• Elotzzz

Kvällsoro??

Hej! Nybliven förälder här..

har en dotter på 6 veckor som vissa dagar (inte alla) är otröstlig framåt kvällen. Hon ammas och visar tecken på att vilja ha mat men tar och sen släpper bröstet hela tiden och grymtar och fäktas i frustration. Enda sättet att lugna henne är att gå, vagga och amma samtidigt. Vissa kvällar är det omöjligt. Men problemet varar bara en till max en och en halv timme och inte varje kväll. Magen verkar ändå vara okej, det kommer rapar och fisar och mycket bajs. Kan det vara problemet iaf?

Är det någon annan som upplevt samma sak? Man känner sig så hjälplös när den lilla är så ledsen och man inte vet varför eller hur man ska trösta...

• Svar på tråden Kvällsoro??
  • Elotzzz

Tack för svar... känns bättre att veta att man inte är ensam om det och att det förhoppningsvis är en fas :)

• Elotzzz
    LimpanLou skrev 2020-09-19 21:42:55 följande:

Hej!

En till här! Så skönt att höra att man inte är ensam. Mamma till en sex och ett halvt veckors pojke. Jag blir så himla ledsen när han är så Ledsen. Så jobbigt när allt han vill är att äta men bråkar med bröstet. Bästa som funkar är att lugna honom så han somnar till en stund och sen fort prova med bröstet och då tar han det oftast..

Lockar dock att ge ersättning på kvällen.. men vet inte om det löser några problem. Har någon av er testat?

Jag har testat att ge henne ersättning. Visst tar hon emot det och det går lite fortare för henne att få mat, men ja upplever att hon är orolig efteråt ändå.. så jag upplever inte att maten det hon vill ha mest utan tröst och närhet.
  • Elotzzz
    LimpanLou skrev 2020-09-23 21:00:00 följande:

Elotozz, hej! Någon förbättring för er?

Här har det snarare blivit värre. Börjat skrika och bråka med bröstet på dagen med.. var på BVC idag som sa massa olika saker. Bland annat att han kanske blivit bättre/snabbare på att tömma brösten och att min produktion inte hunnit med så det finns det inget när han försöker äta = arg på bröstet. Köper inte riktigt det.. han hinner oftast inte börja suga innan han blir arg.

Eftersom han är allmänt missnöjd rekommenderade BVC-sköterskan tillägg för att se om han blir gladare av mer mat.. dock så gav hon mjölkproteinfritt + att jag ska äta mjölkproteinfritt för att se om vi märker förändring i hand allmäntillstånd. Det känns väldigt jobbigt just nu..

Hej

Har blivit förbättring. Verkar som det var en fas att gå igenom, en väldigt påfrestande sådan. Men jag märkte också att det hjälpte att låta henne fokusera på annat och inte amma. Ta en paus från det för att sen testa igen och upprepa om det fortfarande var kinkigt...

Låter tråkigt att det blivit värre för er. Hoppas det vänder snart!! Min BVC sa samma att hon trodde de va slut i bröstet men det var inte så för mig heller precis som du beskriver...
Svar på tråden Kvällsoro??