• kebabtallrik

Hur lär man dem att somna själva?

Hej,

Vi har e 5-månaders flicka och vi börjar bli riktigt utmattade. Hon sover dåligt på nätterna (vaknar och vill tutta/amma ofta), hon vägrar napp och flaska. Och nu till topic, den enda platsen hon somnar på är när pappan (yes, jag funkar inte) bär henne i famnen och går runt hemma och guppar. Spelar ingen roll om det sovstunder på dagen eller att somna på kvällarna. När hon väl sover så lägger vi ner henne i vagnen och 75% av gångerna är det då som att ge henne en injektion av adrenalin för hon vaknar direkt (dock med ett leende). Hon sover även väldigt korta stunder och har alltid gjort (ca 30 min).
    Hon kan liksom inte slappna av i sängen eller liknande. Det blir mer och mer skrik och gråt ju tröttare hon blir.

Någon som har tips? 

• Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?
  • Jemp

Promenader har också varit effektivt sätt för oss att söva, särskilt i sele.

• S23

Bärsele och bärsjal. Sover hon bara 30 minuter även om ni inte lägger ner henne? Vad händer om ni bör i sele eller sjal och tar en timmes promenad? Kanske vaknar hon inte då?

Förstår att det är jobbigt, men jag tror tyvärr ni får acceptera bärandet. Sover barnet vidare om ni ligger med henne på er i sängen? Samma på natten för att slippa uppvak?

Vår dotter sov på mig både dag och natt, alternativt i sele eller sjal på dagen, fram till 10 månaders ålder. Hon gick inte att lägga ner, inte ens i vaket tillstånd.

Hade vi inte låtit henne få den närheten så hade vår

Sömn blivit katastrof.

Barn sover i korta cykler. Kanske är er dotters 30imiter, precus som våran. Isf kan det hända att det kan räcka med att anstränga sig med vaggning i tio minuter i skarven av hennes cykel för att få henne att sova igenom till nästa

• S23

Jag läser att ni lägger ner henne i vagnen när hon väl sover? Det skulle jag sluta med direkt. Låt henne sova på er så kanske hon kan få den sömn hon behöver. Så småningom kanske hon accepterat att ni lägger ner henne. Vår dotter gick att ha bredvid sig tätt intill från tio månaders ålder. Inte förens vid 1,5 går hån nu att lämna i sängen. Ofta sover hon inte riktigt lika länge om man gör det, men tillräckligt Iaf

• lövet2

Hon är bara 5 månader, så jag skulle rekommendera att du helt enkelt låter bli att söva henne. Amma när hon är ledsen eller trött, och så ser du om hon somnar. Om hon inte gör det, så får hon vara vaken. Om hon somnar, så lägger du henne någonstans nära dig. Du kan t ex bädda på golvet, så behöver du bara sätta dig bredvid och klappa lite på henne om hon vaknar till.

Att hon vaknar och äter på nätterna är normalt. Det innebär inte att hon på något sätt sover "dåligt".

• S23
    lövet2 skrev 2020-10-31 16:09:03 följande:

Hon är bara 5 månader, så jag skulle rekommendera att du helt enkelt låter bli att söva henne. Amma när hon är ledsen eller trött, och så ser du om hon somnar. Om hon inte gör det, så får hon vara vaken. Om hon somnar, så lägger du henne någonstans nära dig. Du kan t ex bädda på golvet, så behöver du bara sätta dig bredvid och klappa lite på henne om hon vaknar till.

Att hon vaknar och äter på nätterna är normalt. Det innebär inte att hon på något sätt sover "dåligt".

Jag tycker du är lite naiv här. Eller Iaf kanske inte haft barn med sådana behov. Men att lägga ett barn på golvet är inte alls självklart. Och verkligen inte att bara klappa lite så att barnet fortsätter sova.... Visst är det så för vissa barn, men låter inte som att ts barn är ett sådant som lösningen skulle vara så enkel för. Alla barn somnar heller inte bara av sig själv till slut. Vi var tvugna att aktivt jobba för att dottern skulle somna, hon somnade inte om man bara lät henne fortsätta vara vaken
  • lövet2
    S23 skrev 2020-10-31 16:41:32 följande:
    Jag tycker du är lite naiv här. Eller Iaf kanske inte haft barn med sådana behov. Men att lägga ett barn på golvet är inte alls självklart. Och verkligen inte att bara klappa lite så att barnet fortsätter sova.... Visst är det så för vissa barn, men låter inte som att ts barn är ett sådant som lösningen skulle vara så enkel för. Alla barn somnar heller inte bara av sig själv till slut. Vi var tvugna att aktivt jobba för att dottern skulle somna, hon somnade inte om man bara lät henne fortsätta vara vaken
    Inte naiv. Snarare tvärtom i så fall. Alla friska spädbarn somnar när de behöver, så länge man inte försöker hindra dem. Det är inte säkert de somnar när mamma tycker det är lämpligt, men de somnar.
    Att lägga ett barn på golvet - vad är problemet? Och nej, det är inte säkert att babyn somnar om för att man klappar lite på den, men det är värt ett försök och kostar ingen direkt ansträngning.

En av de största anledningarna till att föräldrar får problem med spädbarn som inte sover, det är just att föräldrarna försöker styra barnens sömn. Barn under 9-10 månader sover bäst om de får styra sin sömn själva.
  • S23
    lövet2 skrev 2020-10-31 17:58:31 följande:

Inte naiv. Snarare tvärtom i så fall. Alla friska spädbarn somnar när de behöver, så länge man inte försöker hindra dem. Det är inte säkert de somnar när mamma tycker det är lämpligt, men de somnar.

Att lägga ett barn på golvet - vad är problemet? Och nej, det är inte säkert att babyn somnar om för att man klappar lite på den, men det är värt ett försök och kostar ingen direkt ansträngning.

En av de största anledningarna till att föräldrar får problem med spädbarn som inte sover, det är just att föräldrarna försöker styra barnens sömn. Barn under 9-10 månader sover bäst om de får styra sin sömn själva.

Vi är nog överrens om att styra sin sömn själva. Men jag kan ju säga att oavsett hur trött vår dotter var så somnade hon inte om hon lades ner. Det fanns inte på kartan. Däremot kunde hon somna på tio minuter i sjal och sedan sova gott i två timmar så länge hon fick sitta kvar där.

Lägga på golvet? Ja om vi ville ha ett barn som skrek i flera timmar så visst.

Jag säger inte att detta är det normala. Men uppenbart tillhör ts barn inte heller dem som bara somnar av sig själva
  • S23

Jag tror att jag också reagerar lite väl starkt för att det för oss absolut inte hade gått att göra på det sätt som du får

Att låta så lätt.

?Du kan t ex bädda på golvet, så behöver du bara sätta dig bredvid och klappa lite på henne om hon vaknar till.?

Det är nog främst denna mening jag reagerar starkast på. Att klappa lite på henne om hon vaknar till. Alltså vi kunde inte ens lägga ner vårat barn.

Jag förstår naturligtvis att din kommentar är i all välmening men när man har dessa problem, vilket jag även upplever det som att ts har, så blir det fruktansvärt tröttsamt med alla dem som får det att låta som att det är så enkelt.

Men återigen. Du har naturligtvis rätt att dela det du skriver, och jag är troligtvis den som överreagerar förstår jag nu när du svarat på hur du tänker. Jag hoppas att du även kan förstå mitt perspektiv på det hela.
  • Litorina

Det här kan vara värt att prova. Vill bara tillägga att om vi hade gjort så med vårt barn, som verkar likna TS, så hade barney förmodligen skrikit tills hon svimmade eller kräktes. Så bli inte nedslagen, TS, om det inte funkar.
  • sandrabeerg
    S23 skrev 2020-10-31 18:27:40 följande:

Jag tror att jag också reagerar lite väl starkt för att det för oss absolut inte hade gått att göra på det sätt som du får

Att låta så lätt.

?Du kan t ex bädda på golvet, så behöver du bara sätta dig bredvid och klappa lite på henne om hon vaknar till.?

Det är nog främst denna mening jag reagerar starkast på. Att klappa lite på henne om hon vaknar till. Alltså vi kunde inte ens lägga ner vårat barn.

Jag förstår naturligtvis att din kommentar är i all välmening men när man har dessa problem, vilket jag även upplever det som att ts har, så blir det fruktansvärt tröttsamt med alla dem som får det att låta som att det är så enkelt.

Men återigen. Du har naturligtvis rätt att dela det du skriver, och jag är troligtvis den som överreagerar förstår jag nu när du svarat på hur du tänker. Jag hoppas att du även kan förstå mitt perspektiv på det hela.

Instämmer. Vårt barn hade givetvis somnat till slut men i så fall efter timmar av skrik. Minns min frustration när min mamma inte kunde sluta föreslå att vi sitter bredvid och klappar henne på ryggen. Och även om hon hade somnat på golvet (efter timmar av skrik) så hade hon inte sovit längre. Tvärtom, lyckades vi inte med kämpandet av att få henne att somna blev hon övertrött och sov ännu sämre. Vår plan var att skaffa fler barn men vi vågar inte av rädsla att nästa skulle sova lika oroligt. Vårt äldsta barn hade också svårt att komma till ro och vaknade många många gånger men kunde i alla fall sova två timmar i sträck. Barnen är nu i skolålder och det tar lång tid för båda att somna. men nu sover de i alla fall sammanhängande.
Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?