FtS70 skrev 2019-12-16 21:28:51 följande:
Prata med din SYV! Ett barnbarn till mig gjorde precis det du överväger.
Okej, det ska jag göra! Tack för ditt svar :)
Amak skrev 2019-12-16 21:33:09 följande:
Det finns ingen skolplikt efter nian, så det är upp till den som försörjer dig. Om din vårdnadshavare är ok med att du tar ett sabbatsår, så går det bra.
Men oftast mår människor inte bra av att göra ingenting. Det är svårt att komma tillbaka efter ett sabbatsår. Man tappar sina vänner och man blir mindre social. Jag tycker ni borde ha en annan plan. Något lättare jobb? Praktik? Kanske läsa något kreativt på folkhögskola, det kanske finns någon linje som inte är inriktad så mycket på plugg?
Jag hade tänkt praktisera eller skaffa något mindre jobb isf. Vänner har jag gått om även i årskursen under så det är nog inga problem. Jag har ingen koll på linjerna i follhögskolan.. Men jag ska definitivt kolla upp det! Tack för ditt svar :)
nnnnnnnn skrev 2019-12-16 22:46:05 följande:
Självklart kan du göra det men vad ska du göra ett helt år utan sysselsättning?
Se till att du har något att göra och tänk igenom vilka alternativ du har:
* Gå en lärlingsutbildning där du jobbar ett visst antal dagar varje vecka eller månad. Dvs inte så mycket vanlig skola, men mer jobb och möjlighet att lära dej ett yrke.
* Sök jobb, du kanske kan få timmar i affär, restauranger osv. Även om du inte får tag i ett heltidsjobb så kan du ta alla timmar du kan få och få både pengar och erfarenhet. Då blir det lättare för dej att välja gymnasieprogram sen för du har lite mer tankar på vilket jobb du vill ha och passar bra till.
* Sök ett annorlunda gymnasium, kanske med internat, så du kommer ifrån allt det gamla vanliga. Kanske cirkusgymnasium? Rymdgymnasium? Glasblåsning? Snöfordon?
* Läs ett år utomlands, strunta i att få ihop en vettig utbildning, läs det du tycker är kul. När du kommer hem igen så går du en vettig utbildning och har erfarenhet med dej. Sök stipendier tex via rotary eller andra organisationer.
Ja lärlingsutbildning har jag ju också som förslag. Bygg och anläggning- måleri isf. Om jag nu skulle ta ett sabbatsår så är min tanke att skaffa ett jobb eller praktisera så att jag får lite erfarenheter också. Aldrig att jag bara tänker sitta hemma, det skulle jag nog inte må bra av. Vad kul att du nämnde glasblåsning då jag tänkte på det bara förra veckan och tyckte att det verkade otroligt kul!! Utomlands tror jag inte är ett alternativ, skulle nog känna att det blev ännu stressigare med ett nytt land och ny miljö. Men jag ska tänka över allting, otroligt bra råd tack så mycket för ditt svar :D
Moa92 skrev 2019-12-16 23:34:05 följande:
Du har startat en annan tråd där du frågade om vad som händer när man skaffar barn som 15-åring.
Är det egentligen så att du planerar att skaffa barn och därför ställer såna här frågor?
Återigen nej. Jag skrev väl även på förra tråden att jag inte hade några planer alls om det?
Fiona M skrev 2019-12-16 22:47:56 följande:
Jag tror ett sabbatsår kan vara bra, men jag tror också det är viktigt att du har en plan för året, och att du håller rutiner, annars kommer det vara svårare att börja skolan igen.
Vad vill du göra det året?
Jobba eller praktisera. Inte bara sitta hemma i alla fall :)
LoveRain skrev 2019-12-16 23:19:45 följande:
Satsa på att få godkänt i alla ämnen på gymnasiet och förbered dig inför högskoleprovet och skriv det två ggr/år under gymnasietiden. Får du bra resultat för kan du söka in på utbildningar med hjälp av det och slipper stressa så mycket över betygen. Det krävs mindre ansträngning att få ett högt resultat på högskoleprovet än att vi höga betyg i alla ämnen.
Att söka jobb är också en stress. Arbetsmarknaden för en 16-åring är begränsad (bland annat pga att det finns snävare regler kring arbetstider och vilka uppgifter man får göra innan man är 18). Du behöver vara extra driftig för att få ett vettigt jobb i din ålder.
Okej, bra råd. Ska verkligen ha det i åtanke.
Ja att arbetsmarknaden är en stor stress det förstår jag absolut. Jag har försökt flertal gånger att skaffa sommarjobb och det är otroligt krångligt. Som jag försökte förklara så är jag en väldigt driftig person, för mycket till och med. En av sakerna som gör att jag mår som jag gör just nu :/