• Undrandee

Bim Maj 2020

Fnattilur skrev 2020-05-14 15:04:55 följande:

Jag tror att det är viktigast före ÄLför dig, så då har du ju beställt rätt kräm. Jag har mailat en fråga till moodmama och fick nyss svar. De skriver att på någon av dagarna 5-7 ska man börja med en pump av den svaga krämen. Man ska ta den i ca 7-14 dagar och sluta när man får tecken på ÄL, som mer flytningar. (Eller positivt ÄL-test tänker jag.) Då slutar man. Om allt känns bra behöver man inte mer kräm utan kan låta cykeln fortgå av sig själv.

De rekommenderade mig också en DHEA-kräm. Tror jag ska prova den eftersom jag har så lite mens.

Du kan maila deras kundtjänst med egna frågor, förklara ditt problem. Tog 9 dagar att få svar. :)

Okej. Jag har tvärtom, jag får ganska så riklig mens, men nu är jag mest sur för att mensen inte kommer och jag får inget plus på stickan heller.

Jag mailade dom och förklarade mitt problem så får vi se vad dom säger :)
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-05-14 16:57:56 följande:

Jag skrev till moodmama och frågade hur och vad jag skulle använda i och med att min ÄL krånglat. De sa att jag skulle använda den milda, en pump om dagen, från och med dag 7 i cykeln och i ca 10 dagar framåt och sen låta cykeln sköta sitt.

Ah okej! Vad bra då blev det förhoppningsvid rätt för mig med :)
  • Undrandee

Om min ÄL utevlev förra månaden, kommer jag få en ny nu denna månad , innan en blödning? Tänker om inget ägg släppte så kan väl inte någon mens komma, eller?

• Undrandee
    Nykär15 skrev 2020-05-15 12:54:56 följande:

Det brukar komma en mer sparsam blödning när ÄL uteblir, vilket den gör 1-2 gg/år för fertila kvinnor. Ibland kan man behöva putta igång en blödning med läkemedel så kroppen hoppar igång igen. Sist jag tror min ÄL uteblev så kom mensen först en vecka senare och var mycket mindre.

Okej, för min mens är nu 11 dagar sen och har inga tecken på att den ska komma heller
  • Undrandee
    amandakollb skrev 2020-05-15 12:18:14 följande:

Jag brukar få cykler utan ägglossning ibland och då ser kurvan ut som nedan. Men jag får ändå mens i slutet, dock inte lika mkt som vanligt, och oftast senare än vanligt. Så enligt min erfarenhet kommer du ha mens först :) men vet inte, vissa kanske inte får de!

Hmm jag ligger alltid så högt i temp tycker jag. Ligger mellan 36.67 till 37.07. Vilken app använder du när du tempar?
  • Undrandee
    Nykär15 skrev 2020-05-16 14:48:36 följande:

Men ändå skönt så du vet var du befinner dig! Hoppas det blir en fin cykel med bra äl för dig nu!!

Jo synd bara att jag inte hann få min progesteronkräm; fast den kanske man börjar med senare, någon som vet? Vart osäker nu, kommer min ÄL att flytta på sig nu tro? Har börjat ta bidrottninggele nu också i hopp om bättre/starkare ÄL.

Fy vad jag längtar efter en liten nu! Vet inte varför jag har känslan av att jag aldrig mer kommer plussa?! Kanske för att helt plötsligt tar det tid att bli gravid =(
  • Undrandee
    Magda11 skrev 2020-05-16 17:40:32 följande:

När jag kontaktade moodmama ang krånglig ÄL så blev jag rekommenderad den svaga krämen (20) och att jag skulle börja med den dag 7 i cykeln och sen använda den varje dag i 10 dagar för att sedan låta kroppen sköta sitt :)

Ok. Kanske får bli nästa cykel då om inte krämen hinner komma.
  • Undrandee
    Elina22 skrev 2020-05-25 14:05:26 följande:

Nu kom mensen.. kom 24/5 istället för 28/5 som den skulle. Verkar verkligen inte funka för mig... min lutealfas var alltså bara 9 dagar. Borde jag kolla upp detta? Någon som varit med om samma? Har ju hört en massa skräckhistorier om korta lutealfas, att det är mycket mycket svårare att bli gravid.

jag har mellan 9-11 dagar lutealfas och undrar samma. Har beställt progesteronkräm och ska testa det nu och se om den blir längre.
  • Undrandee
    Fnattilur skrev 2020-05-27 17:35:59 följande:

Det stod datum de skulle skicka när jag beställde. Den svaga krämen skickade de igår så det ligger nog i min låda nu, inte kollat. Den starka krämen ska skickas 8 juni.

Jag skickade efter den svagare för 2 veckor sedan men inte fått något ännu :/
  • Undrandee
    Fnattilur skrev 2020-05-28 13:56:06 följande:

Jag tror vi beställde ungefär samtidigt. Har du postnords app? I min står att de fått elektronisk förhandsinformation den 25/5, men att de inte mottagit varan än. Så det verkar tyvärr dröja..

Nej tyvärr inte. Man är ju så ivrig att få testa den och se om den hjälper!
  • Undrandee

Får min progesteronkräm på måndag, äntligen! Men jag förväntas ha ägglossning nästa söndag, kan jag börja smörja på måndag ändå tro??

• Undrandee
    Fnattilur skrev 2020-05-30 06:56:54 följande:

Har de svarat på ditt mail? Vilken cd är du på?

Nix inget än. På måndag är det CD 17. Hade 41 dagars cykel förra månaden, annars ca 29 dagar.
Svar på tråden Bim Maj 2020