• lillknutta

Könssegregerade leksaker?

Hej, jag undrar hur ni tänker kring leksaker och att de är så könsuppdelade. 
    Jag uppfattar att butiker styr till viss del genom att använda färger som blå och rosa för att signalera vilket kön leksaken passar till. 
    Vad är eran attityd till detta? Köper ni könskodade leksaker till era barn eller spelar det ingen roll? 

• Svar på tråden Könssegregerade leksaker?
  • Erla

Jag låter mina barn välja själva. Dottern är 2,5 och vandrar fritt i leksaksaffärer. Jag styr inte utan låter henne gå först. På så vis kan jag se vad hon stannar upp på och då har jag en suverän önskelista till födelsedagar. Sonen är bara ett år och leker med det som finns i hemmet. Vi har ett pippihus, med små dockor ifrån pippiböckerna, som han älskar att leka med. Jag kommer göra samma med honom som med dottern, när han får börja strosa i leksaksaffärer. Förhoppningsvis kan jag fostra mina barn till starka självständiga individer som vågar vara sig själva, även i tonåren och vuxen ålder.

När det kommer till kläder väljer jag lekvänligt och lillebrorsan ärver systerns kläder. Jag kommer att låta dem välja kläder själva också, när de kan det, men självklart finns det gränser för vad som är rimligt. Magtröjor, hotpants och sånt går fetbort för mina barn. Samma med låtsasvapen. Det är sånt jag inte skulle köpa till dem eller uppmuntra.

• lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 21:39:07 följande:
    Fast de flesta vill uppenbarligen inte ens ta bort könskodade leksaker, så varför ska man anpassa det efter vad en minoritet vill?
    Har du någon källa bakom det här påståendet eller är det din egna uppfattning om vad majoriteten vill? 
  • lillknutta
    Användarenamnet skrev 2020-03-23 21:39:07 följande:
    Fast de flesta vill uppenbarligen inte ens ta bort könskodade leksaker, så varför ska man anpassa det efter vad en minoritet vill?
    Har du någon källa bakom det här påståendet eller är det din egna uppfattning om vad majoriteten vill? 
  • lillknutta
    Erla skrev 2020-03-24 07:10:36 följande:

Jag låter mina barn välja själva. Dottern är 2,5 och vandrar fritt i leksaksaffärer. Jag styr inte utan låter henne gå först. På så vis kan jag se vad hon stannar upp på och då har jag en suverän önskelista till födelsedagar. Sonen är bara ett år och leker med det som finns i hemmet. Vi har ett pippihus, med små dockor ifrån pippiböckerna, som han älskar att leka med. Jag kommer göra samma med honom som med dottern, när han får börja strosa i leksaksaffärer. Förhoppningsvis kan jag fostra mina barn till starka självständiga individer som vågar vara sig själva, även i tonåren och vuxen ålder.

När det kommer till kläder väljer jag lekvänligt och lillebrorsan ärver systerns kläder. Jag kommer att låta dem välja kläder själva också, när de kan det, men självklart finns det gränser för vad som är rimligt. Magtröjor, hotpants och sånt går fetbort för mina barn. Samma med låtsasvapen. Det är sånt jag inte skulle köpa till dem eller uppmuntra.

Tack för ett bra svar på min fråga
  • Användarenamnet
    lillknutta skrev 2020-03-24 07:21:27 följande:

Ja, de allra flesta har viktigare saker att tänka på i livet än att vissa leksaker är uppdelade, därav att leksaker överhuvudtaget är uppdelade tyder på att majoriteten inte bryr sig och lägger inte så stor vikt vid det.

De allra flesta köper det de vill och tänker inte mer på det, även om leksaken råkar ligga på en uppdelad hylla.
  • syntharen

Jag köper det mina barn är intresserad av. Min 3-åriga son är extremt intresserad av bilar och andra fordon men gillar även att laga låtsas mat och byta blöja på sin docka. Min äldsta son som snart är 10 år gillade bilar men då skulle det vara från filmen Bilar, han har alltid varit mer intresserad av karaktärer från filmer och serier och spel. Och så är det fortfarande. Just nu älskar han Greta Gris vilket jag vet låter helt galet men den är tydligen jätterolig

Min yngsta och tredje barn som råkar vara en flicka har bara fått några få leksaker eftersom bara är 1 år och vi har en massa leksaker från brorsorna. Dom saker hon fått har varit en docka men även en Brio-racerbil eftersom brorsorna har fått varsin sån när dom var 1 år. Vi får se vad hon vill leka med men jag hoppas lite på mer flickiga leksaker eftersom jag själv är lite less på att köpa bilar och andra s.k pojkleksaker. Men vill hon ha sånt så får hon det så klart

• Gameofthrones
    Användarenamnet skrev 2020-03-24 07:45:30 följande:
    Ja, de allra flesta har viktigare saker att tänka på i livet än att vissa leksaker är uppdelade, därav att leksaker överhuvudtaget är uppdelade tyder på att majoriteten inte bryr sig och lägger inte så stor vikt vid det.

De allra flesta köper det de vill och tänker inte mer på det, även om leksaken råkar ligga på en uppdelad hylla.
    Jag gjorde det till mina barn köpte saker som jag inte tänkte på om det var till tjej eller kille. många ggr köpte jag kill och tjejsaker för att. 
    Sen är det också hur syskon är mot varandra med leksaker. 

Min dotter är väldigt tjejig, älskar sina bröder och spelar tv spel, lånar deras kläder för hon vill vara lika tuff som sina bröder. =)
  • Orangebeans
    lillknutta skrev 2020-03-23 19:41:20 följande:

Nej absolut inte, men som konsument blir man ju ändå styrd av både företags marknadsföring samt samhällets konstruktion av kön. 

Fel. Företagen anpassar sig efter vad folk vill ha. De vill nämligen sälja så mycket som möjligt. Anledningen till att leksaker (och även kläder, som brukar komma på tal i sådana här diskussioner) är könsuppdelade är för att de säljer bättre och ger mer intäkter till företagen. Det speglar alltså bättre vad folk generellt vill ha än vad könsneutrala grejer/ej uppdelat utbud gör. Företagen har inte någon ?ondskefull? agenda om att sätta barn i könsstereotypa fack - de är bara ute efter att tjäna pengar. En del företag som tidigare fokuserat på t.ex könsneutrala kläder till barn har börjat sälja mer stereotypiska flick/pojkkläder just för att företagen inte gick bra med första affärsidén för det är uppenbarligen inte vad folk i allmänhet vill ha.
  • Gameofthrones
    Orangebeans skrev 2020-03-24 09:12:40 följande:
    Fel. Företagen anpassar sig efter vad folk vill ha. De vill nämligen sälja så mycket som möjligt. Anledningen till att leksaker (och även kläder, som brukar komma på tal i sådana här diskussioner) är könsuppdelade är för att de säljer bättre och ger mer intäkter till företagen. Det speglar alltså bättre vad folk generellt vill ha än vad könsneutrala grejer/ej uppdelat utbud gör. Företagen har inte någon ?ondskefull? agenda om att sätta barn i könsstereotypa fack - de är bara ute efter att tjäna pengar. En del företag som tidigare fokuserat på t.ex könsneutrala kläder till barn har börjat sälja mer stereotypiska flick/pojkkläder just för att företagen inte gick bra med första affärsidén för det är uppenbarligen inte vad folk i allmänhet vill ha.
    Yess, kunde inte ha sagt det bättre!
  • lillknutta
    Absolut jag håller med, efterfrågan styr ju utbudet och självklart vill företagen sälja så mycket som möjligt. 
    Men jag tänker här att om man som konsument kommer in i en butik med ett öppet sinne kanske vill vara lite mer könsneutral och struntar i vilken färg det är på leksaken man ska köpa till sin tex dotter, så kan man ju undermedvetet ändå bli påverkad av hur leksakerna är marknadsförda. Jag tänker då framförallt på färger, men också typen av leksak samt om det är en flicka eller pojke som leker med saken på förpackningen.
    Sedan kan man kanske se det från barns perspektiv, barnen är ju egentligen inte de som styr efterfrågan eftersom det är föräldrar eller andra vuxna som köper leksaker. Så man kan tänka sig att barn kan påverkas av marknadsföringen och samhället. 
  • cosinus
    Jag har inga problem med att företag riktar kläder och leksaker till ett visst kön om de känner för det men jag ser gärna hela utbudet oavsett kön jag ska köpa till så personligen uppskattar jag om alla strumpor/byxor/sparkcyklar/inlines/gatukritor/hopprep/lego/whatever är rimligt nära.

Har man alla barnstrumpor för flick på en sida hängaren och på andra sidan pojk så är det ett ickeproblem att låta barnen välja 5 par strumpor från bägge sidorna på hängarna men vissa affärer har det så långt från varandra att innan barnet valt klart har man gått fram och tillbaka 10 ggr genom affären. 

Därmed inte sagt att man behöver ha flick och pojk huller om buller, det vet jag säljer dåligt men att ha först flick 86-128 och sen pojk 86-128 bredvid är något jag verkligen uppskattar eftersom det går enkelt att kolla hela utbudet.

Likaså då leksaksbutiker som har alla leksaker av en viss kategori på samma ställe, då spelar det ingen roll för mig om halva sidan är rosa och den andra blå.
  • roflgrodanbolltroll

Man kan också göra som min lillasyster. Hon älskade pojkleksaker, speciellt vapen. Det gör hon fortfarande som vuxen, en nästan obehaglig fascination för vapen, vapens historia, fakta om vapen, vilka länder som använder vilka vapen osv.

Men hon var och är samtidigt väldigt tjejig, och älskade rosa. Så farsan fick måla leksakspistoler och leksakssvärd rosa. Andra föräldrar tyckte nog att vi var rätt underliga. Numera bor hon i USA och har nog världens största hobbysamling av rosa vapen, i stil med:

https://www.omahaoutdoors.com/firearms/color/pink/

Hennes man har ett hagelgevär, ett jaktgevär och en revolver som inte är i rosa, men hon måste ha minst 2 dussin skjutvapen, varav de flesta är rosa.

• Gameofthrones
    roflgrodanbolltroll skrev 2020-03-24 16:56:17 följande:

Man kan också göra som min lillasyster. Hon älskade pojkleksaker, speciellt vapen. Det gör hon fortfarande som vuxen, en nästan obehaglig fascination för vapen, vapens historia, fakta om vapen, vilka länder som använder vilka vapen osv.

Men hon var och är samtidigt väldigt tjejig, och älskade rosa. Så farsan fick måla leksakspistoler och leksakssvärd rosa. Andra föräldrar tyckte nog att vi var rätt underliga. Numera bor hon i USA och har nog världens största hobbysamling av rosa vapen, i stil med:

www.omahaoutdoors.com/firearms/color/pink/

Hennes man har ett hagelgevär, ett jaktgevär och en revolver som inte är i rosa, men hon måste ha minst 2 dussin skjutvapen, varav de flesta är rosa.

Haha, känner igen mig där det så himla roligt med det. Jag har det som hobby, skaffade mig ett lila skjutvapen i USA för jakt inget mer.

Jag är precis likadan älskar pojksaker med. Och är väldigt kvinnlig har alltid tyckt om flickiga kläder barndomen.

Kul och läsa att det finns fler =)
Svar på tråden Könssegregerade leksaker?