• Lillamiia

Recensioner Sophiahemmet IVF?

Hej!

Jag och min sambo ska nästa vecka på vårat första möte inför ivf på Sophiahemmet. Någon annan som gjort IVF där och var nöjda? Om inte vad var det som inte kändes bra?

Jag fick det bästa bemötandet av just dom i telefonen utav alla 6 olika kliniker jag ringde till den dagen och det kändes som att det låg bäst till då vi bor ganska långt bort.

• Svar på tråden Recensioner Sophiahemmet IVF?
  • Annna84
    Malin31 skrev 2020-05-13 18:33:23 följande:

Första ivf bestämdes totalfrys pga ca 25 ägg. Då fick de ut 13 ägg som alla befruktades men tyvärr försvann de en efter en under veckan så blev inget till frysen.

Andra ivf minskade man dosen men resultatet blev ännu värre och sämre. Över 25 blåsor även denna gång men tyvärr fick de bara ut 8 ägg. Resterande blåsor var tomma. Jag verkar ha problem med tomma blåsor av någon anledning. Nu vet jag inte förrän nästa vecka vad resultatet blev av detta försök. De meddelade idag att iaf 4 av 8 befruktats normalt men kunde ev bli något.

Jag har pco så har hela tiden fått höra att jag har alldeles för mycket ägg. Hade dock inte förväntat mig att äggblåsorna kunde vara tomma :( Men själva plocket gick bättre. Hade absolut inte lika ont som förra gången.

Vad skönt att plocket gick bra. Å vad jag håller tummarna för dig att någon av de 4 äggen delar sig som dom ska.

Kommer dom odla i 2 eller 5 dagar? Blir det totalfrys igen pga av överstimulering?
  • Lillamiia
    Annna84 skrev 2020-05-13 20:18:59 följande:

Första försöket fick vi ut 15st ägg och 6st blev befruktade, men inget delade sig som det skulle till 5e dagen, så det blev ingen insättning. Så nu, 2 månader senare gör vi ett nytt försök.

Jag har pco-äggstockar, men jag vet inte om det är orsaken till att det inte har fungerat, men vi har försökt nästan ett är utan resultat.

Jag kan lugna dig med att mitt ägguttag gick jättebra, jag var så rädd så jag grät när jag kom dit, men sen gick det bra och gjorde inte alls ont. Väldigt stor lättnad! Hoppas att du hinner starta innan dom stänger för sommaren i juli!

Tack för att du delar med dig! även om ja förstår att de måste va tufft att första gången inte fungerade. Jag hoppas att denna gång ska bli en bebis! Vad skönt att det ändå gick bra på ägguttaget, det är ja mest nervös över.. har ni också tagit letrozol då?

Ja hoppas att vi får starta direkt, om dom inte vill att ja ska ta de lugnt ett tag, men ja vill inte vänta mer..
  • Carro9194

Hoppar in här om det är okej :)

Hur lång väntetid har dom?

Har kört fem omgångar letrozol och ovitrelle nu, nu verkar det som att mensen är på igång igen... har försökt sedan hösten 2018 att bli gravid, sökte hjälp i oktober 2019. Nu börjar det kännas som att det kanske är dags att ta nästa steg.

• Lillamiia
    Carro9194 skrev 2020-05-14 11:55:31 följande:

Hoppar in här om det är okej :)

Hur lång väntetid har dom?

Har kört fem omgångar letrozol och ovitrelle nu, nu verkar det som att mensen är på igång igen... har försökt sedan hösten 2018 att bli gravid, sökte hjälp i oktober 2019. Nu börjar det kännas som att det kanske är dags att ta nästa steg.

Hej ja vad kul välkommen!

Även om situationen inte är så rolig så är det skönt att ha likasinnade på samma nivå att prata med. Okej då ligger vi ganska lika till. Vi började sommaren 2018 med att försöka intensivt och har också tagit letrozol. Detta blev min sjunde kur. Jag tycker absolut man ska överväga att iaf skicka in remiss då det kan ta ett tag att få den godkänd sen få en tid till klinik och därefter ska det klaffa med menscykeln också i dessa Corona tider är de inte så många läkare som bedömer remisser tror jag. Vi fick vänta 1,5 månad på ett godkännande.

När jag väl ringde till Sophiahemmet så fick vi tog ganska så snabbt. Har ju inte varit där ännu men en tid två veckor efter samtalet tycker jag är bra jobbat! De andra klinikerna hade tider nånstans i juni så de är ju inte heller jättelångt fram, men ni vet hur man blir, otålig. får ja fråga varför det inte fungerat för dig och din partner? Har du också pcos?
  • Carro9194
    Lillamiia skrev 2020-05-14 12:38:58 följande:

Hej ja vad kul välkommen!

Även om situationen inte är så rolig så är det skönt att ha likasinnade på samma nivå att prata med. Okej då ligger vi ganska lika till. Vi började sommaren 2018 med att försöka intensivt och har också tagit letrozol. Detta blev min sjunde kur. Jag tycker absolut man ska överväga att iaf skicka in remiss då det kan ta ett tag att få den godkänd sen få en tid till klinik och därefter ska det klaffa med menscykeln också i dessa Corona tider är de inte så många läkare som bedömer remisser tror jag. Vi fick vänta 1,5 månad på ett godkännande.

När jag väl ringde till Sophiahemmet så fick vi tog ganska så snabbt. Har ju inte varit där ännu men en tid två veckor efter samtalet tycker jag är bra jobbat! De andra klinikerna hade tider nånstans i juni så de är ju inte heller jättelångt fram, men ni vet hur man blir, otålig. får ja fråga varför det inte fungerat för dig och din partner? Har du också pcos?

Jag håller med, så skönt att prata med andra som går igenom samma!

Det var ju mycket snabbare än vad jag trodde, positivt!!

Det har visat sig att jag sällan eller aldrig har egen ägglossning, men jag har regelbunden mens. Min läkare inte gett mig någon ?diagnos? direkt :)
  • amandakollb

Hejhej, hoppar också in här om det är ok :)

vi ska precis börja på vår andra omgång letrozol+ovitrelle och tänker att vi kommer nog vilja försöka med det till årsskiftet, men tänker att man bör ställa sig i kö till ivf innan årsskiftet iaf så man inte behöver vänta alltför länge om det inte skulle funka med letro+ovitrelle.

någon som vet hur lång kö (ungefär) det är i sthlm (hade också gärna valt sophiahemmet då det är närmast geografiskt och hört mkt bra om de) och när borde vi säga till att vi vill att kliniken ska skicka en remiss isåfall? :) får man välja vart man vill göra ivf eller hur funkar det? 

• Lillamiia
    amandakollb skrev 2020-05-14 16:04:09 följande:

vi ska precis börja på vår andra omgång letrozol+ovitrelle och tänker att vi kommer nog vilja försöka med det till årsskiftet, men tänker att man bör ställa sig i kö till ivf innan årsskiftet iaf så man inte behöver vänta alltför länge om det inte skulle funka med letro+ovitrelle.

någon som vet hur lång kö (ungefär) det är i sthlm (hade också gärna valt sophiahemmet då det är närmast geografiskt och hört mkt bra om de) och när borde vi säga till att vi vill att kliniken ska skicka en remiss isåfall? :) får man välja vart man vill göra ivf eller hur funkar det? 

Hej på dig! Vi kan ju prata här med ja samma här är Sophiahemmet närmast oss ifrån hemmet men vi bor en timme utanför Sthlm, norrut. Jag skulle tippa på att du kanske ska försöka två-tre ggr till innan du ber dom skicka remiss men du gör ju som du känner. Prata med din gyn om det tycker jag

Man får välja på ett antal kliniker som dom på karolinska reproduktion avdelning bestämmer, det kommer stå i brevet du får hem. Så va de iaf för mig och sambon. Kanske det skickas nån annanstans än just karolinska, de vet jag inte men där har du ett exempel. Vi fick välja på 5-6 olika kliniker att ringa.
  • Carro9194
    amandakollb skrev 2020-05-14 16:04:09 följande:

Tror du ska ge det några försök till innan du ber om en remiss, du kan ju lyckas på nästa försök redan :)
  • amandakollb
    Carro9194 skrev 2020-05-14 20:20:31 följande:
    Tror du ska ge det några försök till innan du ber om en remiss, du kan ju lyckas på nästa försök redan :)
    ja jag tänker att det kanske inte är aktuellt att skicka remiss förens senare i höst, tänker mer om det är jättelång kö att man vill vara ute i god tid :) 
  • amandakollb
    Lillamiia skrev 2020-05-14 20:13:39 följande:
    Hej på dig! Vi kan ju prata här med ja samma här är Sophiahemmet närmast oss ifrån hemmet men vi bor en timme utanför Sthlm, norrut. Jag skulle tippa på att du kanske ska försöka två-tre ggr till innan du ber dom skicka remiss men du gör ju som du känner. Prata med din gyn om det tycker jag

Man får välja på ett antal kliniker som dom på karolinska reproduktion avdelning bestämmer, det kommer stå i brevet du får hem. Så va de iaf för mig och sambon. Kanske det skickas nån annanstans än just karolinska, de vet jag inte men där har du ett exempel. Vi fick välja på 5-6 olika kliniker att ringa.
    ja precis, tänker att det blir aktuellt i höst med remiss men tänkte ändå prata med min läkare nästa gång och höra vad hon säger och vad deras rutiner är osv osv :) hoppas ju såklart på att bli gravid med letrozol+ovitrelle så att det inte behöver gå till ivf. men skönt att ha en backup-plan <3 lugna nerverna litegrann haha
  • Lillamiia
    amandakollb skrev 2020-05-15 08:41:50 följande:

ja precis, tänker att det blir aktuellt i höst med remiss men tänkte ändå prata med min läkare nästa gång och höra vad hon säger och vad deras rutiner är osv osv :) hoppas ju såklart på att bli gravid med letrozol+ovitrelle så att det inte behöver gå till ivf. men skönt att ha en backup-plan <3 lugna nerverna litegrann haha

Ja det gör du rätt i. Jag på nåt sätt hade en föraning att letrozol inte skulle fungera för mig, därför ångrar jag mig att vi inte sa till tidigare om ivf så jag kunde få slippa dom smärtsamma mens perioderna. Men de är bara från min synpunkt! För dom flesta fungerar ju letrozol, dock har ja bara haft rätt hittills i alla mina sjukdomstillstånd så jag har börjat lita mer på mina känslor och rättat mig efter dom, inga läkare. Ja håller tummarna för att de kommer fungera för dig nu
  • amandakollb
    Lillamiia skrev 2020-05-15 11:12:36 följande:
    Ja det gör du rätt i. Jag på nåt sätt hade en föraning att letrozol inte skulle fungera för mig, därför ångrar jag mig att vi inte sa till tidigare om ivf så jag kunde få slippa dom smärtsamma mens perioderna. Men de är bara från min synpunkt! För dom flesta fungerar ju letrozol, dock har ja bara haft rätt hittills i alla mina sjukdomstillstånd så jag har börjat lita mer på mina känslor och rättat mig efter dom, inga läkare. Ja håller tummarna för att de kommer fungera för dig nu
    tack vad gullig du är! jag hoppas och tror att letrozol och ovitrelle kommer funka för oss, men man vet ju aldrig :/

det låter bra!! :) vare nu ihelgen du hade bim? 
  • Lillamiia
    amandakollb skrev 2020-05-15 11:50:55 följande:

tack vad gullig du är! jag hoppas och tror att letrozol och ovitrelle kommer funka för oss, men man vet ju aldrig :/

det låter bra!! :) vare nu ihelgen du hade bim? 

Jag har Bim nästa helg. Hade ÄL förra helgen.
Svar på tråden Recensioner Sophiahemmet IVF?