Linn29 skrev 2020-03-04 17:54:57 följande:
Halloj.
Är bara nyfiken och vill höra hur man går tillväga.
Själv plussade jag för första gången förra veckan och va tvungen att ta flera stycken för att fatta, haha. Har tagit ett senast idag som visar starkt. Räknade då ut att jag borde vara i vecka 5. Jag antog att man skulle kontakta barnmorskan så fort som möjligt så jag hörde av mig i Måndags och fick tid nu på Fredag. Det är dock bara inskrivning del 1 jag ska på. Då gör de inte något sorts ultraljud? Jag menar, man vill veta om man verkligen har något i magen. Om man ska vänta till vecka 12 så kommer man ju att oroa sig ännu mer. Eller är det så att så länge man inte har ont eller blöder så är allt ok? Hur har ni gått tillväga?
Hej! Nej, det görs inget ultraljud på första barnmorskebesöket :) Anledningen till det är nog helt enkelt att när man är i så tidig graviditet så säger ett ultraljud inte så mycket.
Om du går till barnmorskan nästa vecka och hon skulle göra ett ultraljud så skulle ni troligtvis inte kunna se mer än en hinnsäck (eftersom fostret är så väldigt litet nu). Det är så många kritiska stadier ett foster i den storleken (där den fortfarande är osynlig för ultraljud) ska passera där något kan gå fel, så rent statistiskt skulle väldigt många som sett en hinnsäck och ev ett foster faktiskt få missfall ändå. Liksom många som i vecka sex-sju ser hjärtslag och ändå får missfall någon/några veckor senare. Ett ultraljud säger ju inget om hur graviditeten kommer att fortsätta. Det sparar vården mycket pengar att göra första ultraljudet först när man passerat den mest kritiska tidsperioden i en graviditet. För ultraljuden kostar såklart mycket pengar.
Anledningen till att jag var på ultraljud i vecka nio var att jag var orolig för utomkvedshavandeskap. Jag ringde en privat gynekolog och gick dit. Jag tror inte att regionen här hade tagit emot mig för jag hade inte extrema smärtor.
Angående hur man ska tänka så tycker jag såhär, att om du testat positivt, och du inte har ont eller blöder, så ska du vara glad och inte tänka att något är fel. Du är gravid! Som sagt, även om du gör ett ultraljud i nästa vecka så är det ingen garanti för att graviditeten går vägen. Ska du göra ett ultraljud privat för nyfikenhets skull så skulle jag rekommendera dig att vänta till vecka 9+. Om allt är som det ska så borde du då kunna se en bebis med hjärtslag. Innan dess blir det ofta så mycket oro, varför såg jag inte det eller det? Varför var fostret för litet? Med mera.
Och grattis!! :)