Makki5 skrev 2019-12-19 16:44:30 följande:
Han pratar endast med mig om problemet och nu vill han inte prata med mig längre.. O han har ingen annan som kan hjälpa honom heller
Det är knepigt. Som jag ser det är ju det enda du kan göra att ligga lågt ett tag. Det är inte så osannolikt att han ändå hör av sig igen till dig, då du har haft så stor plats i hans liv. Har du försökt påpeka för honom att det är så himla vanligt med depression - jag tror det är en fjärdedel av befolkningen som får depression nån gång. Man kan ju kolla upp den siffran. Och säg också att det kan bli kroniskt om man INTE medicinerar. Det är inte helt säkert att det är så, men man misstänker det.
Det han är rädd för är att de klassiska mentalsjukdomarna så som schizofreni. Folk som har depression - så fort det inte bara en lätt depression, allt som är lite svårare, då kan man få symptom där man tänker: Är det här bara depression, eller är det något värre? Min ex-man hade depression i flera år. Han vägrade också behandling just för att han var rädd för det där med psykiskt sjukdom (hans mamma har något som aldrig diagnosticerades). Och han var lite paranoid, han fick tvång, även kontrolltvång och dåligt omdöme. Då kan man ju tro att det är något värre. Jag ringde till psyk för att få råd. Och de sa till mig att det är vanligt vid depression.
Men din man tror säkert också att det är något värre, att han håller på att bli galen och vill därför dölja det så länge som möjligt. Så det bästa vore ju, om du någon gång får tillfälle att prata med honom igen, att övertyga honom att depression är något som är vanligt och som man lätt kan medicinera, och som inte behöver komma tillbaka ens om man tar itu med det direkt. Och att eventuella andra symptom också kommer ifrån depressionen och försvinner igen när han har behandling.
Du måste också förstå att en person som är inne i detta inte förstår att det är hans egna depressiva tankar som gör att allt verkar så hopplöst. Han tror att det ÄR så. Man kan förklara det för personen , men det är inte säker han tror det. Min ex-man blev ju övertalad av en psykiater (vår sons psykiater, sonen har ADHD). Hon sa till honom att folk som har depression ofta inte kan föreställa sig hur mycket bättre de kan må med medicinering. Så hon lovade honom i princip: Prova med medicin, så kommer du att må bättre än vad du kan föreställa dig!
Det bästa vore att också hitta en läkare som förklarar för honom att han kan må bra med medicin. Glöm psykolog, det är mycket mer läskigt! Här kan man ju få antidepressiv medicin av husläkaren, jag tror att det är så i Tyskland också, men jag är inte helt säker.