• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Julia0101

Hej!
    Så spännande läsning, tycker det är väldigt intressant med dessa temp kurvor 🥰

Har precis börjat tempa i syfte att bli gravid, har en dag kvar till mens och testat negativt i flera dagar. Tempen vill dock inte riktigt dippa som grafen "förutsåg", vad är era erfarenheter när det ser ut så? Tycker iofs att testen borde blivit positiva nu om det varit något? 

• Dahlia00

Nu har jag tempat två månader. Förra månaden tycker jag att kurvan såg ganska rimlig ut med en tydlig höjning men den här månaden har jag haft ett zickzackmönster under coverline - ändå har NC bekräftat ägglossning..!? Ser det verkligen rimligt ut att jag haft ÄL? Har försökt hitta någon liknande kurva utan vidare resultat? återstår väl att se tydligare i morgon (?!) men ni kanske förstår att man blir tokig av att fundera ihjäl sig?
  • MrsHoppas

När tror ni att jag hade min  ÄL? 😊 FF vill inte placera ut den, antagligen för att jag var dålig på att tempa varje dag där innan... 

Jag vet i alla fall att jag har haft ÄL då mina bröstvårtor är ömma vilket dom alltid är mellan ÄL och mens.

• Yasen
    Anonym (Anonym2024) skrev 2024-09-02 18:25:03 följande:
    Tack för svar, vi får se vad framtiden visar. Just nu ser det inte så ljust ut tycker jag men man får hålla hoppet uppe Hjärta
    Hej! Får man fråga hur det gick för dig?? 🥰
  • Anonym (H)
    MrsHoppas skrev 2024-09-12 14:42:14 följande:

När tror ni att jag hade min  ÄL? 😊 FF vill inte placera ut den, antagligen för att jag var dålig på att tempa varje dag där innan... 

Jag vet i alla fall att jag har haft ÄL då mina bröstvårtor är ömma vilket dom alltid är mellan ÄL och mens.

Testa att ta bort watery cm på cd 25 så kanske den lägger ut linjerna ? 

Skulle gissa cd 21 som ÄL, men det beror lite på hur det brukar se ut för dig, vad är normal temp innan och efter ÄL för dig?

Förstår att du vill veta vilken dag du ska räkna från, men ni har täckt upp bra för chanserna oavsett vilken dag det skedde 🤞

• MrsHoppas
    Anonym (H) skrev 2024-09-12 21:51:11 följande:

Testa att ta bort watery cm på cd 25 så kanske den lägger ut linjerna ? 

Skulle gissa cd 21 som ÄL, men det beror lite på hur det brukar se ut för dig, vad är normal temp innan och efter ÄL för dig?

Förstår att du vill veta vilken dag du ska räkna från, men ni har täckt upp bra för chanserna oavsett vilken dag det skedde 🤞

Tack för svar! 
    Jag tog bort den men FF vill fortfarande inte placera ut ÄL haha.. 

Jag är rätt säker på att ÄL skedde någon av dagarna cd 21-24. Men man vill ju så gärna veta vilken dag man är på haha 😅
  • Anonym (Anonym2024)
    Yasen skrev 2024-09-12 21:30:14 följande:
    Hej! Får man fråga hur det gick för dig?? 🥰

Ja, så här blev det. Tyckte tempen gick ner så lite vid mensen så testade även cd 3 men det var klart negativt. Sen droppade tempen. 

Bara att fortsätta försöka 🥰

• Meddelande borttaget
  • Anonym (:))

Hur tycker ni detta ser ut? Kört? 
    Basalen ligger högt då jag inte började tempa förrän strax innan ägglossning. 
    Ska ha mens om 3 el 4 dagar 
  • Anonym (Längtar)

Hoppar in här, blir inte klok på NC. Ammar ff emellanåt bebis på 9 månader. Men nog har väl NC satt ut min äl fel? Jag vill se att äl skedde igår/förrgår. Fertilityfriend har inte satt ut äl än. Bifogar kurva.