• nyfikenNyfiken

Tandborstning, nån som vet?

Hej alla!

Jag undrar om det finns nån här inne som vet varför det är så viktigt att borsta tänderna efter just frukost? Varför inte lika gärna efter lunch och/eller middag?

(Och jag vet att en del säger att man ska borsta före frukost, men det är ju en annan diskussion)

• Svar på tråden Tandborstning, nån som vet?
  • Drottningen1970

Handlar ju inte om vilken måltid utan om att man ska borsta två ggr per dygn och att det ger bäst effekt om det inte sker för nära i tid då det blir meningslöst. Viktigaste tandborstningen är den som sker innan du går och lägger dig då det är den tidpunkten som låter tänderna vila och till viss del även självläka när du har så många sammanhängande timmar då du inte äter något.

• Barbro45

Att det är morgon och kväll beror på den minskande salivproduktionen under natten. På kvällen för att minska mängden plack och bakterier som kan angripa tänderna under natten då munnen inte regelbundet sköljs med saliv. På morgonen är det egentligen samma orsak, plack och bakterier som fastnat på tänderna behöver borstas bort. 

Det där med borsta tänderna före eller efter frukost beror på vad man ätit. Om du äter något syrligt så finns risk att tänderna skadas om du borstar efter att du druckit ett glas juice t.ex. Om du av den orsaken borstar tänderna före frukost så får du en biofilm (yta för bakterier) kvar på tänderna. Så drick din juice, skölj munnen noga med vatten, borsta som vanligt.

• Aniiee

I USA är det många som borstar tänderna 4-5 gånger om dagen. Råden "efter varje måltid" och "morgon och kväll" har helt enkelt tagits som att man bör borsta 4-5 gånger.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Barbro45
    Aniiee skrev 2020-07-10 12:47:11 följande:

I USA är det många som borstar tänderna 4-5 gånger om dagen. Råden "efter varje måltid" och "morgon och kväll" har helt enkelt tagits som att man bör borsta 4-5 gånger.

Att borsta tänderna morgon och kväll är ett minimum anser jag. Borstar jag efter varje måltid/när jag ätit något så minskar jag risken för karies och tandköttsinflammation. Man vet att dålig tandhälsa i mycket hög grad ökar risken för  demens.
  • Aniiee
    Barbro45 skrev 2020-07-10 13:05:37 följande:
    Att borsta tänderna morgon och kväll är ett minimum anser jag. Borstar jag efter varje måltid/när jag ätit något så minskar jag risken för karies och tandköttsinflammation. Man vet att dålig tandhälsa i mycket hög grad ökar risken för  demens.
    Det anser nog de flesta.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Min)

Min tandläkare har varit väldigt tydlig med att man inte ska borsta mer än två gånger per dag för att det sliter för mycket på emaljen. Däremot använda tandtråd och flourskölj (helst efter lunch) utöver tandborstning.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Min) skrev 2020-07-10 19:58:36 följande:

Min tandläkare har varit väldigt tydlig med att man inte ska borsta mer än två gånger per dag för att det sliter för mycket på emaljen. Däremot använda tandtråd och flourskölj (helst efter lunch) utöver tandborstning.

Har fått samma info. Och när du borstar ska du inte borsta för länge, det sliter också. 
Svar på tråden Tandborstning, nån som vet?