"Vilo år" efter högstadiet
Hej, jag är en tonåring som har en fråga. Är det möjligt att ta ett vilo år efter högstadiet? Vet inte om man kan kalla det sabbats år men alltså att man är hemma ett år efter högstadiet innan man söker vidare till gymnasiet. Utbildning är viktigt för mig och jag vill verkligen gå gymnasiet i framtiden. Men jag har sån ångest och stress över skolan och allt skolrelaterat. Jag är rädd att jag ska bryta ihop totalt om jag inte får ta igen mig. Har tidigare haft depression också och allt kommer liksom ikapp mig. Vill göra bra ifrån mig sedan i gymnasiet och känner att jag inte skulle klara det i mitt läge just nu. Det förstör ju bara min framtid isf. Om jag tvingar mig in i gymnasiet och sedan mår skit vilket resulterar till underkända betyg menar jag. Jag är inte en lat snorunge om ni tror det nu utan jag jobbar otroligt hårt med skolan vilket kanske är anledningen till att jag inte orkar mer längre. Vill inte ha en massa onödiga kommentarer och annat strunt. Inte heller en massa kritik utan min fråga är simpel
"är det möjligt att ta ett sabbatsår efter högstadiet och börja gymnasiet ett år senare? Isf hur går jag till väga då och är det något mer jag behöver veta angående det?"
Jag har egentligen hoppat upp ett år så jag är ett år yngre än alla andra. Så det skulle ju inte göra så att jag är ett år äldre än vad man ska vara när man tar studenten om ni förstår hur jag menar. Jag är en klok tjej så ni får lita på mig att jag har tänkt över det hela ganska många gånger. Men jag klarar verkligen inte påfrestningen länge till, jag skulle helt enkelt bryta ihop helt allvarligt. Inga dumma svar nu.