• lillknutta

Könssegregerade leksaker?

Hej, jag undrar hur ni tänker kring leksaker och att de är så könsuppdelade. 
    Jag uppfattar att butiker styr till viss del genom att använda färger som blå och rosa för att signalera vilket kön leksaken passar till. 
    Vad är eran attityd till detta? Köper ni könskodade leksaker till era barn eller spelar det ingen roll? 

• Svar på tråden Könssegregerade leksaker?
  • IceKitten

Jag köper det som ser kul eller lärorikt ut. Färgen på leksaken har har inte reflekterat över. Gällande kläder så har han alla färger förutom brunt/beige... hemsk färg (enligt mig).

• Användarenamnet
    lillknutta skrev 2020-03-23 19:02:51 följande:

Vad är det som är så fel med rosa på pojkar? 

Gäller det leksaker också eller bara kläder? 

Det framgår i meningen om du läser en gång till. Och jag har rätt till min åsikt, så vad är det att diskutera ens?

Du kan inte ha mycket att göra om dagarna om du blir så upprörd över en sån liten skitsak som uppdelade leksaker. Det finns folk till allt alltså..
  • Gameofthrones
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 17:31:44 följande:
    Samma här. Skulle aldrig köpa rosa kläder till min son om jag hade någon, och inte till mig själv heller då jag tycker att rosa är en färg för flickor och inte vuxna kvinnor, pojkar eller män. Men om min son själv skulle vilja ha rosa kläder så ska han självklart få ha det, men inget jag skulle välja själv att klä honom i.
    Mina killar har väldigt killtesteron,-tävling mot varandra nu vem är störst bäst och vackrast, vem ska vinna eller så och gör bra ifrån sig på Nationella Proven?! Dem vill ha Gröna Lunds fri entre hela sommaren. (suck)

Min flicka vill bara göra frisyrer på mig ?! (suck där med)

Grabbarna har bara just i kläder i Adidas eller keps i rosa inte annat. 

Jag tycker att det är ändå viktigt att barn ska känna att dem är killar och tjejer ska känna det med. 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 19:06:02 följande:
    Men herregud, bara för att det är uppdelat i affären finns det väl ingenting som hindrar barnet att välja vad hon/han vill ha eller dig från att köpa leksaken till ett barn av annat kön, eller?

Det är liksom inte förbjudet att köpa en leksak från flickavdelningen till en pojke och tvärtom. Och som sagt, det finns så sjukt mycket andra viktigare saker att lägga energi på här i världen än en sån bagatell.
    Nej absolut inte, men som konsument blir man ju ändå styrd av både företags marknadsföring samt samhällets konstruktion av kön. 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 19:08:31 följande:
    Det framgår i meningen om du läser en gång till. Och jag har rätt till min åsikt, så vad är det att diskutera ens?

Du kan inte ha mycket att göra om dagarna om du blir så upprörd över en sån liten skitsak som uppdelade leksaker. Det finns folk till allt alltså..
    Du har absolut rätt till din åsikt, jag ställde bara följdfrågor. Men det är upp till dig om du vill svara på de eller inte. 
    Och jag har nog inte framfört att detta gör mig upprörd faktiskt. Är mest nyfiken på hur andra tänker kring ämnet 
  • lillknutta
    IceKitten skrev 2020-03-23 19:08:20 följande:

Jag köper det som ser kul eller lärorikt ut. Färgen på leksaken har har inte reflekterat över. Gällande kläder så har han alla färger förutom brunt/beige... hemsk färg (enligt mig).

Det låter som en bra strategi tycker jag 
  • Användarenamnet
    lillknutta skrev 2020-03-23 19:41:20 följande:

Nej absolut inte, men som konsument blir man ju ändå styrd av både företags marknadsföring samt samhällets konstruktion av kön. 

Majoriteten bryr sig inte om detta. Det finns en uppdelning baserat på vad majoriteten köper. Så vad just du tycker om det är inte speciellt intressant för företagen.

Kön är inte heller en "konstruktion". Sorry men det låter som att du är en sådan där radikalfeminist som klagar på allt som har med kön att göra.
  • lillknutta
    Gameofthrones skrev 2020-03-23 19:27:48 följande:
    Mina killar har väldigt killtesteron,-tävling mot varandra nu vem är störst bäst och vackrast, vem ska vinna eller så och gör bra ifrån sig på Nationella Proven?! Dem vill ha Gröna Lunds fri entre hela sommaren. (suck)

Min flicka vill bara göra frisyrer på mig ?! (suck där med)

Grabbarna har bara just i kläder i Adidas eller keps i rosa inte annat. 

Jag tycker att det är ändå viktigt att barn ska känna att dem är killar och tjejer ska känna det med. 
    Så, tycker du att tex könsuppdelade leksaker kan hjälpa dem att känna sig som kille eller tjej? 
  • Användarenamnet
    lillknutta skrev 2020-03-23 19:44:00 följande:

Du har absolut rätt till din åsikt, jag ställde bara följdfrågor. Men det är upp till dig om du vill svara på de eller inte. 

Och jag har nog inte framfört att detta gör mig upprörd faktiskt. Är mest nyfiken på hur andra tänker kring ämnet 

Och ändå var det så viktigt för dig att starta en tråd om detta, samt få framföra hur hemskt du tycker att det är med uppdelade leksaker?
  • Gameofthrones
    lillknutta skrev 2020-03-23 19:02:51 följande:
    Vad är det som är så fel med rosa på pojkar? 
    Gäller det leksaker också eller bara kläder? 
    Mina killar får välja själva vad dm vill ha. Jag tycker att det är viktigt dem får välja. 

Jag är den som tycker så att det ska vara blått och rosa uppdelat Ja. 

Men om mina pojkar vill ha en rosa Adidas tröja så får dem det. 

Vad är det och lägga ner energi på mig??!
Svar på tråden Könssegregerade leksaker?