• Lunne

BF JULI 2020

staar skrev 2019-11-29 10:46:09 följande:
    Usch va jobbigt att det hamnar mitt i julen :( jag hade ett ma 2012, hade haft 2 små små blödningar ena i vecka 5 , den andra kommer jag inte ihåg vilken vecka det var i . I vecka 11+ började jag blöda lite mera och fick till slut komma in och då var den bara i storlek till vecka 8 så hade gått i mer än 3 veckor utan att kroppen fatta. Men min graviditet 10 mån efter det slutade med en perfekt dotter så jag tror att det kommer gå perfekt för dig denna gång, håller tummarna stenhårt för dig nu ! Nu är det din tur att lyckas ! :)
    Tack för uppmuntran <3 Jag hade massa små-blödningar förra graviditeten, som jag blev försäkrad om var normala gång på gång (det kollades även med VUL flera ggr och fram till näst sista gången såg de inget fel). Denna gång hade jag endast en minimal blödning samma dag som jag skulle fått mens om det inte hade tagit sig, så jag hoppas på att det är ett gott tecken :) I övrigt har jag precis som förra gången inte känt något alls, men vill inte önska mig själv illamående utan hoppas bara att det går bra ändå :) Hur mår du denna gång?
  • Lunne
    staar skrev 2019-11-29 11:58:55 följande:
    Med dottern spydde jag de 15 första veckorna vilket var otroligt jobbigt men ändå skönt på något vis. Mådde varken illa eller spydde med mitt ma eller utomkveds. Nu har illamåendet kommit betydligt senare ( började i helgen) kräks inte alls lika mycket. Har lite molvärk och ömma bröst. Men att jag inte kräks lika mycket nu tror jag är för att jag har ett helt annat typ av jobb och kan ha helt andra matvanor. Förra gången låg jag borta på jobb varannan vecka, jobbade 10 timmar med att lyfta tungt och hade enbart 2 ×30 min raster så det gick inte att äta ofta och var svårt att laga näringsrik mat när man ibland sov i husvagn och ofta bara ville sova när man kom hem då man var så slut. Haha

Men de säger även att alla graviditeter är olika så jag försöker att inte oroa mig så mycket över att jag inte har lika mycket symptom.

En blödning vid väntad mens är jätte vanligt, vet många som haft det med normala graviditeter. Min ena syrra hade till och med mens som vanligt de första månadernas så hon märkte inte att hon var gravid först magen började växa haha.
    Det låter väldigt jobbigt att ha ett sånt jobb och må illa samtidigt :O Skönt att du slipper det denna gång!
  • Lunne
    staar skrev 2019-11-29 12:13:35 följande:
    Ska du ta kub testet?
    Japp, jag räknar med att vi får det i alla fall, ska höra på inskrivningen i nästnästa vecka. Officiellt är det fortfarande först från 35 år i Stockholm, men alla jag pratat med har fått det erbjudet ändå. Skulle vi inte få det så kommer vi definitivt boka nåt privat, men då kanske vi satsar på NIPT direkt. Hur ska ni göra?
  • Lunne
    staar skrev 2019-11-29 13:42:16 följande:

Jag lyckades till slut övertala min chef om att få gå till "läkaren " i onsdags efter att ha erbjudit mig att stanna kvar så länge som jag var tvungen att dra ut på min rast så jag var på inskrivning hos barnmorskan då och hon pratade lite om kub. Jag känner mig väldigt kluven. Skulle jag ta den så skulle det vara av " fel " anledning. Skulle enbart vara för att få fler ul. Orolig att resultatet skulle vara med stressande än ultraljudet lugnande om man skulle få att det fanns någon sannolikhet. Och jag skulle aldrig välja att avsluta graviditeten oavsett. Däremot finns det ju fördelar att vara mer förberedd. Så ja , jag är kluven. Får se om jag kan bestämma mig efter ul på torsdag.

Då förstår jag att det är ett svårt val, du får fundera på vad som känns rätt. Jag känner efter mitt MA att jag framförallt inte vill gå runt längre än nödvändigt om något är fel, och de kan ju hitta saker på KUB som gör att barnet inte skulle överleva födseln...
  • Lunne
    Anonym (F) skrev 2019-12-08 18:05:56 följande:

Ni som fick missfall , hade ni varit och sett ett hjärtslag innan missfallet ?

När jag fick MA i vecka 8 förra året hade vi sett hjärtslag 4 dagar tidigare. Denna gång hoppas vi att det går vägen, här varit och sett hjärtslag men tyvärr blir jag ju inte särskilt lugnad av det =/
  • Lunne
    Anonym (J) skrev 2019-12-08 22:25:48 följande:

Fyfan. Jag är livrädd för MA. Hellre få ännu en spontan abort. Såg hjärtat i 7+2 och då var allt i sin ordning. Gjorde det med dottern också och då gick det ju bra. Nu var jag dum nog att plocka fram dopplern i vecka 8+0 för att prova hitta hjärtljuden men hittade inte ett skvatt. 9+0 idag. Jag är inte så nojig över det i sig, för jag vet ju att det kan vara toksvårt och speciellt med den typ av doppler jag har (inte en sån där bra Sonoline B eller liknande) kombinerat med att jag ändå har ett BMI på 37 så det är en del fett i vägen (för övrigt är jag sjukvårdsutbildad och har kompetensen för att använda en doppler, dock finns det ju inga garantier såhär tidigt). Försöker ha is i magen. Men visst har tanken slagit mig 1, 2 kanske 9 gånger! :/

Jag med, då vet man liksom i alla fall, känns mycket värre att gå runt och inte veta att nåt är fel =/ Det blev av olika anledningar (som inte var att man trodde att något var fel) så att jag gjorde två VUL med 4 dagars mellanrum sist, på det första slog hjärtat, på det andra inte. Så jag är väldigt glad att jag fick veta det då och inte 4 veckor senare på KUB i alla fall... Men man kan ju knappast gå och testa varje vecka, så det är väl bara att hålla tummarna denna gång antar jag... Skönt att kunna lyssna på hjärtslagen hemma även om det blir först lite senare!
  • Lunne
    Moyha skrev 2019-12-11 21:34:02 följande:

Hej & grattis alla!

Blev så glad när jag hittade den här tråden. ????

BF 11 juli 2020. Förstföderska och 31 år gammal. Bor I Sthlms län, någon annan där ute med liknande status?

Har så stort behov av att få prata med någon i samma sits som jag själv. Det här hemlighetsmakeriet gör mig galen! ????

Jag är 32 år och bor också i Stockholm :) Har BF 28 juli.
  • Lunne
    Moyha skrev 2019-12-12 12:09:24 följande:

Heej! Vad kul! Grattis!!!

Är det första eller har du barn sedan innan? Hur har din resa hittills sett ut?

Det är första barnet :) Jag fick ett MA i december förra året, som upptäcktes på exakt den dagen som kommer motsvara julafton denna gång, så att berätta för någon alls runt jul / innan KUB känns inte ett dugg aktuellt. Hemlighetsmakeriet känns inte kul alls precis som du skrev, men i övrigt har jag mått bra, helt däckad så jag sovit bort all ledig tid i perioder bara. Hur har det varit för dig?
  • Lunne
    Moyha skrev 2019-12-12 14:50:44 följande:

Men usch vad tråkigt att höra. Men jag håller jag tummarna för dig att allt går bra den här gången! :D Gud vad skönt att du mår bra också! Själv tror jag att jag åkte på det mesta! Haha

Illamående dygnet runt, ingenting som hjälper. Spyr då och då. Acne från helvetet och en riktigt jobbig mage. Men allt börjar vända och jag känner mig otroligt tacksam för det!

Det lät inget vidare, skönt att det börjar bli bättre :) Kul att ni fick KUB 23 december också, jag trodde typ allt var stängt då.
  • Lunne
    Josefinhw2282 skrev 2019-12-13 20:03:07 följande:

Ååh.. nu blir jag stressad :( v. 8 nu såg hjärtljud igår. Livrädd fram tills nästa ultraljud. Läste att missfallsridken efter man sett hjärtljud sjunker till 1,9% men verkar ej stämma :/

Det kan säkert stämma, jag har inte hört från någon annan att de sett hjärtat slå innan missfall, så jag hoppas att vi bara hade extrem otur förra gången. Sådär osannolik otur som man förhoppningsvis inte råkar ut för två ggr :)
    Josefinhw2282 skrev 2019-12-13 20:05:25 följande:

Jag har med bf 28 juli

Kul :) Var bor ni någonstans?
Svar på tråden BF JULI 2020