blåst, mulet väder och duggregn = inga problem.
På det viset har det också blivit naturligt så att mitt barn gärna är ute. Jag vill tro att det hänger ihop. Vartefter han blivit äldre så har vi ju kunnat stanna till och gunga och leka på olika platser. Så man kanske får tänka lite på vad man vill föra vidare till sitt barn när hen blir äldre?
Byta till sittdel tycker jag du kan göra så snart barnet visar missnöje med att ligga, och liksom vill upp och se sig mer omkring. Det går att palla upp och bädda på ett sätt i en sittdel som även passar ett mindre barn. Mysiga och fluffiga åkpåsar, skinnfäll etc. Det finns massor av sätt.