Inlägg från: Disa35 |Visa alla inlägg
  • Disa35

"Vilo år" efter högstadiet

Hej TS!

Som flera andra har skrivit så är det inga formella problem - skolplikten slutar när man slutar nian.
    Förstår vad du menar med stress och att du kan behöva en paus. Håller med övriga om att du ska nog ha en plan för ditt sabbatsår - annars är det lätt att man halkar av banan helt och hållet.
    Du kanske har tankar om vad du vill jobba med? Kan du kanske ägna ditt sabbatsår åt att "pröva på" ditt framtida yrke? I form av praktik eller något?

Lycka till! Glad

• Disa35
    Moa92 skrev 2019-12-17 14:14:07 följande:
    Om TS skaffar barn som 15 åring så lär hon missa oerhört mycket.
    Mycket möjligt, men det står det ingenting om i trådstarten.
    Där frågar TS om det går att ta sabbatsår efter grundskolan och vad man då ska tänka på, och det försöker jag svara på så gott jag kan.

Och ja, jag både såg och läste din trådlänk, men det kan mycket väl vara så att TS bara har startat två helt olika trådar med helt olika funderingar - det är vanligt med sådant i tonåren och det betyder inte att det ligger något skumt bakom.

Om du däremot kan bevisa bortom alla rimliga tvivel att din teori om att TS egentligen vill bli gravid är riktig ska jag sluta att ge goda råd om sabbatsår - tills dess får du nog leva med att jag besvarar TS fråga utifrån vad den faktiskt går ut på.
  • Disa35
    Moa92 skrev 2019-12-17 14:32:48 följande:
    Det är ganska enkelt att utifrån TS trådar lista ut att TS vill bli gravid men inte vågar skriva sanningen pga dömande kommentarer som kan bli.
    Verkligen? Vad jag kan läsa så står det uttryckligen att hon INTE har planer på att bli gravid på minst 15 år - att du drar slutsatsen att det är så i alla fall får stå för dig.
    För min del tycker jag att man ska försöka hjälpa till om man kan, så ärligt och sakligt som möjligt, utan att lägga någon värdering i själva frågan - man vet nämligen i princip aldrig vad som ligger bakom frågan.
  • Disa35
    Emmie167 skrev 2019-12-22 02:33:02 följande:
    Tack för att du förstår och uttrycker dig på så rätt sätt. Jag vill inte bli gravid som 15 åring, det är någons slutsats som har på tok för mycket fantasi och fritid. Helt olika frågor och jag uppskattar verkligen dina råd. Du hjälpte mig otroligt mycket. Jag ska tänka över det här ytterligare sedan får vi väl se hur det blir (:
    Emmie167 skrev 2019-12-22 02:26:43 följande:
    Jag håller med om att jag måste ha en plan isf. Vill ju inte sitta hemma och stirra in i en vägg ett helt år. Utan isf praktisera eller skaffa något sorts jobb eller så. Bara så att jag kan andas ut och tänka på annat ett tag. Ta igen mig liksom. Mitt drömyrke skulle nog vara Målare eller mitt ännu högre mål- läkare. Lite svårt det också eftersom det är väldigt olika yrken. Men om jag tar ett år och testar på lite olika grejer så hoppas jag på att jag kommer hitta mig själv och klura ut vad jag vill göra i framtiden. Tack så mycket, vi får väl se hur allting blir
    Hej,

Inga problem, jag hoppas du har nytta av det Glad

Målare och läkare är ju två ganska olika saker, men att ha drömmar är inte fel på något sätt - det ska man göra medan man har möjligheten, verkligheten kommer ikapp ändå.

Hoppas du får till det Glad

Svar på tråden "Vilo år" efter högstadiet