• Hyllemor

Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?

Antingen fick jag influensa eller Corona, oklart vilket, men jag var sjuk och hemma från jobbet i två veckor, efter att ha träffat en släkting som nyligen varit utomlands, och som fortfarande är sjuk nu efter tre veckor.

Igår gick jag till jobbet, efter att ha varit hemma i två veckor och varit symptomfri i två dagar och jag har nu jobbat i två dagar. När jag kom hem vid 15-tiden idag, så låg min man där plötsligt med 40 graders feber. Jag upplever honom nästan som sjukare än vad jag var. Han yrade och var förvirrad och vi fick till slut ner febern till 38.4 grader för en stund sedan (kl halv 4 på morgonen) efter alvedon som regelbundet har tagits och blöta handdukar.

Hur gör jag med mitt barn imorgon? Jag är INTE sjuk. Mitt barn är INTE sjuk, men frågan är om förskolan ens tar emot honom med tanke på att pappan är sjuk.

Kan jag vabba, för barnet, för att han inte ska sprida smittan? Jag vill helst inte ta tjänstledigt.

• Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?
  • Anonym (Men??)
    Anonym (Sara) skrev 2020-03-28 02:52:33 följande:

Här är en länk till en av flera 1177sidor om corona. Bäst är ju att läsa själv och avgöra. Jag vill också tillägga att jag inte rekommenderat någon att göra åå ett visst sätt bara försökt att sprida råden från experterna.

www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/om-att-stanna-hemma/

Det verkar bara gälla Stockholms län. I övriga Sverige (de regioner jag klickade på) och andra länder gäller det att stanna hemma eftersom man vill minska smittspridning (platta kurvan) och risken för att döda äldre och personer med nedsatt immunförsvar. I Stockholm verkar det vara the wild wild west, folk åker till Norrland och åker skidor över Påsk, skickar barn till skolan när man är hemma med en mycket smittsam dödlig sjukdom. Kanske kan TS slicka på några dörrhandtag när hon är i farten... suck.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 03:10:37 följande:

Det verkar bara gälla Stockholms län. I övriga Sverige (de regioner jag klickade på) och andra länder gäller det att stanna hemma eftersom man vill minska smittspridning (platta kurvan) och risken för att döda äldre och personer med nedsatt immunförsvar. I Stockholm verkar det vara the wild wild west, folk åker till Norrland och åker skidor över Påsk, skickar barn till skolan när man är hemma med en mycket smittsam dödlig sjukdom. Kanske kan TS slicka på några dörrhandtag när hon är i farten... suck.

Över hela Sverige gäller givetvis att man ska vara hemma om man är förkyld. Nu finns ju också rekommendationer till alla oavsett var man bor att man inte ska resa om man inte behöver.

Men jag ska inte svara och hänvisa mer till 1177 utan folk får googla själva och läsa de råd och rekommendationer som finns. Bäst är ju att följa de daglifa presskonferenser som ges, själv läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida, 1177och följa nationella etablerade medier.
  • Anonymm20

Varför skulle förskolan inte ta emot en friskt barn? Så länge ditt barn är friskt så ska h*n till förskolan. Och nej, du kan inte vabba ett friskt barn bara för att pappan är sjuk. Inte ens i corona-tider.

• Anonymm20
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 03:10:37 följande:

"Du som bor med någon som är förkyld

Om du känner dig frisk behöver du inte stanna hemma, även om du bor med någon som är förkyld."

www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/

Det här informstion för alla oavsett regioner. Man behöver inte stanna hemma om man har andra i hushållet som är sjuk med coronasymtom så länge man själv är frisk. Inget annat region säger något annat på 1177.se
  • Anonym (Men??)
    Anonymm20 skrev 2020-03-28 03:21:42 följande:

Varför skulle förskolan inte ta emot en friskt barn? Så länge ditt barn är friskt så ska h*n till förskolan. Och nej, du kan inte vabba ett friskt barn bara för att pappan är sjuk. Inte ens i corona-tider.

För att det pågår en global pandemi som går under namnet covid-19, även kallat coronavirus som gör att folk blir väldigt sjuka och dör. Jag förstår inte hur någon läskunnig har kunnat missa det här? Vabba eller inte så ska barnet vara hemma om en förälder är sjuk med coronavirus eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar, smittspridningen är 2.2, så om TS till synes friska barn går till förskolan så kommer hon smitta 2.2 andra barn, som vardera kommer smitta 2.2 andra och så vidare. Det skrivs överallt i media om det här, men om du har missat det helt så föreslår jag att du läser på här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

O
    m TS måste vara hemma utan lön så måste hon, det går liksom inte att fuska nu. Alla andra har gjort enorma uppoffringar!
  • Anonym (Men??)
    Anonymm20 skrev 2020-03-28 03:21:42 följande:

För att det pågår en global pandemi som går under namnet covid-19, även kallat coronavirus som gör att folk blir väldigt sjuka och dör. Jag förstår inte hur någon läskunnig har kunnat missa det här? Vabba eller inte så ska barnet vara hemma om en förälder är sjuk med coronavirus eftersom inkubationstiden är 2-14 dagar, smittspridningen är 2.2, så om TS till synes friska barn går till förskolan så kommer hon smitta 2.2 andra barn, som vardera kommer smitta 2.2 andra och så vidare. Det skrivs överallt i media om det här, men om du har missat det helt så föreslår jag att du läser på här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

O
    m TS måste vara hemma utan lön så måste hon, det går liksom inte att fuska nu. Alla andra har gjort enorma uppoffringar!
  • Anonym (Men??)
    Anonymm20 skrev 2020-03-28 03:34:27 följande:
    "Du som bor med någon som är förkyld

Om du känner dig frisk behöver du inte stanna hemma, även om du bor med någon som är förkyld."

www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/

Det här informstion för alla oavsett regioner. Man behöver inte stanna hemma om man har andra i hushållet som är sjuk med coronasymtom så länge man själv är frisk. Inget annat region säger något annat på 1177.se
    Men nu handlar det ju inte om någon jävla förkylning, TS man är hemma med 40 graders feber, TS har själv haft corona symptom i två veckor, skärp dig. Läs på!!!! 

• Akira Öken
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 04:18:05 följande:

Men nu handlar det ju inte om någon jävla förkylning, TS man är hemma med 40 graders feber, TS har själv haft corona symptom i två veckor, skärp dig. Läs på!!!! 

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Du uppmanar, på ett granska aggressivt sätt, andra att läsa på. Men det är nog du själv som behöver göra det, särskilt de länkar du själv delar. På folkhälsomyndigheten står följande att läsa (kopierat från din länk):

Om en person i familjen är sjuk - måste alla stanna hemma då?

Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några symtom kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det viktigt att vara uppmärksam på symtom. Tänk på vad du kan göra för att inte sprida smittan vidare: Skydda dig själv och andra från smittspridningar.
  • Akira Öken
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 04:16:23 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Om TS måste vara hemma utan lön så måste hon, det går liksom inte att fuska nu. Alla andra har gjort enorma uppoffringar!

Du förlöjligar andra samtidigt som du sprider felaktig information. Var vänlig och sluta med det. Det finns tillräckligt mycket rädsla och oro omkring oss ändå. Vi ska följa de rekommendationer som ges från myndigheterna och det tror jag de allra flesta försöker göra.
  • Stumpan83
    Anonym (Men??) skrev 2020-03-28 02:06:55 följande:

I så fall är det helt upp åt väggarna vansinnigt. I det land jag bor har vi blivit tillsagda att hålla oss inne, skolorna har stängt, man får endast gå ut om man behöver gå till affären, sjukhuset eller apoteket, eller gå ut med husdjur (men då måste man hålla flera meters avstånd från andra). Folk dör runtomkring oss, folk blir sjuka, massor av människor har förlorat jobbet, försöker jobba hemma med barn, försöker undervisa barn medan man jobbar. Varför förstår inte Sverige allvaret? Tänk om en restaurangägare som blivit av med allt den äger och har skulle få reda på att folk betedde sig så här respektlöst... jag blir uppriktigt upprörd av den här tråden och hur vidrigt själviska vissa människor är. HUR kan man göra såhär??!! Tror att Stefan Löven med sin tanke att folk kan ta ett personligt ansvar uppenbarligen inte fungerar eftersom det finns människor som TS i Sverige. Dags att införa böter för sådana svin. Låt mig gissa, du är en jävla Sverigedemokrat som inte gick klart grundskolan, oförmögen att förstå att klimatförändringarna sker på riktigt, att invandrare tar dina jobb, att jorden är platt och du låter förmodligen bli att vaccinera dina barn. Hur många liv kommer dina val att ta? 

Precis som du skriver gäller de rekommendationerna du skriver i det land du bor - du bor alltså inte i Sverige just nu. Sverige har lyssnat på sina experter och gått en annan linje än de flesta andra länder. I nuläget vet vi inte vad som är rätt eller fel men än så länge ser Sverige ut att göra något rätt. Troligen kommer det längre fram införas hårdare regler här med men så är det inte i nuläget. TS ska följa de svenska reglerna och rekommendationerna som flertalet andra i denna tråden hänvisat till. TS får inte ta vab för ett friskt barn sådana är reglerna.
Svar på tråden Jag sjuk i 2 veckor. Nu är pappan JÄTTEsjuk. Kan jag vabba för att barnet inte ska sprida smitta?