Inlägg från: Emmie167 |Visa alla inlägg
  • Emmie167

"Vilo år" efter högstadiet

Hej, jag är en tonåring som har en fråga. Är det möjligt att ta ett vilo år efter högstadiet? Vet inte om man kan kalla det sabbats år men alltså att man är hemma ett år efter högstadiet innan man söker vidare till gymnasiet. Utbildning är viktigt för mig och jag vill verkligen gå gymnasiet i framtiden. Men jag har sån ångest och stress över skolan och allt skolrelaterat. Jag är rädd att jag ska bryta ihop totalt om jag inte får ta igen mig. Har tidigare haft depression också och allt kommer liksom ikapp mig. Vill göra bra ifrån mig sedan i gymnasiet och känner att jag inte skulle klara det i mitt läge just nu. Det förstör ju bara min framtid isf. Om jag tvingar mig in i gymnasiet och sedan mår skit vilket resulterar till underkända betyg menar jag. Jag är inte en lat snorunge om ni tror det nu utan jag jobbar otroligt hårt med skolan vilket kanske är anledningen till att jag inte orkar mer längre. Vill inte ha en massa onödiga kommentarer och annat strunt. Inte heller en massa kritik utan min fråga är simpel

"är det möjligt att ta ett sabbatsår efter högstadiet och börja gymnasiet ett år senare? Isf hur går jag till väga då och är det något mer jag behöver veta angående det?"

Jag har egentligen hoppat upp ett år så jag är ett år yngre än alla andra. Så det skulle ju inte göra så att jag är ett år äldre än vad man ska vara när man tar studenten om ni förstår hur jag menar. Jag är en klok tjej så ni får lita på mig att jag har tänkt över det hela ganska många gånger. Men jag klarar verkligen inte påfrestningen länge till, jag skulle helt enkelt bryta ihop helt allvarligt. Inga dumma svar nu.

• Svar på tråden "Vilo år" efter högstadiet
  • Emmie167
    Moa92 skrev 2019-12-17 13:41:24 följande:

TS vill bli gravid, men vill inte skriva det rakt ut pga att hon är rädd för dömande kommentarer.

Aldrig att jag skulle vilja bli gravid i tonåren. Fy vilken okänslig kommentar. Jag har två olika funderingar så jag gör två trådar. Simpelt. Ingenting mer med det så om du inte har någonting vettigt att säga så tycker jag att du kan gå.
  • Emmie167
    Disa35 skrev 2019-12-17 14:12:52 följande:

Hej TS!

Som flera andra har skrivit så är det inga formella problem - skolplikten slutar när man slutar nian.

Förstår vad du menar med stress och att du kan behöva en paus. Håller med övriga om att du ska nog ha en plan för ditt sabbatsår - annars är det lätt att man halkar av banan helt och hållet.

Du kanske har tankar om vad du vill jobba med? Kan du kanske ägna ditt sabbatsår åt att "pröva på" ditt framtida yrke? I form av praktik eller något?

Lycka till! 

Jag håller med om att jag måste ha en plan isf. Vill ju inte sitta hemma och stirra in i en vägg ett helt år. Utan isf praktisera eller skaffa något sorts jobb eller så. Bara så att jag kan andas ut och tänka på annat ett tag. Ta igen mig liksom. Mitt drömyrke skulle nog vara Målare eller mitt ännu högre mål- läkare. Lite svårt det också eftersom det är väldigt olika yrken. Men om jag tar ett år och testar på lite olika grejer så hoppas jag på att jag kommer hitta mig själv och klura ut vad jag vill göra i framtiden. Tack så mycket, vi får väl se hur allting blir
  • Emmie167
    Disa35 skrev 2019-12-17 14:12:52 följande:

Hej TS!

Som flera andra har skrivit så är det inga formella problem - skolplikten slutar när man slutar nian.

Förstår vad du menar med stress och att du kan behöva en paus. Håller med övriga om att du ska nog ha en plan för ditt sabbatsår - annars är det lätt att man halkar av banan helt och hållet.

Du kanske har tankar om vad du vill jobba med? Kan du kanske ägna ditt sabbatsår åt att "pröva på" ditt framtida yrke? I form av praktik eller något?

Lycka till! 

Jag håller med om att jag måste ha en plan isf. Vill ju inte sitta hemma och stirra in i en vägg ett helt år. Utan isf praktisera eller skaffa något sorts jobb eller så. Bara så att jag kan andas ut och tänka på annat ett tag. Ta igen mig liksom. Mitt drömyrke skulle nog vara Målare eller mitt ännu högre mål- läkare. Lite svårt det också eftersom det är väldigt olika yrken. Men om jag tar ett år och testar på lite olika grejer så hoppas jag på att jag kommer hitta mig själv och klura ut vad jag vill göra i framtiden. Tack så mycket, vi får väl se hur allting blir
  • Emmie167
    Kerubmamman skrev 2019-12-17 13:35:08 följande:

Jag tror snarare att det är viktigt att ta itu med grundproblemet. Vad får du för hjälp för dina psykiska problem?

Ärligt så inga alls. Jag pratade med en kurator förut, det hjälpte väl för stunden men inte i långa loppet. Grundproblemet var väl att mina föräldrar skilde sig i samma veva som min Farmor gick bort. Det har jag väl "kommit över" till stor del nu men det känns ändå som ett sort hål. Det lämnar liksom kvar spår som jag inte kan förklara. Det var drygt 2 år sedan nu men jag har inte känt mig som mig själv sedan dess. Sedan har jag väl alltid varit en person som ska ge allt när jag gör någonting exempelvis skolan vilket gör att jag blir helt slut efter ett tag. Det är flera faktorer och en lång historia som jag inte tänker gå in på här.
  • Emmie167
    Disa35 skrev 2019-12-17 14:25:13 följande:

Mycket möjligt, men det står det ingenting om i trådstarten.

Där frågar TS om det går att ta sabbatsår efter grundskolan och vad man då ska tänka på, och det försöker jag svara på så gott jag kan.

Och ja, jag både såg och läste din trådlänk, men det kan mycket väl vara så att TS bara har startat två helt olika trådar med helt olika funderingar - det är vanligt med sådant i tonåren och det betyder inte att det ligger något skumt bakom.

Om du däremot kan bevisa bortom alla rimliga tvivel att din teori om att TS egentligen vill bli gravid är riktig ska jag sluta att ge goda råd om sabbatsår - tills dess får du nog leva med att jag besvarar TS fråga utifrån vad den faktiskt går ut på.

Tack för att du förstår och uttrycker dig på så rätt sätt. Jag vill inte bli gravid som 15 åring, det är någons slutsats som har på tok för mycket fantasi och fritid. Helt olika frågor och jag uppskattar verkligen dina råd. Du hjälpte mig otroligt mycket. Jag ska tänka över det här ytterligare sedan får vi väl se hur det blir (:
  • Emmie167
    Moa92 skrev 2019-12-17 14:32:48 följande:

Det är ganska enkelt att utifrån TS trådar lista ut att TS vill bli gravid men inte vågar skriva sanningen pga dömande kommentarer som kan bli.

Men kan du lägga av, det här börjar bli riktigt barnsligt.
  • Emmie167
    IceKitten skrev 2019-12-17 15:14:21 följande:

Kanske. Eller är TS bara kapabel att ha två tankar i huvudet samtidigt. Som Disa35 skrev, bevisa din teori eller låt folk ge sina råd.

I alla fall någon som förstår. Tack så mycket!
  • Emmie167
    Fiona M skrev 2019-12-16 23:39:46 följande:

DET vore däremot en riktigt dålig "plan"...

Jag förstår varför du kan tycka det. Men jag tänker bara över det i nuläget. Jag tror ändå att det skulle vara ett bra alternativ för mig. Men jag har tid kvar på mig att bestämma mig och det blir väl som det blir :)
Svar på tråden "Vilo år" efter högstadiet