Inlägg från: Patton |Visa alla inlägg
  • Patton

Får inga jobb trots utb., nere i ett mörkt hål

Blev klar med en yrkesutbildning i december och tänkte att yes, äntligen får jag komma ut i livet! "97 % hittar jobb inom ett år" stod det på spegeln i en av skolans toaletter. Ett halvår senare har knappt fått till en intervju och känner mig mer och mer värdelös. Inga rutiner, ingen inkomst öht just nu och ingen möjlighet att ta mig framåt. Arbetsförmedlingen erbjuder ingen hjälp. Känns som att utbildningen var slöseri med tid och att jag nu kommer förbli arbetslös resten av mitt liv.

Hur ska jag orka fortsätta? Är 30+ och har aldrig haft råd med någonting. Trodde detta skulle vara lösningen.

• Svar på tråden Får inga jobb trots utb., nere i ett mörkt hål
  • Patton
    FruNyfiken skrev 2020-06-24 11:47:17 följande:

Vad har du för utbildning?

Tillverkning inom läkemedel. Sägs vara god arbetsmarknad enligt alla prognoser.
  • Patton
    Fjäril kär skrev 2020-06-24 11:58:35 följande:

Nu i Corona - tider är arbetsmarknaden stoppad. Varslade och uppsagda slåss om samma jobb som annars varit lättillgängligt.

Tänkte att min bransch kanske skulle "gynnas" av corona, dvs fler blir sjuka och behöver medicin, men det kanske är mer komplicerat än så. Om det beror på corona finns det iaf en konkret förklaring, vilket vore skönt. Just nu är det dessutom lågsäsong för produktionen, så det läggs knappt upp något.
  • Patton
    Bärryhosch skrev 2020-06-24 12:40:08 följande:
    Jag håller inte med om detta tips. I min bransch skulle det verkligen stjälpa mer än hjälpa att skriva i sitt CV att man hjälpt kompisar att flytta och suttit barnvakt. Det är inte meriterande i den akademiska världen.

Ts, ge inte upp. Det är dåliga tider för jobbsök nu. Har du vidgat ditt sökområde både geografiskt och när det gäller själva jobbinnehållet? Tänk att det kan vara värt i början av karriären att pendla några timmar per dag för att få in en fot och därefter söka dig närmare där du bor.

Bor ganska bra till nära Uppsala-Stockholm-Södertälje som är branschens mecca. Väldigt få jobb som läggs upp på andra ställen i Sverige, men jag är öppen även för dem.

De jag kollat med tycker att mitt CV ser bra ut. Någon föreslog att lägga till en bild för att få det att sticka ut mer.

• Patton
    MinaBernt skrev 2020-06-24 12:24:50 följande:

Du skriver att du knappt blivit kallad på intervju. Då måste du börja där. Börja med att se över ditt CV och personliga brev. Ta gärna hjälp av någon med det.

Är ditt CV för kort? Eller har du luckor i det? Försök komma på saker att fylla på med. Du kanske engagerat dig ideellt? Hjälpt kompisar att flytta? Barnvaktat? Anordnat loppis tagit kvällskurser? Gått på aktiviteter?

Jag vet att många arbetsgivare sållar bort ansökningar med för korta CV:n.

Jag har framför allt bara haft småanställningar - visstid där, praktik där, nån avhoppad utbildning där osv. Ganska plottrigt. Inget heltidsarbete öht.
  • Patton
    Petter och jag skrev 2020-06-24 13:14:31 följande:

Vad jobbar dina fd kursare med? Hur fick de sina jobb?

De flesta av dem fick så vitt jag vet jobb ganska omgående, dvs som det vi utbildat oss till, men de blev å andra sidan klar med utbildningen ett år innan jag (jag hamnade efter pga dödsfall i familjen). Inget av de företag de flesta av dem jobbar på har nappat hittills.
  • Patton
    Aniiee skrev 2020-06-24 14:36:41 följande:

Vad pluggade du fram till maj om du blev klar i december?

Distanskurser för att ha råd att leva. Psykologi. Kan dock inte söka mer CSN nu.
  • Patton
    EpicF skrev 2020-06-24 16:28:49 följande:
    Universitetsutbildning? Har i och för sig aldrig hört om någon sådan utbildning på universitetet...

Eller yrkeshögskola? Eller bara en kurs?

Oftast vill de väl ha personer med mer kvalificerad akademiska utbildningar så kan vara därför.

YH-utbildning specifikt anpassad för behovet av operatörer inom läkemedelsbranschen.

Pomperipozzan skrev 2020-06-24 17:29:21 följande:

Självklart ska du ha bild på cv:t tycker jag! Tar emot en del cv:s på mitt jobb och häpnar över hur undermåliga de flesta är. Väldigt få skriver något om varför de har sökt just vår utlysta tjänst, vad de har för egenskaper och erfarenheter som passar för just tjänsten etc.

Om du har hål i cv:t kan det funka att istället för att skriva dina jobb kronologiskt, istället ha rubriken ?Arbetserfarenhet relevant för tjänsten? då kan du trolla bort en del luckor. Om du vill kan du skicka cv:t/exempel på personligt brev i ett meddelande till mig, så kan jag se om jag hittar något som kan förbättras. Jobbade som arbetsmarknadskonsulent under nåt år, så lite kanske jag kan hjälpa till. :)

Lade till en ordentlig och förtroendeingivande/nördig bild nu. Skickar gärna CV:t sen, och ett personligt brev du kanske kan bedöma. Väldigt snällt erbjudet!

Ystadtjejen skrev 2020-06-24 17:35:24 följande:
    Jag har vänner som jobbar inom detta i Uppsala och det är anställningsstopp sen några månader tillbaka pga covid-19. Det är alltså inte dig det är fel på, utan företagen får helt enkelt inte rekrytera just nu. Bara att fortsätta söka och hoppas på att de börjar anställa igen!

Oj, det skulle förklara en hel del. Antar att situationen ser likartad ut på andra ställen. Väldigt bra att få det så konkret. Tack.

Svar på tråden Får inga jobb trots utb., nere i ett mörkt hål