• Lampfot

Sambon vill inte ha barn

Hej,

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år, vi har ett lyckligt liv med stabil inkomst och jobb.

Sen en tid tillbaka har jag känt en enorm barnlängtan, jag har pratat med sambon om det som absolut inte känner detsamma. Och han vet heller inte om han i framtiden kommer vilja ha barn. Han tycker att man kan leva ett lyckligt liv utan barn.

Jag är 27 år och blir ju inte direkt yngre.. Det känns hopplöst. Det känns som att gå och vänta på att han ska ändra sig är ganska lönlöst. Och också väldigt svårt att kompromissa om barn..

Är det någon annan som vart i samma sits?

Känner mig förtvivlad då jag inte vill lämna den jag älskar oändligt.. Samtidigt som jag inte kan tänka mig ett liv utan barn. Rädd att jag inte kommer känna mig lycklig med någon annan.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon vill inte ha barn
  • Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 18:30:48 följande:
    Finns statistik på att de flesta får barn mellan 29-31 så nej är inte bara min mamma och syster.. 
    alltså att de börjar få barn då
  • Körsbärsdalen
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 18:30:48 följande:

Finns statistik på att de flesta får barn mellan 29-31 så nej är inte bara min mamma och syster.. 

Och du kan garantera att TS sambo kommer vilja det? Annars bör hon ju lämna honom om hon ska hinna hitta någon som vill samma saker som henne inom 2 år.
  • Anonym (O)
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-05 18:48:27 följande:
    Och du kan garantera att TS sambo kommer vilja det? Annars bör hon ju lämna honom om hon ska hinna hitta någon som vill samma saker som henne inom 2 år.
    Alltså det behöver inte vara 2 år. Hon kan skaffa barn vid 32 lika gärna. Blir stressad av dig. Chilla lite. 
  • Körsbärsdalen
    Anonym (O) skrev 2020-07-05 18:51:08 följande:

Alltså det behöver inte vara 2 år. Hon kan skaffa barn vid 32 lika gärna. Blir stressad av dig. Chilla lite. 

Ja, bra, då hinner hon hitta någon som också vill ha barn. Men inte om hon slösar tid på en som inte vill.
  • Anonym (K)

Jag har varit i din sambos sits. Partnern var sjukt respektlös och lyssnade inte, sa att jag skulle ändra mig och bla bla bla. Han blev elak till slut och jag lämnade honom.

Det är lika bra att ni går isär nu direkt.

• Anna 428

Jag upplever den här situationen så här: det finns DU och dina mål med livet. Och så finns det en man som inte delar dina mål. Det bästa är att ärligt berätta det till honom. Till exempel: när jag är 30 år gammal så vill jag försöka med barn. Den man som ÄLSKAR dig kommer att acceptera dina mål och dela dem. Om han inte har något svar om två tre år då älskar han inte dig. Vill man offra sitt liv till det? Det kan bara DU svara på.

• Anonym (myself)

Börja med att sätta en deadline för din sambo gällande barn, om han inte ändrar sig till dess, så kan lämna honom. Och 27 är ingen ålder. Vi har väntat med flit till jag var 30 - ingen av oss ville ha barn tidigare. Vår dotter föddes när jag nästan fyllt 32, inga problem. Om du vill, så kan du kolla hur ferlit du är - dvs hur lång tid du har på dig. Men gör ingen dumhet i att bara lämna din sambo nu på en gång (som vissa här rekommenderar), om du är lycklig med honom i övrigt (tja, det finns massor med kvinnor som har män bara som spermiedonatorer - bli inte en av dem).

• Anonym (eh)
    Anna 428 skrev 2020-07-06 10:05:35 följande:

Jag upplever den här situationen så här: det finns DU och dina mål med livet. Och så finns det en man som inte delar dina mål. Det bästa är att ärligt berätta det till honom. Till exempel: när jag är 30 år gammal så vill jag försöka med barn. Den man som ÄLSKAR dig kommer att acceptera dina mål och dela dem. Om han inte har något svar om två tre år då älskar han inte dig. Vill man offra sitt liv till det? Det kan bara DU svara på.

Bara för att man inte vill ha barn så betyder inte det att man inte älskar sin partner, det var det dummaste jag hört.
  • Anonym (Nn)

Jag är också 27 år och har en sambo och skulle resonera som så att jag fortfarande tycker att jag är tillräckligt ung för att kunna vänta ett par år med barn om min partner vill det även om jag själv skulle ha en stor längtan.

Men jag hade tyckt att det här med att han inte vet om han vill ha barn överhuvudtaget skulle vara allvarligt. Jag hade diskuterat det en hel del och sen givit honom betänketid på kanske 2-3 månader eller vad som känns rimligt så han får fundera ut ett och annat. Skulle han fortfarande inte veta eller säga nej skulle jag lämna.

• Anna 428
    Anonym (eh) skrev 2020-07-06 12:01:41 följande:

Bara för att man inte vill ha barn så betyder inte det att man inte älskar sin partner, det var det dummaste jag hört.

Det är min åsikt. Det har jag inte med enbart barnfråga att göra. Man vill göra ALLT för en person som man älskar. Ingen man lämnar en kvinna han älskar om hon vill ha barn med honom.
Svar på tråden Sambon vill inte ha barn