Orangebeans skrev 2020-03-24 09:12:40 följande:
Fel. Företagen anpassar sig efter vad folk vill ha. De vill nämligen sälja så mycket som möjligt. Anledningen till att leksaker (och även kläder, som brukar komma på tal i sådana här diskussioner) är könsuppdelade är för att de säljer bättre och ger mer intäkter till företagen. Det speglar alltså bättre vad folk generellt vill ha än vad könsneutrala grejer/ej uppdelat utbud gör. Företagen har inte någon ?ondskefull? agenda om att sätta barn i könsstereotypa fack - de är bara ute efter att tjäna pengar. En del företag som tidigare fokuserat på t.ex könsneutrala kläder till barn har börjat sälja mer stereotypiska flick/pojkkläder just för att företagen inte gick bra med första affärsidén för det är uppenbarligen inte vad folk i allmänhet vill ha.
Jag har inga problem med att företag riktar kläder och leksaker till ett visst kön om de känner för det men jag ser gärna hela utbudet oavsett kön jag ska köpa till så personligen uppskattar jag om alla strumpor/byxor/sparkcyklar/inlines/gatukritor/hopprep/lego/whatever är rimligt nära.
Har man alla barnstrumpor för flick på en sida hängaren och på andra sidan pojk så är det ett ickeproblem att låta barnen välja 5 par strumpor från bägge sidorna på hängarna men vissa affärer har det så långt från varandra att innan barnet valt klart har man gått fram och tillbaka 10 ggr genom affären.
Därmed inte sagt att man behöver ha flick och pojk huller om buller, det vet jag säljer dåligt men att ha först flick 86-128 och sen pojk 86-128 bredvid är något jag verkligen uppskattar eftersom det går enkelt att kolla hela utbudet.
Likaså då leksaksbutiker som har alla leksaker av en viss kategori på samma ställe, då spelar det ingen roll för mig om halva sidan är rosa och den andra blå.